Autó - Motor

2014.12.11. 12:40

Kovács Sanyi: Új stratégiával az FRT kupán

Interjú Kovács Sanyi autóversenyzővel, a hétvégi FRT Kupa előtt.

Interjú Kovács Sanyi autóversenyzővel, a hétvégi FRT Kupa előtt.

Karácsony előtt már csak egy versenyen veszel részt a Mogul Csapattal. Ismét a Kiskunlacházi FRT Kupán, folytatod a versenykilométerek gyűjtését. Szépen abszolváltad a Kakucs Ringi versenyt, most pedig a tempósabb lacházi pálya vár rád az Opel Tigra volánja mögött. Mond, melyikkel szeretsz jobban versenyezni és miért?

- Igen, ez így igaz. Ez nagyon jó kérdés! Nem tudok különbséget tenni a két autó között. Mindkét versenyautót nagyon szeretem. Attól függ, melyik pályán versenyzek.

Az Opel Astrá-ról tudni kell, hogy éveken keresztül a gyorsasági autósportban mentek vele olyan pályákon, mint a Hungaroring, Pannóniaring, stb. Az Astra Kupasorozatban használták. Jelen esetben a Kakucsring-i pálya is ilyen. Az FRT-n is használtam, még az autóversenyzői pályafutásom legelején, amikor ismerkedtem a pályával, az ottani körülményekkel és magával a versenyautóval. A legutóbbi FRT-n is vele mentem, mivel a Tigrá-m az utolsó edző köröm végén műszaki hiba miatt megállt alattam.

Az Opel Tigrá-ról tudni kell, hogy kifejezetten Rallye versenyautó. Éveken keresztül többféle rallye versenyeken vettek részt vele. Az FRT Kupasorozat Rallye-nak minősül, ezért itt már a Tigrá-t használom.

Az FRT Kupán is versenyenként változtatják a menetirányt. Ezt miképp tudod feldolgozni?

- Nagyon örülök neki, hogy minden versenyen más menetirányban megyünk és az egész pálya elrendezését is megváltoztatják, így nem monoton egész évben a körözgetés és minden alkalommal más-más íveken kell autózni, ezáltal más féktávok vannak és a pályatempó is változik. Úgy gondolom, hogy az ilyen változtatásokkal lehet igazán csiszolni a vezetési technikámat és bővíteni a tudásomat a tapasztalataim által. A pálya elrendezése mindig megfelelően ki van jelölve, nyilazva, így nem lehet eltéveszteni, ha odafigyelek. Ezek a jelzések nem zavaróak számomra. Két edzőköröm van, azok elegek ahhoz, hogy tökéletesen berögzítsem magamba az adott pálya vonalvezetését. Amikor a versenypályán vagyok, minden körülöttem lévő hatás megszűnik, csak a pályára koncentrálok és a megfelelő vezetéstechnika alkalmazására, hogy minél jobb köridőket tudjak menni.

Az Opel Tigra egy erősebb versenyautó, mint az Opel Astra. Elég-e a két edzőkör, hogy átszokj rá?

- A két versenyautó hasonló felépítésű, úttartású. A Tigra erősebb, mint az Astra, ezáltal nem kell lendületből beesni a kanyarokba, hanem a kigyorsításoknál is mindig van benne kellő lóerő és szépen megindul, akár álló helyzetből is.

Az Astrá-val lendületből kell beesni a kanyarokba és úgy kijönni belőlük. Ezt meg kell szoknom, különben nem tudok jó köridőket menni vele.

Más-más vezetési stílust kell alkalmazni a két autónál a lóerőbeli különbségek miatt. Úgy gondolom, hogy gyengébb autóról könnyebb átszoknom az erősebb autóra, mint fordított helyzetben. A két edzőkör mindig elég ahhoz, hogy sikeresen átszokjak a másik autóra.

Most úgy néz ki nem fog esni, de viszont hideg lesz. Ilyenkor milyen állítási lehetőségek vannak a jobb úton tartás végett a Tigrán?

- A téli időjárásnak köszönhetően a pálya hőmérséklete egyre hidegebb. Nekünk is alkalmazkodnunk kell ehhez. Az autóm alá a megfelelő keverékű, bordázatú gumikat fogjuk feltenni, amivel biztosítjuk az ideákis tapadást a pályán. Ha ez önmagában nem lesz elég, akkor tudunk variálni a guminyomásokkal is. A két edzőkörben ez az egyik legfontosabb tényező, amit nézek, hogy megvan-e a kocsim maximális tapadása a pályán. A rajtvonalig van lehetőség a gumik verseny előtti előmelegítésére, amit mindig ki szoktam használni.

Végül, a négy futamod miképp szeretnéd teljesíteni? Van-e előre kigondolt terved, esetleg navigátor, aki segít?

- Minden versenyem előtt kidolgozok magamban egy stratégiát, amit ott alkalmazok. A pályán viszont az adott szituációkra spontán kell reagálnom és pillanatok tört része alatt megoldani a keletkezett versenyhelyzeteket, úgy, mint például egy-egy kanyarban való megcsúszást korrigálni és az ideális íveken tartani az autómat, hogy ne veszítsek időt.

Amikor elkezdtem az autóversenyzést az FRT Kupasorozattal, az első néhány versenyemen mindig volt navigátorom, aki segített mindenben a pályán, hogy sikerüljön hamarabb megszoknom az ideális íveket, féktávokat, sebességeket. Az utóbbi versenyeken már csak a szerelőim szoktak beülni mellém, legfőképpen az edzőköreimben, hogy megnézzük, hogyan viselkedik az autóm és kell-e állítani a guminyomásomon, hogy a maximális tapadást biztosítsuk. Meg kell szoknom, hogy egyedül ülök a kocsimban és oldom meg az adott szituációkban a versenyhelyzeteket.

Nagyon köszönöm a Szüleimnek, hogy támogatnak a céljaim elérésében!

Köszönet Fekete Lászlónak, a Mogul Racing Team-nek, illetve a NIVO Motorsportnak, hogy rengeteg élménnyel gazdagodtam, és egyre több lehetőséget kapok tőlük.

Köszönöm Turák Lászlónak, aki egyben a csapattársam és a legjobb barátom is, a sok biztatásokat, a sok-sok hasznos versenyzői tanácsokat.

Köszönöm az Interjút!

- Hajósi Miklós -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!