HAON Sziréna

2009.04.16. 11:47

Munkahelyek százai létesülnek Debrecenben

<p>Debrecen &#8211; Mik&#246;zben hat&#225;rainkon innen<br /> &#233;s t&#250;l egyre aggaszt&#243;bb<br /> m&#233;rt&#233;ket &#246;lt a<br /> munkan&#233;lk&#252;lis&#233;g, a debreceni<br /> Hat&#225;r &#250;ti Ipari Park t&#246;bb pontj&#225;n<br /> is toronydaruk magasodnak. T&#246;bbsz&#225;z &#250;j<br /> munkahely alapjait rakj&#225;k le.</p>

Miközben határainkon innen és

túl egyre aggasztóbb

mértéket ölt a

munkanélküliség, a

Határ úti Ipari Park több

pontján is toronydaruk magasodnak.

A tavaly decemberben átadott 16,4

hektáros, korszerű

infrastruktúrával ellátott

területen szó szerint egymást

érik a jelentős beruházások,

melyek révén többszáz

új munkahely létesül a

cívisvárosban.

A legnagyobb léptékű

fejlesztés a Richter Gedeon

Gyógyszergyáré, mely

cég 15 milliárd forintért

vadonatúj üzemet létesít a

területen. A toronydaruk javában dolgoznak

a beruházáson, a tervek szerint a

korszerű biotechnológia üzem 110

embernek ad majd munkát.

Ugyancsak itt alakítja ki új

telephelyét a debreceni helyi

autóbuszos közlekedést

júliustól üzemeltető

Cívisbusz Konzorcium, melynek

képviselője elmondta, hogy az új

autóbuszokra nyolcmilliárd, az ipari

parki létesítményre pedig

további 1,3 milliárd forintot

fordítanak.

A harmadik jelentős fejlesztést egy

amerikai cég nyomdaipari

beruházása jelenti a Határ

úton. Amint arról a napokban

már beszámoltunk, az ötezer

négyzetméter alapterületű

üzemben mintegy 250 új munkahelyet

alakítanak ki.

Debreceni

beruházásokról megjelent

korábbi cikkeink

Tovább bővül az ipari

park

Ünnepélyesen átadták a

Debreceni Ipari Park Fejlesztési területen

végrehajtott új

infrastruktúra-beruházást a

Határ úton. A Debreceni Ipari Park

Akadémia (DIPA) Kft. (mely a Xanga

kockázati tőkebefektető

cégcsoport tagvállalata) 16,4

hektáros, nagy kapacitású,

korszerű

közmű-infrastruktúrával

ellátott ipari területet alakított

ki több mint 1 milliárd forint

értékben.

Ennek megvalósításhoz az

Észak-alföldi Operatív Program

vissza nem térítendő

támogatást biztosított. Az

új iparterület hazai és

külföldi termelő, valamint K+F

vállalkozások

letelepedésére biztosít

lehetőséget a városban.

A tervek szerint az elkövetkező

időszakban induló kis- és

középvállalkozások

támogatását

elősegítő

inkubátorházat, valamint

szolgáltatóházat

kívánnak létesíteni az

iparterületen.

Szintén itt kapna helyet a Richter Gedeon

Nyrt. új üzeme, illetve a

Cívisbusz Konzorcium telephelye

és szervizbázisa.

--------------------------------------------------------------

Újabb gyógyszergyár

érkezik

A hazai gyógyszeripar másik

reprezentánsa, a Richter Gedeon Nyrt.

ugyancsak a hajdúsági

megyeszékhelyet választotta

nagyszabású fejlesztése

helyszínéül. A Richter 15

milliárd forintos

ráfordítással

biotechnológiai úton

előállított gyógyszeripari

termékek fejlesztésére és

gyártására szolgáló

üzemet épít Debrecenben.

A fejlesztés főként az

onkológiai és az immunológiai

betegségek terápiájában

alkalmazható fehérjék

előállítását

célozza, de fejlesztenek majd itt

készítményeket az

ízületi problémák és

az asztma gyógyítására is.

A tervek szerint a 2012-re elkészülő

biotechnológiai üzem 110 embernek ad

munkát.

-------------------------------------------------------------

Fontos a szellemi háttér

 Aláírták a Richter Gedeon

Nyrt. és a Debreceni Egyetem közötti

kutatási együttműködési

szerződést csütörtökön.

Bogsch Erik, a Richter vezérigazgatója

elmondta, a biotechnológiai

kutatásoknál a szellemi

háttér és a jó szakmai

kapcsolat a legfontosabb, ezek miatt esett a

választás Debrecenre.

A gyógyszeripari beruházás 15

milliárd forintos, és 110 embernek ad

munkát. A résztvevő felek

kötöttek egy PhD képzésre

vonatkozó megállapodást is,

miszerint az egyetem a gyógyszeripari

tevékenységhez kapcsolódó

szakképzést indít, míg a

Richter évente három PhD hallgató

ösztöndíjának a

költségeit vállalja. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Új nyomda, 250 munkahely

Elkezdődött a Xanga cégcsoport 4,5

milliárd eurós

berházásása a Határ

úton.

 A pénzpiaci válság

hatására az eredeti tervektől

eltérően mintegy 3 hónapos

késéssel zöldmezős

beruházás indult április

2-án az ipari parkban.

 A csaknem ötezer négyzetméter

alapterületű üzemben egy, a

világpiacon vezető szerepet

betöltő amerikai központú

nyomdaipari cég magyarországi

leányvállalata kezdi meg a

működését, mintegy 250

új munkahelyet teremtve Debrecenben.

A terv szerint a termelés július

közepén indul – áll Herdon

István igazgató (Xanga Investment Group)

közleményében. A nyomdaipari

üzem részletes terveiről egyelőre

nem adtak tájékoztatást.

Annyit tudtunk meg, hogy a vállakozás

csarnokot bérel az ipari parkban, s

hirdetések útják már

keresik a munkatársakat. További

részletekért körülbelül

egy hónapot kell várni.

2009. első negyedévétől a Xanga

cégcsoporthoz tartozó Dipa Kft. vette

át a Debreceni Regionális és

Innovációs Ipari Park 40 hektáros

első ütemének

üzemeltetését is, így a

jövőben a mintegy 60 hektáros

Határ úti ipari park egész

területét „kézben”

tartja. Idén itt alakítják ki a

Cívisbusz Konzorcium autóbusz

telephelyét, jövőre pedig –

egyebek mellett – biotechnológiai

laboratórium létesül.

---------------------------------------------------------------------------------------------------Megaberuházások:

„hitel alma”?

Reptérbiznisz ötmilliárdért,

bioetanol-üzem

húszmilliárdért és

autóbuszüzlet 9 milliárdért

– csak néhány kiragadott

példa azon nagyszabású

fejlesztési elképzelések

közül, amelyeknek a

megvalósítását a hitelhez

jutás nehézségei

bonyolíthatják. A Napló úgy

tudja, hogy a buszprojekt finanszírozási

háttere stabil, a többiek viszont

még lázasan egyeztetnek a

pénzintézetekkel.

Van remény

– A debreceni autóbuszprojekt

finanszírozási háttere rendben

van, arról még tavaly nyáron

megállapodtunk a pénzintézetekkel.

Az összesen 9,3 milliárd forintos

beruházás finanszírozása

külső forrásokból, saját

erőből, illetve bankhitelből

történik. Most úgy látom,

hogy a pozícióinkat e tekintetben

legfeljebb egy államcsőd ingathatná

meg, erre azonban reményeink szerint nem

kerül sor – mondta el a Naplónak

Kossa György, az Inter Tan-Ker

Zrt. vezérigazgatója. Tőle tudtuk

meg azt is, hogy a 140 autóbuszt már

gyártják, és március

végén megkezdik a Határ úti

ipari parkban a vadonatúj telephely

kialakítását is. Az

autóbuszok költsége

egyébként mintegy 8 milliárd

forint, a telephelyé pedig további 1,3

milliárd. Az új cég

várhatóan több száz

volános sofőrt foglalkoztat majd

tovább.

Nincs kötbér

Minapi hír, hogy a repülőteret

és az Airport Debrecen Kft.-t

megvásároló Xanga Holding Kft. nem

tudta tartani az önkormányzattal

kötött szerződés március

másodikai határidejét, és

fizetési hosszabbítást

kért. Az ok prózai: miközben az 5,1

milliárd forintos vételár egy

részét hitelből

finanszíroznák, a válság

miatt kölcsönhöz jutni ma nem

egyszerű. Így fordulhatott elő, hogy a

vételár idén

folyósítandó első

részletét, kétmilliárd

forintot a Xanga nem tudta határidőre

előteremteni. Mivel azonban a vevő az

elmaradását a szerződésben

rögzített módon jelezte, nem kell a

késedelemért kötbért

fizetnie. Egyébként az

önkormányzatot 455 millió forint

kötbér illetné, ha a vevő

szerződésszegése miatt el kellene

állnia az üzlettől.

A repülőtéri

biznisznél nagyságrendekkel nagyobb

(mintegy 20 milliárd forintos

invesztíciót követelő)

beruházás terveit dédelgetik

már jó ideje Kabán. A volt

répatermelők által a

cukorgyár bezárása után

alapított Első Magyar Bioetanol Kft. tavaly

talált egy indiai befektetőt, aki

fantáziát látott ugyan a

bioetanolgyár

felépítésében,

később azonban

(állítólag a tavalyi 60 ezer

forintos kukoricaár miatt) meggondolta

magát.

Most megint van egy szakmai befektető (ELME Ipari

Csoport), amely műszakilag

megvalósíthatónak tartja a

beruházást, ezért

partnerséget vállalt a termelőkkel,

a finanszírozás körül azonban

számos kérdőjel van. A

beruházók leginkább azt

szeretnék, ha a bioetanol-üzem

kormánygaranciával,

MFB-finanszírozással valósulna

meg, de nem kizárt a kereskedelmi banki, avagy a

kockázatitőke-alapú

finanszírozás sem.

Egyelőre azonban minden képlékeny.

Pedig sokan szurkolnak az elképzelés

sikeréért, hiszen az üzem helyben

mintegy száz embernek adna

megélhetést. Kaba, Debrecen, Budapest

(HBN – P. A.) – Reptérbiznisz

ötmilliárdért, bioetanol-üzem

húszmilliárdért és

autóbuszüzlet 9 milliárdért

– csak néhány kiragadott

példa azon nagyszabású

fejlesztési elképzelések

közül, amelyeknek a

megvalósítását a hitelhez

jutás nehézségei

bonyolíthatják. A Napló úgy

tudja, hogy a buszprojekt finanszírozási

háttere stabil, a többiek viszont

még lázasan egyeztetnek a

pénzintézetekkel.

Van remény

– A debreceni autóbuszprojekt

finanszírozási háttere rendben

van, arról még tavaly nyáron

megállapodtunk a pénzintézetekkel.

Az összesen 9,3 milliárd forintos

beruházás finanszírozása

külső forrásokból, saját

erőből, illetve bankhitelből

történik.

Most úgy látom, hogy a

pozícióinkat e tekintetben legfeljebb egy

államcsőd ingathatná meg, erre

azonban reményeink szerint nem kerül sor

– mondta el a Naplónak Kossa György,

az Inter Tan-Ker Zrt. vezérigazgatója.

Tőle tudtuk meg azt is, hogy a 140

autóbuszt már gyártják,

és március végén megkezdik

a Határ úti ipari parkban a

vadonatúj telephely

kialakítását is.

Az autóbuszok költsége

egyébként mintegy 8 milliárd

forint, a telephelyé pedig további 1,3

milliárd. Az új cég

várhatóan több száz

volános sofőrt foglalkoztat majd

tovább.

Nincs kötbér

Minapi hír, hogy a repülőteret

és az Airport Debrecen Kft.-t

megvásároló Xanga Holding Kft. nem

tudta tartani az önkormányzattal

kötött szerződés március

másodikai határidejét, és

fizetési hosszabbítást

kért.

Az ok prózai: miközben az 5,1

milliárd forintos vételár egy

részét hitelből

finanszíroznák, a válság

miatt kölcsönhöz jutni ma nem

egyszerű. Így fordulhatott elő, hogy a

vételár idén

folyósítandó első

részletét, kétmilliárd

forintot a Xanga nem tudta határidőre

előteremteni.

Mivel azonban a vevő az elmaradását

a szerződésben rögzített

módon jelezte, nem kell a

késedelemért kötbért

fizetnie.

Egyébként az önkormányzatot

455 millió forint kötbér

illetné, ha a vevő

szerződésszegése miatt el kellene

állnia az üzlettől.

A repülőtéri biznisznél

nagyságrendekkel nagyobb (mintegy 20

milliárd forintos invesztíciót

követelő) beruházás terveit

dédelgetik már jó ideje

Kabán.

A volt répatermelők által a

cukorgyár bezárása után

alapított Első Magyar Bioetanol Kft. tavaly

talált egy indiai befektetőt, aki

fantáziát látott ugyan a

bioetanolgyár

felépítésében,

később azonban

(állítólag a tavalyi 60 ezer

forintos kukoricaár miatt) meggondolta

magát.

Most megint van egy szakmai befektető (ELME Ipari

Csoport), amely műszakilag

megvalósíthatónak tartja a

beruházást, ezért

partnerséget vállalt a termelőkkel,

a finanszírozás körül azonban

számos kérdőjel van.

 A beruházók leginkább azt

szeretnék, ha a bioetanol-üzem

kormánygaranciával,

MFB-finanszírozással valósulna

meg, de nem kizárt a kereskedelmi banki, avagy a

kockázatitőke-alapú

finanszírozás sem.

Egyelőre azonban minden képlékeny.

Pedig sokan szurkolnak az elképzelés

sikeréért, hiszen az üzem helyben

mintegy száz embernek adna

megélhetést.

250 munkahely Debrecenben

  • 1200 munkahely a tét a megyében

  • Üres álláshelyek

    megyénkben

  • Amihez nincs joga a főnöködnek

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!