Hajdú-Bihar

2012.11.22. 11:14

Trükkös taktikát választott a UPC

Nyíregyháza - Értetlenül állnak a UPC szerződésmódosítási ajánlata előtt az ügyfelek, a hírközlési hatóság vizsgálatot indított a szolgáltatóval szemben.

Nyíregyháza - Értetlenül állnak a UPC szerződésmódosítási ajánlata előtt az ügyfelek, a hírközlési hatóság vizsgálatot indított a szolgáltatóval szemben.– Nem vagyok egy elveszett, buta ember, de a kábelszolgáltatómtól kapott legutóbbi hírlevél 2. oldalán található jogi halandzsa nekem is feladta a leckét. Azért mondom, hogy nekem is, mert amikor a UPC nyíregyházi ügyfélszolgálatán személyesen érdeklődtem arról, hogy voltaképpen miféle új, ráutaló magatartással megkötött előfizetői szerződés váltaná fel a jelenlegit, mi a különbség a kettő között, miért van rá szükség, és miért egy normál postai küldeményként érkező, sablonos reklámlevélnek tűnő papír hátsó oldalán közlik ezt velem, ugyanúgy mellébeszéltek szóban, mint írásban – fordult lapunkhoz panaszával Galló András hűséges előfizetőnk.

A UPC tájékoztató levele, melyet kezében lobogtatott, a címoldalon bővülő műsorkínálatról, újabb HD-csatornákról, a szélessávú mobilinternet és a videótár előnyeit taglalja. Ha az ügyfél megfordítja a papírt, a másik oldalon egy jogi információcsokorral találkozik. Ebből többek között az derül ki, a hatékonyabb, ügyfélbarátabb ügykezelés és a meglévő előfizetői szerződések egységesítése érdekében szerződéses ajánlatot tesz a szolgáltató. Ezen új, ráutaló magatartással megkötött előfizetői szerződés a jelenlegi helyébe lépve felváltja azt. Mindössze alaki változ(tat)ásról van szó, a szerződés lényeges tartalmi elemei (szolgáltatások, díjak, hűségidő, számlázás stb.) nem változik.

Hallgatás = beleegyezés

– Ez tehát puszta formalitás, nem oszt, nem szoroz! – mondhatnánk, csakhogy az ördög legtöbbször a részletekben lakik – folytatja monológját Galló András, majd a következő szövegblokkra mutat, amelyben ez áll: „Tájékoztatjuk, hogy az egyedi előfizetői szerződés új alakban, ráutaló magatartással történő megkötésének az ajánlatunk elfogadását jelentő ráutaló magatartás tanúsításának tekintjük azt, ha Ön szolgáltatásunkat jelen értesítésünk kézhezvételét követően a jelen értésünkben foglalt feltételek mellett továbbra is igénybe veszi, vagy az értesítésünket követő számláját befizeti, amelynek következtében az adott szolgáltatásra kötött korábbi előfizetői szerződése közös megegyezéssel megszűnik. Amennyiben az új szerződés ilyen formában történő megkötéséhez Ön nem kíván hozzájárulni, úgy kérjük, hogy azt levelünk kézhezvételét követően szíveskedjék ügyfélszolgálati elérhetőségeinken jelezni.” – Ennek hiányában az új előfizetői szerződés megköttetett. Nem derül ki, valójában mire kellene – ráutaló magatartással – rábólintanunk. Ha nem értjük, vagy nem tetszik, járjunk utána! Ön szerint mennyi érintett UPC-s ügyfél fogja ezt megtenni, ha egyáltalán észrevette, hogy a tájékoztató 2. oldalán lévő szöveget? – tette fel a kérdést a nyíregyházi családfő.

Régi és új

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hétfői közleményében arra figyelmeztette a UPC előfizetőit, hogy a cég „ráutaló magatartással” kíván szerződést módosítani velük. Az NMHH arra figyelmeztet, hogy az új szerződések valójában kevesebb védelmet nyújtanak az előfizetőknek, mint a régiek. Későbbi módosításukhoz, például díjemeléshez nem szükséges az előfizető beleegyezése, a hatályosuláshoz elég az előfizető hallgatása. A hatóság szerint érdemes figyelmesen elolvasni a tájékoztató levelet, és aki ragaszkodik a régi szerződéséhez, az haladéktalanul jelezze ezt a cég ügyfélszolgálati elérhetőségein.

Az NMHH aggályosnak tartja a UPC által küldött értesítést, mivel a szolgáltató a szerződés esetleges megváltoztatásáról hagyományos levélben tájékoztatta előfizetőit, a levélen nincs dátum, nem állapítható meg belőle sem a régi szerződés megszűnésének, sem a ráutaló magatartással létrehozni kívánt új szerződés létrejöttének napja. Nem derül ki az sem, hogy ha valaki nem akar hozzájárulni a változtatáshoz, akkor milyen határidővel kell jeleznie ezt. Az NMHH hivatalból vizsgálatot indított annak tisztázására, hogy a UPC a rá vonatkozó elektronikus hírközlési jogszabályokban foglaltaknak megfelelően járt-e el, nem sérültek-e az előfizetőket védő garanciális szabályok.

UPC: jogszerű és rugalmas megoldás

A UPC szerint a szerződésmódosítási ajánlatuk jogszabályszerű. A cég egyeztetést kezdeményezett a hírközlési hatósággal, amely vizsgálatot indított az eljárással kapcsolatban. A szolgáltató közölte: a szerződés megújítása kizárólag formai változást jelent, az új szerződések ugyanazzal a tartalommal jönnek létre, mint a korábbiak, a szolgáltatásokhoz kapcsolódó egyetlen feltétel sem változik. Az ügyfelek meglévő jogai és lehetőségei nem csorbulnak, ugyanakkor a ráutaló magatartással létrejött szerződések lényegesen kevesebb adminisztrációs terhet rónak a szolgáltatóra és az előfizetőkre is.

A kommünikében emlékeztetnek arra, hogy a ráutaló magatartással történő szerződéskötés a hírközlési szabályozásban is hosszú évek óta létező, tömegesen használt szerződéskötési forma. A módosítások elfogadásához vagy elutasításához a ráutaló magatartásos forma a legpraktikusabb: postai írásos vagy telefonos szóbeli visszajelzés helyett pusztán a szolgáltatás igénybevételének folytatásával és a havidíj megfizetésével jelezhetik álláspontjukat az előfizetők, de emellett a szokásos ügyfélszolgálati elérhetőségeken is nyilatkozhatnak a választásukról.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!