Magyarország

2011.07.08. 06:27

DAM: jóváhagyásra várva

Miskolc - Lesz-e még Miskolcon kohászat? Ez a tétje a hónapok óta tartó tárgyalásnak.

Miskolc - Lesz-e még Miskolcon kohászat? Ez a tétje a hónapok óta tartó tárgyalásnak.

A fenti szavakat írta az Észak-Magyarország április 21-ei lapszámában. A befektetőcsoport ugyanis akkor már 8 hónapja tárgyalt a Csipkerózsika álmát alvó diósgyőri acélmű felélesztéséről és elmondásukból kiderült: nem rajtuk múlik, hogy nem indult még újra a gyár.

A befektetőcsoport egyik partnere a szerkesztőségben járva arról tájékoztatta akkor a lapot, hogy bármikor készek a szerződés aláírására, amennyiben a kormány elfogadja a befektető kondícióját. Mindössze ennyi hiányzik a megállapodáshoz, s kedvező döntés esetén 2-3 hónapon belül 300 embert vennének fel és a tizedik hónap végére a teljes létszám (6-700 fő - a szerk.) rendelkezésre állna. Amennyiben májusban pontot tehetnek az ügy végére, azonnal indulhatna a hengermű építése is.

Ehhez képest a befektető – akinek szándéka változatlan és szilárd a DAM megvásárlását és újraindítását illetően – még mindig a kormány jóváhagyására vár. Közben pedig a kohászat egykori dolgozói közül nagyon sokan a mai napig nem találtak munkát.

A kérdés immár egyre égetőbb: meddig tart ki a befektető türelme, meddig lehet még húzni a tárgyalásokat?

A kormányra várva

Kérdésünkre, hogy hol tart, vagy hol akadt el a tárgyalás, dr. Sziklavári István, aki a befektetők magyarországi képviselőjeként segíti a munkát, biztosított minket arról, hogy a befektető szándéka változatlan és szilárd a DAM megvásárlását és újraindítását illetően. Tájékoztatása szerint az összes szükséges dokumentációt eljuttatták 10 nappal ezelőtt a kormány szakértői részére, és a kormány jóváhagyását, pontosabban hitelgarancia vállalását várják a további lépésekhez. Mint dr. Sziklavári Istvántól megtudtuk, a befektetés teljes finanszírozási igénye meghaladja a 80 millió eurót, azaz a 20 milliárd forintot. A befektető már megszerezte több bank támogató jóváhagyását, és megerősítette a DAM vagyonának megvásárlására irányuló szándékát a Dunaferr felé (a Dunaferr a tulajdonosa a kohászati vagyont a legutolsó felszámoláskor megszerző ÖKO-FERR Nonprofit Kft.-nek - a szerk.). Erről tájékoztatták a kormányt és Miskolc vezetését is, remélve, hogy ezzel sikerül felgyorsítani a folyamatokat.

Fejlesztési tervek

Mint azt korábban is leírtuk, a befektető újraindítási koncepciójának lényege, hogy a jelenlegi hengermű sorait áttelepítik az acélműbe, és a szükséges fejlesztéseket követően alkalmassá teszik különböző termékek gyártására. Mindezt úgy, hogy a jelenlegi 400 000 tonnás kapacitást 600 000 tonna/évre növelhessék.

A befektető másik fontos szándéka, hogy az általuk nem használt szabad területeket felajánlja a város önkormányzatának azzal a céllal, hogy ott egy ipari parkot alakítsanak ki közösen. Ennek megvalósítására a befektető egy projekt menedzsment felállítását javasolja.

Kezdenék a munkát

A befektető képviselője hangsúlyozta: alapvető fontosságú megszerezni a kormány hitelgarancia vállalását legkésőbb július végéig, hogy az adás-vételi szerződést alá lehessen írni a Dunaferrel és minél előbb elkezdődhessen az újraindítást előkészítő tevékenység.

ÉM-UM


Az önkormányzat képviselői azt mondják, ismételjék meg az elmaradt találkozót.


A Vasgyár problémáira keresték a megoldást szerdán Miskolc civil szervezetei.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!