vendéglátás, idegenforgalom

2020.06.28. 15:30

Kilábalnak-e a vendéglátósok?

A koronavírus-járványt leginkább a turizmus és vendéglátás sínylette meg.

Fotó: Dodó Ferenc

A kialakult helyzetre az ágazatban működő cégek költségeik csökkentésével reagáltak, dolgozóik egy részét elbocsátották. A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adataiból kiderül, áprilisban a kereskedelem és vendéglátás területén szűnhetett meg a legtöbb munkahely, az új regisztrált álláskeresők több mint 24 százaléka ebből a szektorból érkezett. Lapunk utánajárt, mi áll a tendencia mögött, és mennyire jellemző megyénkben.

Nehéz rutinos munkaerőt találni

A turizmus és vendéglátás általunk megkérdezett szereplői szerencsésen átvészelték a veszélyhelyzetet, több helyen sikerült megtartani a dolgozókat a munkaerő és a munkaidő átcsoportosításával.

Megőrizték a dolgozókat

Gresóné Kisari Enikő, a Csekő Kávéház és Pizzéria adminisztrációs munkatársa elárulta, a nyírbátori vendéglátóegységben is keresik a munkaerőt a nyári szezonra, de a mögöttünk álló hónapokban senkitől nem váltak meg.

A veszélyhelyzet miatt be kellett zárnunk az éttermet, de feladat- és munkaidő-átcsoportosítással és szabadságoltatással meg tudtuk tartani a dolgozóinkat.

Munkatársaink a korábbitól eltérő munkakörökben is elvállalták a feladatokat, a vezetőség pedig mindent megtett, hogy mindenkinek munkát tudjon biztosítani − tudtuk meg Gresóné Kisari Enikőtől, aki azt is elárulta, az elmúlt hónapokban közel 70 százalékos volt a forgalomcsökkenés, amelyet házhoz szállítással próbált kompenzálni az étterem, néhány hete viszont folyamatosan nő a forgalom.

Borúsabb helyzetről számolt be Czeczeli Anikó, a nyíregyházi Aventinus Hotel vezetője. A március közepétől zárva tartó hotel pünkösdkor nyitotta meg újra kapuit a vendégek előtt, s bár a hosszú hétvége közel 90 százalékos telítettséget hozott, azóta jelentősen visszaesett a forgalom.

– A korábbi évekhez képest a foglalásaink száma jóval kevesebb, júliusban általában dübörög a nyaralószezon, de most alig 15 százalék a telítettségünk az átlagos nyolcvanhoz képest – tudtuk meg a hotel vezetőjétől, aki hozzátette: a szállásadók próbáltak faragni a költségeiken, melynek sokszor a létszámcsökkentés a velejárója.

− Sajnos néhány dolgozónktól meg kellett válnunk, őket most nagyon nehéz pótolni.

A vendéglátásban nem a fiatalok jelentik a legjobb a munkaerőt, velük sajnos rengeteg negatív tapasztalatunk van.

A középkorú, rutinos vendéglátósok nagyon tartanak egy esetleges második hullámtól, sokaknak családja van, nem kockáztatnak, inkább elhagyják a pályát, és olyan munkahelyen vállalnak munkát, ahol egy újabb veszélyhelyzet esetén sem áll meg az élet, és biztosan lesz jövedelmük – ismertette a munkaerő pótlásának nehézségeit Czeczeli Anikó.

− A hotel konyhai csapata megmaradt, hiszen a konyhában a bezárás alatt is van teendő, takarítani, karbantartani akkor is kell. Szerencsére azok is visszatértek hozzánk a karanténidőszak lezárultával, akiktől kényszerűségből váltunk meg, de felszolgálókra jelenleg is égetően nagy szükségünk van – zárta gondolatait a hotel vezetője.

Nagy érték a tapasztalat

− Sajátos volt a helyzetünk, hiszen a Nemzeti Népegészségügyi Központ a fürdőket nem záratta be azonnal, de a veszélyhelyzet miatt eltűntek a vendégek – árulta el Belus Tamás, a Sárkány Wellness és Gyógyfürdő ügyvezetője. A fürdőben a márciusi bezárás után előrehozták a szokásos karbantartási munkálatokat, melyeket máskor évi kétszeri leállással hajtanak végre.

− Minden dolgozónknak munkát biztosítottunk, amelyben az önkormányzat is támogatást nyújtott nekünk.

A turizmus szereplői különböző forrásokra pályázhattak, s mi is igyekeztünk minden lehetőséget megragadni.

Május 30-án megnyithattuk a külső medencéket, de sajnálatos módon nagyon rossz volt az időjárás, ezért vendégek csak elvétve érkeztek – tudtuk meg az ügyvezetőtől, aki kiemelte: e héttől a fürdő minden szolgáltatása elérhető a látogatók számára.

− A pályázatok és az önkormányzat segítségének köszönhetően mi egyetlen dolgozót sem bocsátottunk el, aminek vezetőként nagyon örülök. Szakképzett, tapasztalt dolgozót nagyon nehéz találni, az uszodamesterek, a recepciósok, a vízőrök, a wellnessfelügyelők és a műszaki állomány egy jól működő rendszert alkotnak, amit óriási értéknek tekintünk.

A Nemzeti Népegészségügyi Központ járványügyi előírásait maximálisan betartjuk, és minden információval ellátjuk a vendégeinket – tájékoztatott Belus Tamás, aki bizakodóan várja a szezont.

− A rosszat mindig jó követi, a negatívumokon már túlestünk, ezután csak a pozitívumok jöhetnek, ugyanakkor a tavalyi évhez képest olyan elmaradásban vagyunk, amit az idén már biztosan nem lehet behozni.

MI

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában