Nyíregyháza

2022.12.23. 17:30

Óriási sikert ért el a nyíregyházi grafikus

Bán Annamari két munkája is bekerült a TOP 100 kiadványba.

SZA

Férjen el egy tollon, de mutasson jól egy óriásplakáton is. Legyen egyszerű, sok éven, akár évtizedeken át ne szoruljon változtatásra, aki ránéz, azonnal tudja, melyik céghez tartozik, és jól szolgálja a megrendelő céljait – ezek egy jó logó legfontosabb ismérvei, és ha magunk elé képzelünk néhányat, ki is pipálhatjuk e szempontokat. S ha már pipa: a Nike ismertetőjegyénél egyszerűbbet aligha találunk, ahogy az Adidas három csíkja sem túl bonyolult. 

De a jó példákat sorolva eszünkbe juthat a National Geographic sárga téglalapja is, ami bekeretezi a világot, és amit Sagi Haviv tervezett – nos, nem véletlenül említettük a világhírű grafikust, ő az egyik kedvenc tervezője alábbi cikkünk főszereplőjének, a nyíregyházi Bán Annamáriának, aki óriási szakmai sikert ért el: két munkája is helyet kapott az elmúlt évek száz kiemelkedő alkotását bemutató Magyar tervezőgrafika TOP 100 című könyvben. Egy logó- és egy lemezborító terve került be a kiadványba, további hat alkotása pedig a szintén nívós munkákat tartalmazó, kiegészítő e-könyvben látható. 

Szerteágazó ügyfélkör 

A Studio Verzal alapítója, kreatív vezetője munkái korábban a Magyar logók, illetve a Tipográfia Magyarországon a XXI. században című albumokban is helyet kaptak. Pedig nem készült grafikusnak, sokáig az idegen nyelvek vonzották. Az egyetem elvégzése után angolt tanított, ám amikor otthon volt a gyerekeivel, megérett benne a gondolat: szeretne saját vállalkozásba kezdeni. Autodidakta módon képezte magát, s honlapokat készített. Tanult webdesignt, arculat- és logótervezést, majd a METU-n tipográfiát. Elkészítette a saját honlapját, és megtalálták az első ügyfelek, akik aztán ajánlották ismerőseiknek, partnereiknek – így kezdődött. Szerteágazó az ügyfélköre, s ahogy telik az idő, úgy tartja egyre fontosabbnak az adott cég megismerését. 

– Ahhoz, hogy olyan arculatot tervezzek, ami hiteles, ismernem kell a vállalkozás múltját, jelenét, a jövőre vonatkozó elképzeléseket, a cég filozófiáját és azt is, hogy a termékeit, szolgáltatásait kinek szánja. 

Szoros kapcsolat 

– A színek, a formák s maga a megjelenés attól is függ, hogy a célcsoportjukat gyerekek, anyukák, nyugdíjasok, bulizni vágyó fiatalok vagy éppen öltönyös menedzserek alkotják, arculatot tervezni ugyanis nem lehet hasraütésszerűen – mondta Annamari, aki azért, hogy e téren is fejlődjön, márkastratégiát tanul, és a korábbiaknál szorosabb kapcsolatot alakít ki az ügyfeleivel. 

Mint mondta, az sem jó, ha túl szorosan fogják a ceruzáját, de az sem, ha magára hagyják: azt tapasztalja, hogy csak a folyamatos kommunikáció vezet eredményre. 

Egy logó- és egy lemezborító terve került a könyvbe
Forrás: STUDIO VERZAL

– Ha tudom, hogy milyen értékeket képviselnek, s hogy mit akarnak üzenni a vásárlóiknak, ügyfeleiknek, könnyebb a dolgom – erre jó példa annak a logónak a története, ami bekerült a TOP 100 kiadványba. Két Svájcba települt magyar hölgy Luzernben nyitott cukrászdát. A magyar ízeket szerették volna Svájcban megmutatni, s mert maga az épület is század eleji, a logóban és arculatban is a nosztalgikus hangulat, az értékőrzés, a hagyományok és a családi örökség továbbadása tükröződik – mesélte Annamari, aki szerint egy logónak nem az a funkciója, hogy elmeséljen egy történetet, hanem az, hogy a lehető legegyszerűbben fejezze ki az adott cég filozófiáját, és azonosítson. 

Egy szint fölött kötelező 

– A cél az ügyfelem vásárlóinak elérése, de persze nem árt, ha a logót a megrendelő is kedveli, hiszen ideális esetben akár évtizedeken át fogja látni a termékein, a reklámanyagain, a fejléces papírokon. Amikor például a Nike tulajdonosa annak idején meglátta a logó tervét, azt mondta, majd megszokja, s mint tudjuk, ez lett a világ egyik legismertebb jele – mesélte Annamari, aki követi a digitalizációval járó változásokat, és aki azt látja, ezen a téren nem mindenki tudatos. 

– Sokan a közösségi médiát használják marketingcélokra, ám ezek mögött nem mindig van átgondolt stratégia. Én azt tapasztalom, hogy azok a cégek, amelyek elérnek egy bizonyos szintet, kötelezőnek érzik a márkaépítést, és szakemberre bízzák. Addig, amíg egy honlap vagy egy logó elkészül, közösen kell dolgoznunk, és ez nem is megy egyik napról a másikra, de ha a cég hű marad magához, ezeken nem kell változtatnia. 

SZA 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában