Szabolcs-Szatmár-Bereg

2021.10.30. 20:00

Drasztikusan megnőtt az adalékanyag ára

A probléma hátterében a földgáz világpiaci ­árának emelkedése áll.

TG, MML

A tömeges felvásárlási hullám miatt a Mol-kutakon is 10-20-szorosára nőtt kereslet | Fotó: Sipeki Péter

Fotó: [email protected] +36305431120

Az üzemanyagok drasztikus drágulása mellett az AdBlue nevű adalékanyagból is hiány jelentkezik Európa több országában. A legnagyobb európai gyár, a szlovákiai Duslo is csökkentette a termelését, kapacitása töredékén üzemel. A probléma hátterében a földgáz világpiaci árának drágulása áll, amely az AdBlue-gyártás legfontosabb alapanyaga.

Révész Tamás a jelenlegi helyzetet a koronavírus-járvány első hullámakor tapasztalt felvásárlási lázhoz hasonlította.

– Akkor a WC-papírt és a lisztet, most pedig az ­AdBlue-t vásárolják fel literszámra az emberek – fogalmazott a Lerton Trans szállítmányozási igazgatója, aki szerint az adalékanyag ára két és fél-háromszorosára emelkedett az elmúlt hetekben, ami őket is rosszul érintette.

– Mivel Nyíregyházán van egy 5 ezer, Tiszaújvárosban pedig egy 10 ezer literes telepi AdBlue-kutunk, beszerzési gondjaink nincsenek. Az már más kérdés, hogy a beszállítónktól a korábbi ár háromszorosáért tudtam csak adalékanyagot vásárolni. Ez, valamint a drasztikus üzemanyagár-emelkedés, továbbá a szervizelés költségeinek növekedése összességében azt eredményezheti, hogy kénytelenek leszünk emelni a fuvardíjunkon – tette hozzá Révész Tamás.

A mostani helyzetet az eredményezte, hogy a mesterségesen keltett pánikhangulat miatt olyanok is vásároltak adalékanyagot, akiknek csak hónapok múlva lesz rá szüksége

– emelte ki a Lerton Trans szállítmányozási igazgatója.

Havonta egyszer

– Két autónk van, ebből az egyik AdBlue-s – árulta el érdeklődésünkre a nyíregyházi Pogácsás Norbert, a bútorforgalmazással és -kiszállítással foglalkozó Grand Bútor vezetője. Elmondta, nagyjából havonta kell megtankolni az autót AdBlue-val.

– Ha nem tudtunk volna korábban beszerezni egy minimális mennyiséget, mellyel úgy számolom, nagyjából két hónapunk meg van oldva, komoly bajban lennénk. Akkor ugyanis a két autónk helyett eggyel kellene ugyanazt a mennyiségű kiszállítást megoldani, amit csak külső szállítópartner vagy bérautó bevonásával lehetne megvalósítani, ami nagyon költséges – fogalmazott Pogácsás Norbert, aki hozzátette, havi szinten 5-8 ezer kilométert megy 1-1 teherautójuk.

A tömeges felvásárlási hullám miatt a Mol-kutakon is 10-20-szorosára nőtt kereslet | Fotó: Sipeki Péter

– Eddig autóalkatrész-üzletekben, kannás kiszerelésben vettük az adalékanyagot. A hiány beállta után nagy szerencsével sikerült tankolni egy helyi benzinkúton, illetve egy autópálya menti töltőállomáson tudtunk még venni két kannával – mondta a cégvezető.

A helyzet az agráriumba is begyűrűzött. Az agrarszektor.hu megkérdezte a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségét (Megfosz), a szervezet szerint a helyzet aggasztó, és ha megszűnne az adalékanyag utánpótlása, az nehézséget okozna az ágazatnak. Ahogy fogalmaztak, ha nincs ­AdBlue, akkor megnehezül a mezőgazdasági termelés, ami a lakosság élelmiszer-ellátását is veszélyeztetheti.

Volt egy kis ijedtség

Nizsalóczki Csabától, a timári Vetőmag és Szárító Kft. műszaki vezetőjétől megtudtuk: múlt vasárnap volt a cég háza táján egy nagyobb ijedtség, mert a heti 200 literes adalék­anyag-beszerzésük lecsökkent 30 literre, de pár napon belül helyreállt a rend.

– Öt munkagépünknek, köztük három traktornak, egy teleszkópos rakodógépnek és egy kombájnnak van szüksége AdBlue-ra, de ­elegendő a készletünk, így nem aggódunk – nyugtatta meg a kedélyeket a műszaki vezető.

Az Adblue adalékanyaggal kapcsolatos káoszról megkérdeztük az egyik megyénkbeli Mol-benzinkút vezetőjét is, aki az érdeklődésünkre a következőket mondta.

– Én úgy látom, hogy egy felesleges felvásárlási láz indult be, aminek az „okát a hírekben kell keresni”. Ezért van az, hogy a szükségesnek a többszörösét vásárolják fel az emberek.

A másik probléma az, hogy vannak ügyeskedők is, akik megpróbálnak ebből hasznot húzni.

– Ha visszaállna a normál fogyasztás, hangsúlyozom, a normál, vagyis amennyi éppen kell az autóba, csak annyit vásárolnának a sofőrök, akkor nem lenne probléma. Az én benzinkutamnál is ugyanaz játszódott le, mint az országban bármely üzemanyag-állomáson. Beszéltem máshol dolgozó kollégákkal, mindenütt ez van – magyarázta.

– Az emberek mennek az egyik helyről a másikra, a másikról a harmadikra, s ha tíz literre van szükségük, akkor harmincat akarnak venni. Ez a probléma. Azt gondolom, van valóban egy kis hiány, ez nem tagadható, de nem akkora, hogy ilyen káosz legyen belőle – mondta a benzinkút vezetője.

A helyzettel kapcsolatban a Mol Nyrt. az alábbi közleményt adta ki: „A Molhoz továbbra is annyi AdBlue érkezik a gyártóktól, amellyel ki tudja szolgálni a normál lakossági igényeket, de az utóbbi napokban tapasztalható tömeges felvásárlási hullám miatt 10-20-szorosára nőtt kereslet. A vállalat a kiskereskedelemben vásárlási korlátozásokkal gondoskodik az ellátásbiztonságról, de a közfeladatot ellátó szerveket a készlet erejéig továbbra is korlátlanul kiszolgálja.

Jelenleg egy tranzakción belül 1 darab kannás terméket lehet vásárolni, a pisztolyos AdBlue-­tankolás esetén pedig maximum 50 liter az egy alkalommal kiadható mennyiség. A Mol a töltőállomásokon a közfeladatot ellátó szerveknek, a mentőknek, a tűzoltóságnak és a rendőrségnek a készlet erejéig továbbra is korlátozások nélkül biztosítja az adalékanyagot.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában