2009.04.16. 11:47
Munkahelyek százai létesülnek Debrecenben
<p>Debrecen – Miközben határainkon innen<br /> és túl egyre aggasztóbb<br /> mértéket ölt a<br /> munkanélküliség, a debreceni<br /> Határ úti Ipari Park több pontján<br /> is toronydaruk magasodnak. Többszáz új<br /> munkahely alapjait rakják le.</p>
Miközben határainkon innen és
túl egyre aggasztóbb
mértéket ölt a
munkanélküliség, a
Határ úti Ipari Park több
pontján is toronydaruk magasodnak.
A tavaly decemberben átadott 16,4
hektáros, korszerű
infrastruktúrával ellátott
területen szó szerint egymást
érik a jelentős beruházások,
melyek révén többszáz
új munkahely létesül a
cívisvárosban.
A legnagyobb léptékű
fejlesztés a Richter Gedeon
Gyógyszergyáré, mely
cég 15 milliárd forintért
vadonatúj üzemet létesít a
területen. A toronydaruk javában dolgoznak
a beruházáson, a tervek szerint a
korszerű biotechnológia üzem 110
embernek ad majd munkát.
Ugyancsak itt alakítja ki új
telephelyét a debreceni helyi
autóbuszos közlekedést
júliustól üzemeltető
Cívisbusz Konzorcium, melynek
képviselője elmondta, hogy az új
autóbuszokra nyolcmilliárd, az ipari
parki létesítményre pedig
további 1,3 milliárd forintot
fordítanak.
A harmadik jelentős fejlesztést egy
amerikai cég nyomdaipari
beruházása jelenti a Határ
úton. Amint arról a napokban
már beszámoltunk, az ötezer
négyzetméter alapterületű
üzemben mintegy 250 új munkahelyet
alakítanak ki.
Debreceni
beruházásokról megjelent
korábbi cikkeink
Tovább bővül az ipari
park
Ünnepélyesen átadták a
Debreceni Ipari Park Fejlesztési területen
végrehajtott új
infrastruktúra-beruházást a
Határ úton. A Debreceni Ipari Park
Akadémia (DIPA) Kft. (mely a Xanga
kockázati tőkebefektető
cégcsoport tagvállalata) 16,4
hektáros, nagy kapacitású,
korszerű
közmű-infrastruktúrával
ellátott ipari területet alakított
ki több mint 1 milliárd forint
értékben.
Ennek megvalósításhoz az
Észak-alföldi Operatív Program
vissza nem térítendő
támogatást biztosított. Az
új iparterület hazai és
külföldi termelő, valamint K+F
vállalkozások
letelepedésére biztosít
lehetőséget a városban.
A tervek szerint az elkövetkező
időszakban induló kis- és
középvállalkozások
támogatását
elősegítő
inkubátorházat, valamint
szolgáltatóházat
kívánnak létesíteni az
iparterületen.
Szintén itt kapna helyet a Richter Gedeon
Nyrt. új üzeme, illetve a
Cívisbusz Konzorcium telephelye
és szervizbázisa.
--------------------------------------------------------------
Újabb gyógyszergyár
érkezik
A hazai gyógyszeripar másik
reprezentánsa, a Richter Gedeon Nyrt.
ugyancsak a hajdúsági
megyeszékhelyet választotta
nagyszabású fejlesztése
helyszínéül. A Richter 15
milliárd forintos
ráfordítással
biotechnológiai úton
előállított gyógyszeripari
termékek fejlesztésére és
gyártására szolgáló
üzemet épít Debrecenben.
A fejlesztés főként az
onkológiai és az immunológiai
betegségek terápiájában
alkalmazható fehérjék
előállítását
célozza, de fejlesztenek majd itt
készítményeket az
ízületi problémák és
az asztma gyógyítására is.
A tervek szerint a 2012-re elkészülő
biotechnológiai üzem 110 embernek ad
munkát.
-------------------------------------------------------------
Fontos a szellemi háttér
Aláírták a Richter Gedeon
Nyrt. és a Debreceni Egyetem közötti
kutatási együttműködési
szerződést csütörtökön.
Bogsch Erik, a Richter vezérigazgatója
elmondta, a biotechnológiai
kutatásoknál a szellemi
háttér és a jó szakmai
kapcsolat a legfontosabb, ezek miatt esett a
választás Debrecenre.
A gyógyszeripari beruházás 15
milliárd forintos, és 110 embernek ad
munkát. A résztvevő felek
kötöttek egy PhD képzésre
vonatkozó megállapodást is,
miszerint az egyetem a gyógyszeripari
tevékenységhez kapcsolódó
szakképzést indít, míg a
Richter évente három PhD hallgató
ösztöndíjának a
költségeit vállalja.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Új nyomda, 250 munkahely
Elkezdődött a Xanga cégcsoport 4,5
milliárd eurós
berházásása a Határ
úton.
A pénzpiaci válság
hatására az eredeti tervektől
eltérően mintegy 3 hónapos
késéssel zöldmezős
beruházás indult április
2-án az ipari parkban.
A csaknem ötezer négyzetméter
alapterületű üzemben egy, a
világpiacon vezető szerepet
betöltő amerikai központú
nyomdaipari cég magyarországi
leányvállalata kezdi meg a
működését, mintegy 250
új munkahelyet teremtve Debrecenben.
A terv szerint a termelés július
közepén indul – áll Herdon
István igazgató (Xanga Investment Group)
közleményében. A nyomdaipari
üzem részletes terveiről egyelőre
nem adtak tájékoztatást.
Annyit tudtunk meg, hogy a vállakozás
csarnokot bérel az ipari parkban, s
hirdetések útják már
keresik a munkatársakat. További
részletekért körülbelül
egy hónapot kell várni.
2009. első negyedévétől a Xanga
cégcsoporthoz tartozó Dipa Kft. vette
át a Debreceni Regionális és
Innovációs Ipari Park 40 hektáros
első ütemének
üzemeltetését is, így a
jövőben a mintegy 60 hektáros
Határ úti ipari park egész
területét „kézben”
tartja. Idén itt alakítják ki a
Cívisbusz Konzorcium autóbusz
telephelyét, jövőre pedig –
egyebek mellett – biotechnológiai
laboratórium létesül.
---------------------------------------------------------------------------------------------------Megaberuházások:
„hitel alma”?
Reptérbiznisz ötmilliárdért,
bioetanol-üzem
húszmilliárdért és
autóbuszüzlet 9 milliárdért
– csak néhány kiragadott
példa azon nagyszabású
fejlesztési elképzelések
közül, amelyeknek a
megvalósítását a hitelhez
jutás nehézségei
bonyolíthatják. A Napló úgy
tudja, hogy a buszprojekt finanszírozási
háttere stabil, a többiek viszont
még lázasan egyeztetnek a
pénzintézetekkel.
Van remény
– A debreceni autóbuszprojekt
finanszírozási háttere rendben
van, arról még tavaly nyáron
megállapodtunk a pénzintézetekkel.
Az összesen 9,3 milliárd forintos
beruházás finanszírozása
külső forrásokból, saját
erőből, illetve bankhitelből
történik. Most úgy látom,
hogy a pozícióinkat e tekintetben
legfeljebb egy államcsőd ingathatná
meg, erre azonban reményeink szerint nem
kerül sor – mondta el a Naplónak
Kossa György, az Inter Tan-Ker
Zrt. vezérigazgatója. Tőle tudtuk
meg azt is, hogy a 140 autóbuszt már
gyártják, és március
végén megkezdik a Határ úti
ipari parkban a vadonatúj telephely
kialakítását is. Az
autóbuszok költsége
egyébként mintegy 8 milliárd
forint, a telephelyé pedig további 1,3
milliárd. Az új cég
várhatóan több száz
volános sofőrt foglalkoztat majd
tovább.
Nincs kötbér
Minapi hír, hogy a repülőteret
és az Airport Debrecen Kft.-t
megvásároló Xanga Holding Kft. nem
tudta tartani az önkormányzattal
kötött szerződés március
másodikai határidejét, és
fizetési hosszabbítást
kért. Az ok prózai: miközben az 5,1
milliárd forintos vételár egy
részét hitelből
finanszíroznák, a válság
miatt kölcsönhöz jutni ma nem
egyszerű. Így fordulhatott elő, hogy a
vételár idén
folyósítandó első
részletét, kétmilliárd
forintot a Xanga nem tudta határidőre
előteremteni. Mivel azonban a vevő az
elmaradását a szerződésben
rögzített módon jelezte, nem kell a
késedelemért kötbért
fizetnie. Egyébként az
önkormányzatot 455 millió forint
kötbér illetné, ha a vevő
szerződésszegése miatt el kellene
állnia az üzlettől.
A repülőtéri
biznisznél nagyságrendekkel nagyobb
(mintegy 20 milliárd forintos
invesztíciót követelő)
beruházás terveit dédelgetik
már jó ideje Kabán. A volt
répatermelők által a
cukorgyár bezárása után
alapított Első Magyar Bioetanol Kft. tavaly
talált egy indiai befektetőt, aki
fantáziát látott ugyan a
bioetanolgyár
felépítésében,
később azonban
(állítólag a tavalyi 60 ezer
forintos kukoricaár miatt) meggondolta
magát.
Most megint van egy szakmai befektető (ELME Ipari
Csoport), amely műszakilag
megvalósíthatónak tartja a
beruházást, ezért
partnerséget vállalt a termelőkkel,
a finanszírozás körül azonban
számos kérdőjel van. A
beruházók leginkább azt
szeretnék, ha a bioetanol-üzem
kormánygaranciával,
MFB-finanszírozással valósulna
meg, de nem kizárt a kereskedelmi banki, avagy a
kockázatitőke-alapú
finanszírozás sem.
Egyelőre azonban minden képlékeny.
Pedig sokan szurkolnak az elképzelés
sikeréért, hiszen az üzem helyben
mintegy száz embernek adna
megélhetést. Kaba, Debrecen, Budapest
(HBN – P. A.) – Reptérbiznisz
ötmilliárdért, bioetanol-üzem
húszmilliárdért és
autóbuszüzlet 9 milliárdért
– csak néhány kiragadott
példa azon nagyszabású
fejlesztési elképzelések
közül, amelyeknek a
megvalósítását a hitelhez
jutás nehézségei
bonyolíthatják. A Napló úgy
tudja, hogy a buszprojekt finanszírozási
háttere stabil, a többiek viszont
még lázasan egyeztetnek a
pénzintézetekkel.
Van remény
– A debreceni autóbuszprojekt
finanszírozási háttere rendben
van, arról még tavaly nyáron
megállapodtunk a pénzintézetekkel.
Az összesen 9,3 milliárd forintos
beruházás finanszírozása
külső forrásokból, saját
erőből, illetve bankhitelből
történik.
Most úgy látom, hogy a
pozícióinkat e tekintetben legfeljebb egy
államcsőd ingathatná meg, erre
azonban reményeink szerint nem kerül sor
– mondta el a Naplónak Kossa György,
az Inter Tan-Ker Zrt. vezérigazgatója.
Tőle tudtuk meg azt is, hogy a 140
autóbuszt már gyártják,
és március végén megkezdik
a Határ úti ipari parkban a
vadonatúj telephely
kialakítását is.
Az autóbuszok költsége
egyébként mintegy 8 milliárd
forint, a telephelyé pedig további 1,3
milliárd. Az új cég
várhatóan több száz
volános sofőrt foglalkoztat majd
tovább.
Nincs kötbér
Minapi hír, hogy a repülőteret
és az Airport Debrecen Kft.-t
megvásároló Xanga Holding Kft. nem
tudta tartani az önkormányzattal
kötött szerződés március
másodikai határidejét, és
fizetési hosszabbítást
kért.
Az ok prózai: miközben az 5,1
milliárd forintos vételár egy
részét hitelből
finanszíroznák, a válság
miatt kölcsönhöz jutni ma nem
egyszerű. Így fordulhatott elő, hogy a
vételár idén
folyósítandó első
részletét, kétmilliárd
forintot a Xanga nem tudta határidőre
előteremteni.
Mivel azonban a vevő az elmaradását
a szerződésben rögzített
módon jelezte, nem kell a
késedelemért kötbért
fizetnie.
Egyébként az önkormányzatot
455 millió forint kötbér
illetné, ha a vevő
szerződésszegése miatt el kellene
állnia az üzlettől.
A repülőtéri biznisznél
nagyságrendekkel nagyobb (mintegy 20
milliárd forintos invesztíciót
követelő) beruházás terveit
dédelgetik már jó ideje
Kabán.
A volt répatermelők által a
cukorgyár bezárása után
alapított Első Magyar Bioetanol Kft. tavaly
talált egy indiai befektetőt, aki
fantáziát látott ugyan a
bioetanolgyár
felépítésében,
később azonban
(állítólag a tavalyi 60 ezer
forintos kukoricaár miatt) meggondolta
magát.
Most megint van egy szakmai befektető (ELME Ipari
Csoport), amely műszakilag
megvalósíthatónak tartja a
beruházást, ezért
partnerséget vállalt a termelőkkel,
a finanszírozás körül azonban
számos kérdőjel van.
A beruházók leginkább azt
szeretnék, ha a bioetanol-üzem
kormánygaranciával,
MFB-finanszírozással valósulna
meg, de nem kizárt a kereskedelmi banki, avagy a
kockázatitőke-alapú
finanszírozás sem.
Egyelőre azonban minden képlékeny.
Pedig sokan szurkolnak az elképzelés
sikeréért, hiszen az üzem helyben
mintegy száz embernek adna
megélhetést.
Üres álláshelyek
Amihez nincs joga a főnöködnek