Helyi közélet

2016.01.16. 14:07

Tiltakoznak a tanárok: már nyíregyháziak is csatlakoztak a kezdeményezéshez

Nyíregyháza – Hiába emelték annak idején a béreket, arról keveset szólnak a hírek, hogy mennyi juttatást, pótlékot vettek el – Miklósi István, a Pedagógusok Szakszervezete szabolcs-szatmár-beregi elnöke. – A tankerületi vezetők helyi szinten próbálják állni a sarat, de igazából tűzoltómunkát végeznek.

Nyíregyháza – Hiába emelték annak idején a béreket, arról keveset szólnak a hírek, hogy mennyi juttatást, pótlékot vettek el – Miklósi István, a Pedagógusok Szakszervezete szabolcs-szatmár-beregi elnöke. – A tankerületi vezetők helyi szinten próbálják állni a sarat, de igazából tűzoltómunkát végeznek.

„Az oktatási rendszer olyan súlyos problémákkal küzd, melyek orvoslása tovább nem halasztható” – vette a bátorságot a Miskolci Herman Ottó Gimnázium nevelőtestülete. A lavina elindult. Bő lére eresztett nyílt levelükben részletesen kifejtették, hogy pontosan mi nyomja a pedagógusok lelkét.

Visszhangos segélykiáltás

A hangvételről mindent elárul a részlet: „Az egész oktatási rendszert látjuk most már veszélyben. Kaotikussá vált minden! Bizonytalanság, elkeseredettség, sokszor apátia uralkodik a tanári szobákban. S az, hogy vannak még jól működő iskolák, jól megtartott órák, versenyeredmények („természetesen” nevezési díjakra és útiköltségre elkülönített keret nélkül), sikeres érettségik és felvételik, kizárólag a tanárok lelkiismeretességének köszönhető – merthogy nem a környezeti hatásoknak és az oktatáspolitika tevékenységének, az biztos! Ki működteti egyáltalán az iskolákat? Az önkormányzat, vagy annak egy cége? Valamelyik minisztérium, az Oktatási Hivatal, a POK? A sok bába között elveszett a gyerek! A gyerek, merthogy az egésznek róluk kellene szólnia! De nem ez történik! Vegyék ezt segélykiáltásnak, kérjük a felettes szervek és a társadalom támogatását, segítségét! Munkánk minden pillanatát folyamatos ellenőrzés alatt akarják tartani, mintha nem épp a mi munkánk szólna arról, hogy folyamatosan egy osztálynyi gyerek ellenőrzi (természetesen a szülőkkel együtt)! Emellett még óralátogatásokra van szükség, és 80–100 oldalas portfólió írására az életpályamodell előmeneteli rendszeréhez kapcsolódóan, és szakfelügyeleti ellenőrzésekre, kétévenkénti önértékelésre. Az oktatáspolitika ennyire nem bízik a nemzet napszámosaiban?”

Szajkózták a gondokat

– Hiába emelték annak idején a béreket, arról keveset szólnak a hírek, hogy mennyi juttatást, pótlékot vettek el – Miklósi István, a Pedagógusok Szakszervezete szabolcs-szatmár-beregi elnöke. – A tankerületi vezetők helyi szinten próbálják állni a sarat, de igazából tűzoltómunkát végeznek. Sok településről érkezik panasz a szakszervezetünkhöz, a jogsegély-szolgálatunk is „népszerű”, számtalan munkaügyi pert is kezdeményeztünk már.

– Tudok azonosulni a miskolci Herman-iskola által felvetett problémakörrel, ugyanakkor az is tény: hogy a szakszervezetünk az abban leírtakat már jóval korábban megfogalmazta. Hiába jeleztük, szajkóztuk a gondokat, nem vették a lapot az illetékesek. Kíváncsian várjuk, hogy mi lesz a folyamat következő állomása és vége.

Érdemi válaszra várva

– Nem vagyunk egyedül, több ezer támogató áll mögöttünk, jó lenne, ha minden iskolában lenne egy-két pedagógus, aki megtöri a hallgatás csendjét. Várjuk az egész országot magunk mögé, hátha akkor érdemi választ kapunk végre az oktatás irányítójától – fogalmazott Pilz Olivér, a Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnöke.

Az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatóinak Grémiumának honlapján (www.egig.hu) olvasható, hogy a nyíregyházi Krúdy, Kossuth és a Zrínyi is csatlakozott az ÉGIG álláspontjához, amit a novemberi konferencián tettek közzé. Megkerestük Fazekas Józsefet, a Zrínyi-iskola közalkalmazotti tanácsának elnökét, de ő udvariasan elhárította a nyilatkozat lehetőségét.

Vajon ki mond igazat?

Hű tükörképe az oktatási rendszer élén uralkodó viszonyoknak a legfrissebb ellentétes álláspont. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkársága közölte: az államtitkárság és az Oktatási Hivatal folytatta a megkezdett tárgyalásokat a tanfelügyeleti és intézményi önértékelési rendszer bevezetésének tapasztalatairól, az egyszerűsítésekről és adminisztráció-csökkentésről, és több konkrét kérdésben megállapodtak. Utána a Pedagógusok Szakszervezete tudatta: semmilyen érdemi megállapodás nem jött létre az Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelési államtitkárságával folytatott egyeztetésen.

KM, ÉKN, MTI

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában