Hatalmas szükség lenne a hídra Lónya és Tiszamogyorós között

A komp korszerűsítésre és rendszeres felújításra szorul, üzemidejében és teherbírásában is elmarad az igényektől
A komp korszerűsítésre és rendszeres felújításra szorul, üzemidejében és teherbírásában is elmarad az igényektől - © Fotó: Vincze Péter
Lónya, Tiszamogyorós – A Lónya és Tiszamogyorós közé tervezett híddal meg lehetne spórolni a komp felújításának költségét is.

Amint arról beszámoltunk, új Tisza-híddal gazdagodhat Szabolcs-Szatmár-Bereg megye: Lónya és Tiszamogyorós között, a 4113-as számú útra tervezik a kétszer egysávos, gépjármű- és gyalogosforgalmat egyaránt kiszolgáló, kétszáz méter hosszú acél műtárgyat.

Kárpátalja is profitálna belőle

– A hídra hatalmas szüksége lenne nemcsak Lónyának, hanem az egész a Beregnek is – fogalmazott a község polgármestere.

– A környék kinyílna a Nyírség felé, s az összeköttetésből a határátkelő miatt Kárpátalja is profitálna. Mivel a települések földterületeiből sok esik a másik partra, a kombájnok és egyéb nagy mezőgazdasági gépek miatt a komp minden évben felújításra szorul, az átkelés pedig függ a vízállástól és a napszaktól – az utóbbi szempontból jobb volt a korábbi pontonhíd, amelyen éjszaka is lehetett közlekedni. A megyeszékhely 63 kilométerre fekszik, a komp elkerülésével azonban 98 kilométert kell utaznunk – említette a nem elhanyagolható különbséget Király Edit, s hozzátette: a télen-nyáron, éjjel-nappal használható összeköttetés a mentők, tűzoltók vonulása szempontjából is fontos lenne.

– Kisvárda mindössze tizenkilenc kilométerre fekszik, a híd lehetővé tenné, hogy a lakosság az ottani nagy foglalkoztatóknál – amilyen például a MÁV vagy a MasterGood – vállaljon munkát, s az egészségügyi szolgáltatások is közelebb kerülnének – foglalta össze a településvezető, hogy miért támogatja a tervet minden erejével, majd hozzáfűzte: az önkormányzatot még nem keresték meg az ügyben, így pontosabb információkkal egyelőre nem szolgálhat.

– A híd ügye még csak az előkészületeknél tart, évek telhetnek el, mire átkelhetünk rajta, ugyanakkor bizonyos, hogy nemcsak a környék lakossága, hanem a turizmus is profitál majd belőle – válaszolta érdeklődésünkre Katkó Lászlóné, a tiszamogyorósi Főnix Camping vezetője, aki szerint a pontonhíd idejében legalább a duplája volt az átkelő forgalma.

Fellendítené a turizmust is

– Ha megépülne a híd, a Tisza-túrának nem kellene alkalmazkodnia a kötelekhez, csökkenne a balesetveszély – a kötél kiváltása egyébként is napirenden van, meg lehetne spórolni a komp korszerűsítését –, s a kerékpáros turizmus további fejlődésének is jót tenne, ha napszaktól függetlenül át lehetne kelni a folyón. A fejlesztéssel együtt jár az utak korszerűsítése, több vendéget fogadnának a környékbeli szálláshelyek, kapna még egy lehetőséget a falusi turizmus – foglalta össze várakozásait a kempingvezető.

KM-HP


Már csak kettő maradt

A Lónya és Tiszamogyorós közötti átkelőhely története évszázadokra nyúlik vissza: 1593-ban Rudolf császár kiváltságot adott a Lónyai családnak, akik révjogot kaptak, és az üzemeltetésért vámot szedtek. Az első katonai felmérés idején (1782–85) készült térképekhez csatolt leírásban is megemlítették, hogy a térségben komp közlekedik.

A pontonhíd-létesítés 1991-ben került napirendre, végül hat évvel később telepítették ide a Cigándnál felszabadult hidat, amely 2011-ig működött. Felszámolásával mindössze két efféle szerkezet maradt Európában, mindkettő a Tiszán található.



Záhony.
SZON.HU

További hírek a Sport kategóriából






hirdetés