Helyi közélet

2015.12.28. 10:18

Nem minden esetben jár vissza az ajándék vételára

Nyíregyháza - Az interneten rendelt termék a kiszállítástól számított 14 naptári napon belül indoklás nélkül visszaküldhető.

Nyíregyháza - Az interneten rendelt termék a kiszállítástól számított 14 naptári napon belül indoklás nélkül visszaküldhető.

Az ünnepen túl, az első meglepetéseket átélve, remélhetőleg minden szerettünk és mi magunk is örülünk a karácsonyra kapott ajándékoknak.

De mit tehetünk akkor, ha kedvenc könyvünket, amelyre már oly régóta vágytunk, két példányban kaptuk meg, vagy az ajándék pulcsi nem megfelelő méretű, színű?

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapjáról gyűjtöttük össze a legfontosabb tudnivalókat.

A bűvös három nap

Legfőbb szabály, hogy mindig őrizzük meg a vásárláskor kapott nyugtát, hiszen csak ennek ellenében van lehetőség reklamációra a megvett termékkel kapcsolatban.

Hibás áru esetén a kereskedőtől kapott nyugtával van lehetőségünk az árucikkek javítására, kicserélésére, a vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére.

Jellemző, hogy a kereskedők gyakran utasítják el a fogyasztó igényét pusztán azért, mert a karácsonyi akció miatt az eredeti vételárnál jóval olcsóbban vette meg az adott terméket. A vásárlók azonban ebben az esetben is érvényesíthetik az igényeiket!

A karácsonyi ajándékok sorában előkelő helyen szerepelnek a tartós fogyasztási cikkek, például a háztartási gépek, televíziók, laptopok, okostelefonok. Ezeket – amennyiben a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodnak – a kereskedő köteles kicserélni, de csak minőségi kifogás esetén.

A szakértők arra az általános fogyasztói tévhitre is felhívják a figyelmet, amely szerint bármilyen terméket visszavihetünk három napon belül, és visszakérhetjük a vételárát. Ez a szabály már nem él, a fogyasztók csupán minőségi kifogás esetén léphetnek fel jogaik érvényesítéséért.

Ha tehát a megajándékozottnak nem tetszik az általunk vásárolt árucikk, és a termék nem hibás, nem követelhetjük a cserét, illetve a termék árát.

Az interneten megrendelt terméket a kiszállítástól számított 14 naptári napon belül mindenféle indoklás nélkül visszaküldhetjük – függetlenül attól, hogy az árucikk hibás-e. A vállalkozásnak pedig még hibátlan termék esetén is kötelessége visszatérítenie a vételárat, amennyiben a termék nem romlandó, vagy nem bontottuk fel a csomagolását.

Szilveszterig reklamálhatunk

– Korábban január első hetéig indokolt esetben kicserélték a problémás ajándékokat az üzletekben – meséli Bartháné Ildikó. – Az idén már csak december 31-ig adtak lehetőséget erre az üzletek, amelyekben vásároltam.

Négy nap végülis elég idő, hogy lépjen az ember az árucsere ügyében – főleg, ha helyben vásárolt – már ha megőrizte a lepecsételt blokkokat… – tette hozzá.

KM - MTI


Tanácsok a fogyasztóvédelemtől

Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól.Hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit. Az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.

Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a ­kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leérté­-

kelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.

Olvassa el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés az ön számára rutin tevékenységnek számít, mivel a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat.

Ne feledje, hogy bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).

Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a javítószolgálat is fel van tüntetve, de a fogyasztó a kereskedőhöz fordul. (Forrás: nfh.hu)



Toleránsak az üzletek

Hazánkban egyre több üzlet ad lehetőséget a vevőknek arra, hogy minőségi kifogás hiányában is levásárolhassák vagy visszakaphassák egy termék vételárát, holott a szabályok szerint nem kötelezhetők erre – ismerteti a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda egy 400 üzletet érintő kutatás eredményét.

Az üzletek érzékelték azt a fogyasztói igényt, hogy az ajándékba vásárolt hibátlan termékeket is visszavihessék, kicserélhessék. Ahol a verseny erős, ott a cégek még egymásra is licitálnak abban a tekintetben, hogy a fogyasztók mit és mennyi ideig vihetnek vissza – tették hozzá.

Az üzletek eltérő módon, esetenként rendkívül toleránsan állnak a vevői igényekhez. A kutatásban részt vevő boltok között volt olyan, amely a vásárlástól számítva 3 napon belül biztosítja a termék cseréjének vagy levásárlásának lehetőségét, a többségük két hét és két hónap közötti időszakot határoz meg erre.

Ezek is érdekelhetik