2016.05.13. 08:51
Így dolgoznak a nyíregyházi restaurátorok! Langyos vasalóval simítják az értékes festményeket
Nyíregyháza - Langyos vasalóval simítanak ki összegyűrt festményt, ökörepe oldatot és szódapépet kevernek, rovartűvel igazítanak formára szövetet, ha kell... Nem holmi boszorkánykonyha fortélyai ezek, hanem restaurátorok engedtek bepillantást munkájukba Nyíregyházán, a Jósa András Múzeumban.
Nyíregyháza - Langyos vasalóval simítanak ki összegyűrt festményt, ökörepe oldatot és szódapépet kevernek, rovartűvel igazítanak formára szövetet, ha kell... Nem holmi boszorkánykonyha fortélyai ezek, hanem restaurátorok engedtek bepillantást munkájukba Nyíregyházán, a Jósa András Múzeumban.
Ritkaságszámba menő, ha a restaurátor szakma képviselői randevút adnak egymásnak egy szakmai konferencia keretében. Ezért is számított rendkívülinek, hogy csütörtökön közel egy tucat fiatal szakember mutatta meg vizsgamunkáit, s avatta be legféltettebb műhelytitkaiba a közönséget a Jósa András Múzeumban.
Nehéz bánni a csipkével
A restaurátorok egy-egy előadás formájában azt is elmesélték, hogyan simítanak ki langyos vasalóval összegyűrt festményt, öntenek papírt, kevernek szódapépet és ökörepe oldatot, igazítanak formára szövetet rovartűvel, vagy kalapálnak vázát rezgődomborítással. Mert amint azt dr. Kovács Petronella, a Magyar Nemzeti Múzeum egyetemi tanára is megfogalmazta a megnyitón egy Széchenyi Zsigmond parafrázissal: a restaurálás művészet és tudomány. De többségében tudomány, mert a restaurátornak ódzkodnia kell a művészet szabadságától, számára a műtárgy iránti szakmai alázat és az etikus megközelítés a zsinórmérték.
– Még művészeti szakközépiskolában sajátítottam el a textiles szakmai alapismereteket, majd elvégeztem egy egyetemet, s csak utána jelentkeztem a restaurátorképzésre – mesélte el lapunknak Pápay Kornélia a pécsi Janus Pannonius Múzeum textiles restaurátora.
– Hosszú éveken át kellett tanulnom ahhoz, hogy egy ilyen feladatig eljussak. Én egy – a 19–20. század fordulójára datált – francia legyezőt hoztam rendbe, ami szerencsére nem volt annyira rossz állapotban. A ragasztások mentek tönkre, a csipke elvált a küllőitől, néhol a felület is elszakadt, és a festés is megrongálódott imitt-amott. Tudni kell, hogy a textiles feladatok a legidőigényesebbek, s igen nagy türelmet követelnek, mert a megszakadt csipke textúrájának a folyamatosságát nagyon nehéz visszapótolni. Szeretem ezt a munkát, ám a szépségét egy kissé elhomályosítja a sok adminisztráció és dokumentálás – vallotta be.
Szegelnek és kalapálnak
Madarász Andrea, az Iparművészeti Múzeum gyűjteménykezelője vízzel telítődött régészeti fatárgyakat – egy középkori edényt, meg egy török kori kanalat és fésűt – konzervált trehalózzal.
– Én már gyerekkoromban tudtam, hogy ezt fogom csinálni, s azért a fára specializálódtam, mert nagyon szerettem a nagymamám bútorait. Bárhova megyek, elsőként a bútorokat csodálom meg. Egyébként a fabútor-restaurátorokat a múzeumok egy kicsit eldugják, mivel nagy gépekkel dolgozunk, zajosak és porosak vagyunk. Nekünk egy kicsit az asztalosipari fogásokat is ismerni kell, s az alap, hogy szegelünk, kalapálunk.
Arra pedig, hogy ehhez kötélidegzet szükséges-e, már nevetve válaszolt: – ez valóságos hajtépés. A restauráláshoz sajátos lelki alkat szükséges, arra születni kell.
Nagy Rebeka, az Iparművészeti Múzeum restaurátora eredetileg egy műtárgyvédelmi asszisztens tanfolyamon döntötte el, hogy textiles lesz, mivel remekül szabott és varrt.
– Batthyány Erzsébetet 1674-ben temették el Szombathelyen, a Szent Márton templom kriptájában. A sírját többször is kirabolták, megbolygatták, majd a fakoporsóját 1998-ban emelték ki az érc síremlékből – mesélte el a saját viseletmentése kapcsán, elmondva azt is, hogy a ruházat meglehetősen töredékes és poros volt, a legnagyobb darabok is alig érték el a 20×20 centimétert.
– Ezekből „legóztam” össze a viseletet, és próbáltam kideríteni a szabásmintáját. Teljes rekonstrukció nem készült, csak számítógépes, inkább a darabokat próbáltuk meg a látogató számára is értelmezhetővé konzerválni. Egyébként a történelmi korba is bele kellett ásnom magam, ugyanis viselet-, illetve művészettörténeti kutakodás, a korabeli ábrázolások megismerése nélkül aligha tudtunk volna előrelépni.
Azt valamennyien hangoztatták, hogy a restauráláshoz elengedhetetlen a kémia ismerete, de akinek az érdeklődése megállt valahol a humán és reál tárgyak között félúton, annak érdemes a munkakörrel próbálkoznia.
KM-MJ
A teljes cikk elolvasható a Kelet-Magyarország május 13-i számában és a kelet.hu-n.