Magyarország

2012.03.08. 12:33

NAT - Két újabb szakmai szervezet kezdeményezi az átdolgozást

Budapest, 2012. március 8., csütörtök (MTI) - Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) átdolgozását kezdeményezte az Eötvös Loránd Fizikai Társulat és a Magyar Kémikusok Egyesülete; Hoffmann Rózsa oktatási államtitkárnak elküldött, az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményükhöz csaknem 1500 támogató aláírást is csatoltak.

Budapest, 2012. március 8., csütörtök (MTI) - Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) átdolgozását kezdeményezte az Eötvös Loránd Fizikai Társulat és a Magyar Kémikusok Egyesülete; Hoffmann Rózsa oktatási államtitkárnak elküldött, az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményükhöz csaknem 1500 támogató aláírást is csatoltak.

    Az aláírók szerint a tervezet nem tartalmazza az alap- és középfokú oktatás minimumkövetelményeit, nem tükrözi az érintett tudományterületek fogalmi struktúráját, belső logikáját. 

    Kifogásolják, hogy az anyag komplex természettudományos problémák tárgyalását írja elő a megértésükhöz szükséges fogalmak, és az azok közötti összefüggések ismerete nélkül, más tantárgyak közműveltségi elemeivel keveredve. A tervezetből nem lehet kiolvasni, hogy az egyes tantárgyak keretében mit kell tanítani - mutattak rá.

    A felsőfokú tanulmányok megalapozását nem látják biztosítottnak - folytatták a dokumentumot aláíró fizikusok és kémikusok, kiemelve, hogy a műszaki-technológiai fejlődés szilárd alapjául szolgáló alapvető természettudományos törvények rendszerét meg kell ismerniük a fiataloknak.

    Elvárásként fogalmazódik meg a modern szemlélet alkalmazásához szükséges időkeret és a szükséges kísérleti eszközök biztosítása is, véleményük szerint a NAT közműveltségi tartalmainak "deklarációi" nem helyettesíthetik a szükséges munkát és a pénzügyi ráfordítást. 

    Alapvető fontosságú, hogy a tanulók maguk is gyakran kísérletezhessenek, ehhez biztosítani kell a megfelelő időkeretet, a csoportbontást, a szükséges vegyszereket, eszközöket és oktatási segédanyagokat, valamint a tanárok folyamatos és ingyenes szakmai továbbképzését - hangsúlyozták.

    A szakmai testületek szerint a tervezet alapján a tudományterületekről kibontakozó kép torz, és ellene hat a kormányzat azon a törekvésének, hogy a műszaki és természettudományok iránti érdeklődést segítse - olvasható az MTI-hez eljuttatott kommünikében.

    A NAT társadalmi vitája múlt pénteken zárult. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet vezetője az MTI-nek akkor azt mondta, hogy mintegy ezer hozzászólás, vélemény érkezett. Ezután a közigazgatási véleményezési szakasz következik, amelynek határideje március 9-e. 

    Kaposi József közlése szerint egy-másfél hét múlva már látni lehet azokat az irányokat, esetleges változtatásokat, amelyek átvezethetőek lesznek. 

    A főigazgató elmondta, hogy a dokumentumot a Magyar Tudományos Akadémia is véleményezi, és külön kérték az irodalomtörténeti rész áttekintését.

    A javaslat március végén, április folyamán kerülhet a kormány elé.

    Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szerda este egy rádióműsorban azt mondta: a beérkezett vélemények első feldolgozása már megtörtént. 

    "Generális véleményként" fogalmazódott meg, hogy túl sok a tananyag. "Ezen még valahogy lehet változtatni, kiadtam a jelszót, hogy baltát a kézbe, baltázni a tananyagot, és azon kívül ellenőrizni, valóban így van-e, vagy ez csak benyomás" - mondta Hoffmann Rózsa. 

    A NAT-tal kapcsolatban korábban több szervezet is kritikai észrevételt fogalmazott meg, kifejezte nemtetszését a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Hálózat a Tanszabadságért, a történelem rész visszavonását indítványozta a Történelemtanárok Egylete, és jelenlegi formában elfogadhatatlannak tartja a tervezetet a Magyartanárok Egyesülete is.

-MTI-

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!