Nyíregyháza hírei

2015.03.31. 09:12

A foglalkozása: zeneszerző

Nyíregyháza - Dragony Tímea tizenöt évesen döntötte el, hogy az önkifejezésnek ezt a formáját választja.

Nyíregyháza - Dragony Tímea tizenöt évesen döntötte el, hogy az önkifejezésnek ezt a formáját választja.Igencsak bajban lennénk a legtöbben, ha női zeneszerzőt kellene hirtelen mondanunk. Bár az elmúlt évszázadok zenetörténeti koraiban mindig is voltak a gyengébbik nem képviselői között is komponálók, azonban a köztudatba nemigen sikerült betörniük.

Napjainkban is vannak női zeneszerzők külföldön és hazánkban egyaránt, ráadásul az egyikük nyíregyházi származású. A Cantemus bérleti sorozat legutóbbi koncertjén női zeneszerzők művei csendültek fel, s ebből az alkalomból látogatott vissza szülővárosába Dragony Tímea.

Először arról faggattuk, mikor döntötte el, hogy zeneszerzéssel szeretne foglalkozni?

- Gyermekkoromban meghatározóak voltak a zenei tanulmányok, hiszen a Kodály Zoltán Általános Iskolába jártam. Örök élmény marad a Szabó Dénes tanár úr által vezetett énekóra, kórusmunka, a rengeteg szereplés, verseny. Mindez rengeteg tapasztalatot jelentett a számomra. Aztán szolfézs-zeneelmélet - zongora szakon megkezdtem a szakközépiskolai tanulmányaimat, s 15 éves elmúltam, amikor arra gondoltam, hogy megpróbálkoznék a komponálással, mert nemcsak az interpretálás, a műhelymunka, a szolfézs tanítása érdekel, hanem az önkifejezésnek ez a formája is - elevenítette fel a múltat a zeneszerző. - Nagyon zeneszerető családba születtem, s szüleim zeneszeretete átragadt rám is. Éppen úgy elmentünk komoly zenei koncertekre, mint rockkoncertekre. S amikor látták, hogy nekem ez fontos, mellém álltak, támogattak. Nyíregyházán jártam a zeneművészeti szakközépiskolába, minisztériumi engedéllyel pedig párhuzamosan tanulhattam zeneszerzést a debreceni szakközépiskolában is.

A szakközépiskola elvégzése után bekerült a Zeneakadémiára zeneszerzői szakra. Nem volt könnyű elfogadtatnia magát, hiszen főképpen férfiak vették körül. Volt is egy-két szkeptikus tanára, akik úgy gondolták, hogy az életmodell miatt a nők nem elég strapabírók az ilyen szellemi munkában. Amikor azonban Tímea már „letett valamit az asztalra”, akkor megváltozott a véleményük.

Vajon mi kell a zeneszerzéshez a jó hallás, a muzikalitás mellett: fizikai erőnlét, kitartás, kreativitás?

- Mindenekelőtt egy nagy érzelmi töltetre van szükség a kreativitás mellett. Fontos, hogy az emóció folyamatosan jelen legyen. Olyan értelemben kell fizikai erőnlét is, hogy egyre több olyan megrendelést kapok, melyek nemcsak kamaradarabok, hanem nagy lélegzetű szimfónikus szerzemények, versenyművek megkomponálására szólnak – folytatta Tímea. - Igaz, idő kellett ahhoz, hogy megismerjék a munkásságomat. A zenei nyelvezetemet megpróbáltam mindig úgy alakítani, hogy számomra elfogadható, vállalható, a közönség számára pedig befogadható legyen, hiszen a kortárs zeneszerzésben nagyon sok irányzat van. S akkor még nem szóltam a zenészekről, hiszen fontos, hogy ők is a magukénak érezzék a zeneművet.

A teljes cikk elolvasható a Kelet-Magyarország 2015. március 31-i számában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!