kompetenciamérés

2021.05.18. 14:00

Vajon mit üzen az idei országos mérés?

Alig tértek vissza a digitális oktatásból a felsősök, itt a nyakukon a kompetenciamérés.

KO

Újra együtt angolórán a Túróczy-iskolások

Forrás: Iskola

Menetrend szerint május végén tartják az országos kompetenciaméréseket az iskolákban, az idén május 26-án töltik ki a diákok az egységes feladatlapokat a 6., 8. és 10. évfolyamokon szövegértésből, matematikából és idegen nyelvből. Az eredményeket iskolánként, osztályonként, valamint tanulónként is elemzik, a 20 éve hazánkban meghonosodott rendszer nem a tantárgyi tudást, hanem bizonyos kompetenciákat, képességeket mér. Felmerül a kérdés, vajon a távoktatásban nyomon lehetett-e követni a diákok készségeinek fejlődését úgy, mint a hagyományos oktatási keretek között. A koronavírus-járvány miatt ebben a tanévben is online oktatást rendeltek el. A kérdést feltettük a cikkünkben megszólaló szaktanároknak is, válaszaik előtt azonban érdemes tisztázni, mit vizsgál és mire jó a kompetenciamérés.

Tanári magyarázat is segíti a matekpélda megértését
Fotó: nyírteleki iskola

Készülnek rá

– Elsősorban arra a kérdésre keresi a választ, hogy a tanulók képesek-e a tudásukat az életben alkalmazni és további ismeretszerzésre felhasználni, vagyis birtokában vannak-e annak az úgynevezett „eszköztudásnak”, amely a sikeres továbbhaladásukhoz szükséges. A felmérés valódi problémák, helyzetek megoldására irányul, eredményeit egyaránt felhasználják az iskolák, a pedagógusok, sőt a szülők is, egy-egy tanuló esetében figyelmeztető jelzésként értelmezik azokat.

Az idei méréstől nem remélnek átlagon felüli teljesítményt az iskolák, sőt. A digitális tanrend ha nem is fenekestül forgatta fel az életüket, de mindenképp át kellett állniuk egy egyszerűsített órarendre, annak érdekében, hogy a gyerekek ne üljenek egész nap a gép előtt.

Szilvássy Klára matematika szakos tanár is megerősítette ezt lapunknak. Mint megtudtuk, a nyírteleki Szent Anna Katolikus Általános Iskolában már 5., illetve 7. osztályban speciális feladatgyűjtemény segítségével készülnek az országos mérésre. – Úgynevezett kompetenciaalapú feladatsorokat oldunk meg matematikából és szövegértésből, tervszerűen és következetesen építjük be a tanórákba. A típusfeladatok a logikus gondolkodásra, kreativitásra trenírozzák a diákokat, ugyanis a feladatok azt vizsgálják, hogyan tudják az elsajátított ismereteket alkalmazni életszerűen a gyakorlatban. Most nehéz a dolgunk, mert amióta visszatért a felső tagozat is a digitális tanrendről, pótoljuk az esetleges hiányosságokat, közben haladunk az új tananyaggal, és emellett időt kell szánni a kompetencia típusú feladatokra is – sorolta a szaktanár, aki szerint akkor tudnák igazán a hiányosságok pótlására is hasznosítani a mérési eredményeket, ha azokat a nyár végén tennék közzé, nem pedig a következő tanévben kapnák meg. – Képtelenség lenne ilyen rövid idő alatt feldolgozni az összes tesztet, így ahogyan tavaly, úgy az idén is a tanítók és a szaktanárok saját maguk mérik fel, hol tartanak diákjaik, a tudásszintet és a kompetenciákat egyaránt vizsgálják. A következő szeptember pedig arról fog szólni, hogy alaposan átismételjük az előző évi tananyagot, segítjük a lemaradókat – tette hozzá a matematika szakos tanár.

Szünidőben is olvasni

Lugosi Mónika angol szakos tanártól megtudtuk, hogy a célnyelvi mérésen már túl is vannak a diákok. A két tanítási nyelvű iskolákban 5 plusz 3 órában tanulják az idegen nyelveket a gyerekek, a tesztekkel az olvasott és hallott szöveg értését mérik, valamint az íráskészséget is. A 6., illetve a 8. évfolyamokon megfeleltet az kaphat, akinek a dolgozata minimum a 60 százalékot eléri, iskolai átlagban is ez az elvárt szint. A normál tanterv szerint tanító iskolákban az idegennyelvi mérésen olvasott és hallott szöveget kell megérteniük a diákoknak, 6. osztályban A1-es szintű, 8. évfolyamon A2-es szintű feladatlapot töltenek ki. A Túróczy Zoltán evangélikus magyar–angol két tanítási nyelvű iskola szaktanára hozzátette:

– Másfajta képességeket fejlesztett a távoktatás, mint amikor bent ülnek a gyerekek a kis létszámú angolórákon. Elsősorban az önálló tanulásban és a digitális tudásban nagyot léptek előre a fiatalok. A jelenléti oktatásban alkalmazott módszerekkel, mint például a csoportos tanulással egészen másfajta képességeik fejlődnek. Az osztályteremben több csatornán keresztül kap visszajelzést a pedagógus arról, hol tart a csoport, a visszacsatolás online nem volt teljes értékű. Nem tudtuk követni, értik-e a feladatot a gyerekek, kinek mi a problémája. Az egyéni számonkérés is nehézkesen ment, más, amikor személyesen adnak számot tudásukról tanítványaink és azonnal értékeljük is őket, feltárva a hiányosságaikat – mondta a pedagógus, és hozzáfűzte, abban az esetben, ha észrevette, hogy valaki lemaradt, lassított a tempón, és újratervezte az óráit.

– Megváltozott az egész tanulási folyamat a virtuális térben, olyan feladatokat kellett keresnünk, amelyekkel széles skálán fejlesztjük a tanulók képességeit, bár idegen nyelvből nem lehet „begyakorolni” tesztfeladatokat, nem is érdemes, ám „békeidőben” egy meghatározott szisztéma szerint folyamatosan készülünk a május végi számonkérésre. Remélem, legalább az átlagot hozzuk az idén is, sok-sok szorgalmas diák jár hozzánk – jegyezte meg Lugosi Mónika. Az angoltanár szerint nagyon fontos, hogy a gyerekek jól gazdálkodjanak az idejükkel a nyáron is, és beleférjen legalább egy idegen nyelvű könyv elolvasása a vakációba, amellyel legalább szavakat, kifejezéseket memorizálnak, gyarapítják angol nyelvi szókincsüket.

KO

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában