Helyi közélet

2016.04.13. 18:57

Pénteken rendezik a Magyar Ifjúsági Robot Kupát Nyíregyházán

Nyíregyháza - Öt kategóriában mérhetik össze tudásukat a hazai robotépítő csapatok a Magyar Ifjúsági Robot Kupán (MIRK) pénteken a Nyíregyházi Egyetemen.

Nyíregyháza - Öt kategóriában mérhetik össze tudásukat a hazai robotépítő csapatok a Magyar Ifjúsági Robot Kupán (MIRK) pénteken a Nyíregyházi Egyetemen.

A RoboCup Junior robotikai világbajnokság hazai minősítő versenyét tizedik alkalommal rendezik meg, amelyen a minimum két főből álló csapatok saját építésű robotjaikkal indulhatnak. A minősítő verseny győztese képviselheti Magyarországot a Lipcsében június 30. és július 3. között megtartandó világbajnokságon - tájékoztatta Simon Béláné egyetemi tanár, a RoboCup Junior nemzeti képviselője szerdán az MTI-t.

Elmondta, hogy a versenyen öt - futball, színház és háromféle menekítő - liga van. A futball ligában két robot, egy kapus és egy csatár játszik kétszer 10 perces félidőt egy zöld padlófilccel borított futballpályán, a színház kategóriában pedig szórakoztató műsorszámot kell produkálni robot és emberi szereplőkkel egy lehatárolt színpadi területen.

A menekítő A (vonalkövető) ligában a jelentkezők egy robottal indulhatnak, amelynek időre kell teljesíteni mentési feladatot egy katasztrófahelyszínt szimuláló, három teremből álló tesztpályán. A menekítő B (labirintusbejáró) ligában egy 30 centiméternél alacsonyabb robot feladata a labirintusban lévő áldozatok megkeresése, a menekítő C (közös tér) ligában pedig két csapat futtatja menekítő robotját, amelyek két helyszínen hajtanak végre mentési munkálatokat.

A Szingapúrban kifejlesztett, Magyarországon idén először meghirdetett közöstér-ligában a kezdő (11-14 éves) korosztályban mind a robotok, mind a helyszínek virtuálisak, a haladó (15-19 éves) korosztályban pedig az egyik robot és az egyik helyszín valóságos. A csapatoknak olyan programot kellett fejleszteni, amellyel mind a fizikailag létező robotot, mind annak szimulált megfelelőjét tudják navigálni a valódi és a valóságot szimuláló virtuális pályán.

A robotoknak - kikerülve a pályán lévő csapdákat - össze kell gyűjteniük az áldozatokat szimbolizáló különböző színű alakzatokat és egy mentési területre kell lepakolniuk azokat. A hivatalos versenykiírás alapján a robotokat nem szabad távolról irányítani, a feladatokat kizárólag a rátöltött szoftver segítségével, önállóan kell végrehajtaniuk.

A RoboCup, vagyis Robot Kupa nevű kutatási-oktatási projektet 1997-ben az Amerikai Egyesült Államok, Japán és Németország indította útjára azzal a céllal, hogy összemérjék és serkentsék a robotikai kutatásokat és fejlesztéseket a világban. A projekt nem csak verseny, mivel nem az egyéni pontszerzés a legfontosabb, a csapatok belenéznek egymás munkájába, ami segítheti fejlődésüket. Magyarországon 2007-ben szervezték meg az első minősítő versenyt.

A magyarok eddigi legjobb eredményüket a 2014-ben a brazíliai Joao Pessoában megrendezett világversenyen szerezték meg, amelyen a katasztrófamentés kategóriában negyedik lett a nyírbogdányi Kazinczy Ferenc Baptista Általános Iskola csapata.

- MTI -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában