2021.04.08. 17:52
Megyénk kincseinek nyomában
Dr. Bíró Róbert mentor szerint iránymutató lehet a program.
Fotó: Shutterstock
Megkapta az új feladatait a Magyarság KicsiNagykövete verseny második fordulójába bejutott száz kisdiák. Amíg a gyerekek – virtuálisan – felfedezik lakóhelyük és a megye értékeit, kincseit, a szervezők sem tétlenkednek, a megmérettetés eddigi tapasztalatait felhasználva csiszolják, finomítják a programot.
Új pedagógiai módszerek
– A Magyarság KicsiNagykövete rendhagyó módon közelít az ismeretekhez, amiket a gyerekek hazánkról és a világról szerezhetnek. Bár jogászként a pályám kicsit másfelé kanyarodott, hobbiból elvégeztem a Nyíregyházi Egyetem történelem–földrajz szakát, és azóta is folyamatosan keresem a lehetőségeket az általam megszerzett tudás közvetítésére. Örömmel tettem eleget a szervezők kérésének és csatlakoztam a megyei pilotprojekthez, mert úgy gondolom, segíthetek a verseny szakmai és szervezéssel kapcsolatos részében – mondta el lapunknak dr. Bíró Róbert, a program helyi mentora.
![](https://cdn.szon.hu/2021/12/1nEKhVT0w37eif_4bIVYRfZ-PiG6HUwbVrU9W6frBaw/fill/2560/2048/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzliZDk2MDY1Mzg4ZjQ1MWY4NTcxNjAyNzdjMGM1OWYz.jpg)
– Hinnünk kell az értékalapú társadalomban, amire új pedagógiai módszerekkel kell felkészíteni a gyerekeket, azonban azt is meg kell oldani, hogy a progresszív, alkalmazott kompetenciák mellett megismerhessék földrajzi, történeti, kulturális értékeinket, mert csak ezek adhatnak számukra biztos alapot a felnőtté válás során. Bevallom, eddig nem igazán láttam olyan kezdeményezést, ami az iskolarendszer mellett újszerű megközelítésben közvetítette volna ezeket az ismereteket. Talán programunk lesz az egyik ilyen módszer? – tette fel a kérdést a fényeslitkei jegyző, s hozzátette: tudják, a jelenlegi helyzet mekkora nyomást helyez az iskolákra, tanulókra, pedagógusokra, szülőkre, de nem akarták tovább odázni a megyei verseny elindítását.
Sikeres volt a mozgósítás
– Eredetileg közösségi csatornákon, promóciós alapon ajánlottuk volna a programot a gyerekeknek, de rájöttünk, hogy be kell vonnunk a közoktatási közigazgatást, hogy eljusson a felhívás az iskolákhoz, s gondoskodnunk kell olyan pedagógusokról is, akik felkarolják a kezdeményezésünket. Ők ismerik a legjobban a tanulókat, és azzal is tisztában vannak, mennyire vonhatóak be a jelenlegi terhelés mellett. Úgy gondolom, hogy a mozgósítás sikeres volt, hiszen 681-en jelentkeztek Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből.
Míg a diákok azon dolgoznak, hogy tudásuk legjavát nyújtva oldják meg a feladatokat, mi tovább építjük a támogatói rendszert, folyamatosan keressük a lehetőségeket, és készülünk az országos program elindítására.
A projekt nyíregyházi kapcsolattartója dr. Ulrich Attila, a megyeszékhely alpolgármestere, aki több szempontból is fontosnak tartja a kezdeményezést.
Amellett, hogy a feladatok megoldása során kiderül, mennyit tudnak a megyei 10–12 éves diákok Szabolcs-Szatmár-Bereg és saját településük helytörténetéről, történelméről és hagyományairól, rácsodálkozhatnak, hogyan jelenik meg a múlt a jelenben – ebben rejlik a Magyarság KicsiNagykövete verseny jelentősége.
– Azzal pedig, hogy a magasdiplomáciát is bevonták a programba, összehozva mindezt a határon túlisággal, az európaisággal és a nemzetköziséggel, a gyerekek megtanulhatják, hogyan fordíthatják a javukra eddigi tapasztalataikat, életkörülményeiket a globális kapcsolatrendszerben.
Megyei példaképek
– Úgy gondolom, ez egy jó elképzelés, és remélem, a pandémia után az online teret elhagyva személyesen is összemérhetik tudásukat, ügyességüket, kreativitásukat a megyei diákok. Külön öröm, hogy több helyi híresség is elfogadta a szervezők felkérését és részt vesz a versenyben. Biztos vagyok benne, hogy óriási élmény lesz a találkozás Dzsudzsák Balázzsal vagy Farkas Bertalannal.