Helyi közélet

2017.11.29. 17:57

Lesz elég ponty karácsonyra

Nyíregyháza - Megkezdődött az őszi lehalászás a Szabolcs Halászati Kft. tavaiban. A társaság a napokban már a hagyományos karácsonyi halvásárra szánt áru kitermelését végzi.

– Az idén kevesebb lesz a várható haltermés, mint a korábbi években – válaszolta a Kelet-Magyarország érdeklődésére Radóczi János, a társaság ügyvezetője, aki szerint a környező tógazdaságok kevesebb halat helyeztek ki, emiatt a tavaikat ebben az évben jóval nagyobb létszámban dézsmálták meg a kárókatonák. Javarészt e madarak számlájára írható a terméscsökkenés.

– A megritkított darabszám miatt viszont jóval nagyobbra nőttek az idén a halaink, s ez valamennyire kompenzálja a kiesést – folytatja Radóczi.

– Nos, az országos tendenciát követve ezért is drágul most a karácsonyi hal, hiszen a tervezett áfacsökkentés csak január 1-jétől lép életbe. A kedvező időjárásban ütemesen dolgozunk, és az ünnepekre teljes mértékben el tudjuk látni a piaci igényeket: elsősorban ponttyal, busával, de harcsával, süllővel és csukával is. A Szabolcs Halászati Kft. nem tart fönn kiskereskedelmi egységeket, de a Tescóba sem szállítunk már ebben az évben, mi csak nagykereskedelmi kiszolgálást folytatunk. Az utóbbi három esztendő tendenciája, hogy külföldre adjuk el a halaink kétharmadát. A tükörponty Lengyelországban népszerű – már le is szállítottuk a rendelkezésre álló mennyiséget –, a pikkelyes ponty pedig Romániában igen keresett.

Jutunk-e ötről a hatra?

– Egyébként nem okoz problémát a külpiaci szállítás, mivel a magyarországi halfogyasztás továbbra is nagyon alacsony szinten áll. Csak papíron tudjuk meghaladni az évi egy főre jutó öt kilogrammot – nehezen jutunk ötről a hatra. Abban is valami, hogy kezd a luxushoz közelíteni a hal a versenytárs konyhai alapanyagokhoz képest, a különböző input költségek miatt az ára most már valóban magas. A múlt évben nettó 500 forintért kezdtünk halat eladni, most nettó hatszázért, amire rájön a 27 százalékos általános forgalmi adó. Ám hogyha jövőre már csak öt százalék jön rá, akkor sem lesz már 500 forint a hal termelői ára, mivel a kereslet növekedése némileg kioltja az áfacsökkentést. Persze, ha a kínálat nő meg, az árcsökkentő hatás nagyobb mértékben érvényesülhet.

A felvetésre, hogy a maga eszközeivel mit tesz a hazai halfogyasztás növeléséért a Szabolcs Halászati Kft., Radóczi János elmondta:

– Nem is keveset teszünk a hal gasztronómiai kultúrájának terjesztéséért. A halfeldolgozó berendezésünk most takarékon működik, azt ugyanis már nem bírja a vevő megfizetni, hogy az élő halat mi tisztítsuk, mi szeleteljük fel, és mi juttassuk el a kiskereskedelmi egységekbe. A marketing tevékenységünk során viszont gyakorta bemutatjuk, hogy miként kell kivédeni a tényt: a hal szálkás, ami miatt sokan ódzkodnak a ponty fogyasztásától. Korábban sokat szerepeltünk a televízióban is, hogy főként így karácsony előtt elmondjuk, milyen halételekkel érdemes készülni az ünnepi asztalra, megmutattuk, hogyan kell ilyen vagy olyan halászlét főzni. Aztán úgy voltunk vele, hogy amikor van az uniós támogatási rendszerben erre pénz, de sose jutottunk hozzá, miért mi csináljuk azok helyett, akik erre szegődtek? Ezért ebből ki is szálltunk, azonban a nagy népszerűségnek örvendő balsai Tisza-parti Hal- és Vad Fesztivált és a Nepomuki Szent János ünnepét, amelyen halászlével kínáljuk meg a „vízen járó” embereket, hagyomány szerint csináljuk. Ugyanakkor eljárunk halfőzőversenyekre megmutatni másoknak is az országban, hogy a Szabolcs Halászati Kft. e téren is mire képes.

KM-GB

Nehéz kinyögni az árát

A halat jószerével csak a karácsonyi menüben kedvelő magyarok öt-hatkilós éves halfogyasztása – aminek ráadásul nagyjából a fele import tengeri hal, halkészítmény – erős lemaradásban van az európai átlaghoz képest, ami éppen 24 kilogramm. Ebben ludas persze a különféle halfajok magas ára is, különösen a konyhakész halfiléknek, halszeleteknek nehéz „kinyögni” az árát. Egy fővárosi haláruda árlistája szerint a harcsaszelet 4800, a harcsafilé 5200, a fogasfilé 5000, a pontyszelet 1900, a pontyfilé 2000 forintba kerül.