Autó - Motor

2012.02.17. 11:28

Hogyan vezessünk havas, hóbordás, jeges úton?

Az előrejelzések szerint havazásra most a Dunán-túlon kell számítani, nekünk itt az ország keleti felében a szél lesz az ellenfelünk.

Az előrejelzések szerint havazásra most a Dunán-túlon kell számítani, nekünk itt az ország keleti felében a szél lesz az ellenfelünk.Hó már van elég, egyelőre nem is számítunk többre, de az ország két felében közel 15 Celsius fokos hőmérséklet különbséggel kell számolni, ami szelet jelent, az pedig hóátfúvást eredményez. Hogyan vezessünk havas, hóbordás, jeges úton?

A tapasztalatok szerint az ilyenkor északi illetve nyugati irányból érkező szelek leginkább a kelet-nyugati utakat hordják be hóval. Ezért hóátfúvásokra a 36-os és a 41-es főúton kell számítani. Miért fontos, hogy számítsunk rá akkor is, ha egyébként hómentes az út? Azért, mert a szél szakaszokban lefújja, más esetben torlaszokat emel a nagy mennyiségű hóból. Ez többnyire egyenes úton nem jelent gondot, itt a tapasztalt autósok felismerik ha az út felülete nem a szokásos módon tapad.

A két ujjas teszt

Egyenes úton, ott, ahol szemből jövő forgalom sincs, rövid szakaszon haladjuk egyenletes sebességgel úgy, hogy a kormányt egyik kezünk hüvelyk és mutató ujja között fogjuk, és figyeljük az apró mozgást. Ha a gépkocsi nagyon finoman ide-oda sétál az úton (feltéve hogy nem futómű hiba fordult elő) gyanakodjunk, hogy az út jeges. Ilyenkor az út felületi hibáit ezek a kis csúszások árulják el, de csak akkor, ha a tapadás kellően kicsi. Száraz úton ezt nem is vesszük észre mert nem csúszkál az autó. A teszt után természetesen fogjuk erősebben a kormányt. A megoldás csak az lehet, hogy csökkentjük a haladási sebességet. Erre azért van szükség, mert egyenes haladást még jeges úton is el tudunk érni, de amikor a forgalmi helyzet úgy igényli, sem lassítani, sem kanyarodni nem fog megfelelően az autó.

Amikor fasor takarásából kiérünk a sík terepre, előfordul, hogy oldalirányban kis tolást érzünk az autón. Ez a szélre utal, de látni is lehet a nyomát, ahogy por formájában száll az útra a hó. Egyenes úton megint nem kell aggódni, mert ezen átfut a kerék, próbáljunk higgadtan viselkedni, nem fékezni, nem rángatni a kormányt, mert a tél és a hirtelen manőverek nem szerencsés párost alkotnak. A legnagyobb gond akkor van, amikor felveszünk egy jól tartható menet tempót egyenes szakaszon, és egy kanyarban hóátfúvással találkozunk. Ekkor fordulhat elő, hogy próbálnánk kanyarodni, de a gépkocsi kitör, és átsiklik a terelő vonalon. Ha nincs szemből érkező forgalom, a finom gázelvétellel, és nagyon finom kormányzással segíthetünk magunkon, illetve fék helyett a kuplungot nyomjuk be, az autó kormányozható marad!

Vigyázat hóborda!

Az egyik legveszélyesebb körülmény a hóborda. Mindenki látott már olyat, hogy az úton egymással szemben haladó járművek négy jól látható sávot vág a járművek kereke. Ebben szinte mintha robot pilóta vezetne, szinte elengedett kormánnyal is lehetne haladni. A gondot az jelenti, hogy az autósok felvesznek tapasztalattól, bátorságtól függően egy menet tempót, ami sofőrönként eltérő lehet, és a sietős autósok előzni kezdik a többieket. Amíg felgyorsulnak, általában nincs gond, átlépik a felző vonalat, elhaladnak a másik jármű mellett, de nem mennek előrébb, mint ahogy nyáron megszokták, és túl közel váltanak vissza a jobb oldali sávba. A felgyorsult, előzésben lévő autó átfutva a hóbordán megcsúszik, és árokban fejeződik be az előzés, vagy a megelőzött autós az elévágó másik autó miatt vészfékez, ekkor meg ő kerül bajba.

A tanácsunk, ha csak kicsi a sebesség különbség két jármű között, 4-5 km/ó inkább mi is lassítsunk, nem érdemes kockáztatni az előzéssel egy borulást.

Rutinosaknak, ami korcsolyával, vagy szánkóval jó móka, autóval önveszélyes lehet

Nincs annál jobb érzés, amikor drifteltet az autós a havas jeges úton. Uralni egy több mint egy tonnás vasat, pontosan bemérni, hol hogyan fog megpördülni és mennyire lehet kihasználni a siklást csak a rutinosoknak ajánlható. Ezt is újra kell tanulni! Nincs minden évben nagy hó, ezért előfordul, hogy a havas jeges bravúrokra két évet is várni kell, eközben pedig változik az autó, más lesz az abroncs, más a motorerő, vagy más maga a gépkocsi. Ráadásul felejtünk is, ezért ha akad olyan hely, ahol forgalomtól elzárt területen biztonságosan tudjuk ezt a tudást újraismételni szánjunk rá egy órácskát, mert ez a tudás nem vésődik be olyan mélyen, hogy évről évre megmaradjon.

Kezdő pilótáknak ajánlható a kézifékes forduló. Kettes fokozatban (később akár hármasban is) meghajtjuk a gépet, majd kormányzás közben behúzzuk a kéziféket. Amikor a kocsi pörög, tartsuk behúzva, utána engedjük ki. Később szakaszokban is forgathatjuk a gépet, úgy, hogy előbb csak egy rövid időre húzzuk be a kéziféket, a kocsi pördül mondjuk 30 fokot, kiengedjük, majd újra behúzzuk a kéziféket, ekkor továbbpörög a kocsi, és mondjuk megtanulunk 90 fokban befordulni. Később ha már érezzük az autót nagyobb téren megpróbálhatjuk a gázadással pörgetést. Ekkor ugyanúgy gyorsítunk mint kézifékes fordulásnál, de addig növeljük a gázadással a fordulatszámot, amíg a kocsi elkezd elforgatott kormány mellett pörögni. Ezt alkalmazzák a rali versenyzők. Idegek harca, hogy a megpördülő autóban nem csökkentjük a gázadást, hanem kormányzással igyekszünk uralni a gépkocsit.

Megtanulhatjuk a kitörni akaró autó megfékezését, ellenkormányzással. Erre lesz szükség az utakon, amikor nem várt és nem tervezett helyzetben csúszik meg a gépkocsi. Egy gyakorlat lehet az is, ha kis tárgyakat teszünk egymástól kellő távolságban a földre. Ezután kettesben hajtsuk meg a gépet 40 km/ó -ra és jöhet a szlalomozás. Ellenőrzés! Amikor egy tiszta havas szakaszon elérjük ezt a sebességet, hirtelen lépjünk a fékre, ezután teljesen fordítsuk keresztbe a kormányt, az autó nyílegyenesen fog tovább siklani. Ismételjük meg a manővert, de fék helyett a kuplungot nyomjuk be, az autó a tárgyak között irányítható marad. Ezt kell bevésni, ha a forgalomban előttünk valaki hirtelen fékezni kezd, és mondjuk túl rövidre terveztük a követési távolságot.

Még egyszer felhívjuk a figyelmet, a fenti gyakorlatokat csak forgalomtól (és gyalogosoktól) elzárt területen gyakorolják, és attól, ha uralni tudják az autót még fogadják el ha a másik járművezető nem annyira gyakorlott, legyenek egymással szemben türelmesek, se önmagukat, se másokat ne veszélyeztessenek!

- Pusztai Sándor -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!