2021.12.05. 11:30
Hetente kigyullad egy gépjármű
Amikor egy autó meggyullad, szinte pillanatok alatt elboríthatják a lángok.
A legtöbb esetben alig néhány perc elteltével teljesen kiég a gépjármű
Fotó: katasztrófavédelem
Legutóbb Paposon égett teljes terjedelmében egy autó. A lángok nem terjedtek át a környezetre, lakóházakra, személyi sérülés nem történt, azonban sokat mond a statisztika: november 23-áig negyvenegy járműtűz miatt riasztották megyénk tűzoltóit. Huszonhét esetben személygépkocsi gyulladt ki, de égett öt tehergépkocsi, öt mezőgazdasági jármű, munkagép és kamion is.
Nagyon sok oka lehet
– A gépjármű meggyulladhat szándékos, vagy gondatlan tűzokozás, esetleg műszaki hiba miatt – mondta megkeresésünkre Rutkai-Dér Vivien. A megyei katasztrófavédelmi igazgatóság szóvivőjével a járműtüzek okairól és a megelőzésről is beszélgettünk.
– Autóknál a tűz leggyakrabban a motortérben és az utastérben keletkezik. A motortérben szivároghat az üzemanyag, a sebességváltó, a szervokormány, ezek mind motortüzet okozhatnak. A más okból keletkezett tüzeket a motortérben lerakódott olaj-, benzin-, gázolajmaradványok tovább táplálják. A folyadékok szivárgásának oka lehet elhasználódás, javítási, szerelési hiba, esetleg valamilyen törés, kopás, a tömítések hiánya, tömítetlensége – sorolta a szóvivő.
Az elektromos meghibásodásokból eredő tüzet okozhatja a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, fényszóró, világítás, az elhasználódásból eredő beavatkozások, a biztosítéktábla meghibásodása, kiiktatása. Problémát okozhat a meglazult, vagy nem megfelelően megszorított kötéseknél kialakult nagy átmeneti ellenállás, zárlat, az elektromos vezetékek szigetelésén a szerelés során létrejött mechanikai sérülés, az üzemanyag-ellátó rendszer vezetékeinek elhasználódása, repedése, törése – folytatta az okokat Rutkai-Dér Vivien, és kiderült, sokszor jelent problémát az utastérben dohányzás. Az autósok előszeretettel dobják ki az ablakon a még égő cigarettát, amit a menetszél visszafújhat az utastérbe.
– Ha az utasfülkében égett szagot tapasztalunk, és a nyomában vékony füstcsík terjeng a műszerfal mögül, azonnal álljunk meg, vegyük le a gyújtást, és a gyújtáskapcsolóból vegyük ki a slusszkulcsot. A gyújtás levételével és az akkumulátor lekapcsolásával áramtalanítjuk a jármű elektromos rendszerét, így megszűnhet a zárlatos vezeték túlmelegedése, felizzása – ismertette a teendőket elektromos meghibásodáskor a tűzoltó főhadnagy.
Amikor a motortérben az üzemanyag-ellátó rendszer hibájából keletkező tűz esetén hirtelen erős üzemanyagszag, majd a motortérből kiáramló füst jellemző, akkor is azonnal meg kell állni, leállítani a motort és levenni a gyújtást.
– A tűz oxigénellátása – lecsukott motorháztető esetén – a tető alatt megszoruló füst és egyéb égéstermékek miatt nem tökéletes, így a lánggal égés intenzitása kisebb. Abban a pillanatban, ahogy felnyitjuk a tetőt, friss levegőt engedünk a tűzre, és a lángok felcsapnak – részletezte a szóvivő azzal kapcsolatban, hogy felnyissuk-e a motorháztetőt. Ezt kizárólag akkor tegyük, ha a kezünkben van egy kibiztosított, beüzemelt tűzoltó készülék, de ebben az esetben is csak annyira, hogy az oltóanyag biztosan bejusson, és a készüléket szakaszosan üzemeltessük – tanácsolta a szóvivő, és hozzátette: arra vigyázzunk, hogy a felforrósodott karosszériaelemek és a kiáramló égéstermékek égési sérüléseket okozhatnak.
Megfékezhetjük a tüzet
A motortér felől felszálló füst egyébként nem mindig tüzet jelez, ugyanis az lehet a hűtőből felszálló gőz, egy elszakadt ékszíj, a túlmelegedett motor is. Amennyiben gyanús füstöt észlelünk, őrizzük meg a nyugalmunkat és azonnal cselekedjünk, mivel a jármű zárt ablakai, és ajtaja halálos csapdát jelentenek.
– A legtöbb esetben alig néhány perc elteltével teljesen kiég a jármű, így szinte az egyetlen esély annak megmentésére, ha kézi tűzoltó készülékkel azonnal megkezdjük a lángok oltását. Bár nem előírás, de javasolt kézi tűzoltó készüléket tartani a járműben, lehetőleg könnyen elérhető helyen, például az anyósülés alatt. Amennyiben rendelkezünk ilyen készülékkel, akár egy gépjármű teljes kiégését is meg tudjuk akadályozni – hangsúlyozta Rutkai-Dér Vivien.
Kiemelte a megfelelő rögzítés fontosságát, hiszen egyrészt ellen kell állnia egy erősebb fékezéskor, ütközéskor fellépő erőnek, másrészt biztosítani kell, hogy a vezető ülésből lehajolva, egy kézzel kioldva meg tudjuk kezdeni az oltást. A kisméretű palackok csak a kezdődő tüzek elfojtására alkalmasak – mondta a főhadnagy.
Fontos a megelőzés
- Rendszeresen ellenőriztessük a gépkocsit szervizben, szakemberek segítségével.
- Ellenőrizzük, hogy nincs-e valamilyen eltört, hibás alkatrész, vagy furcsán lógó elektromos vezeték.
- Figyeljük, hogy nem szivárog-e bármilyen folyadék a motortérben. Ennek nyomai lehetnek a parkoló jármű alatt, vagy akár a motortérben szétfröcskölődve.
- Ha olajat töltünk a járműbe, mindig használjunk tölcsért, hogy a folyadék ne folyhasson össze-vissza a motortérben.
- Ellenőrizzük, hogy tankolás után a tanksapkát megfelelően rögzítettük-e.
- Ne halmozzunk fel túl sok szemetet az utastérben. Rendszeresen takarítsuk autónkat.
- Vezetés közben figyeljük a gépkocsink hangjának változását, vagy a kipufogócsövön távozó füstöt.
Mérgező füst és lángok
– A tűz meggyulladásának alapfeltétele, hogy éghető anyag, gyulladási hőmérséklet, azaz a gyújtóforrás, és megfelelő mennyiségű oxigén, vagyis a levegő egyszerre legyen jelen. A három alapfeltétel közül az oxigén korlátlan mennyiségben rendelkezésre áll, a gépkocsik motortere és utastere nagy mennyiségben tartalmaz éghető anyagokat, műanyagokat, textileket, festéket, valamint éghető folyadékot, benzint, olajat. Így amikor egy autó meggyullad, szinte pillanatok alatt elboríthatják a lángok, a szétfolyó üzemanyag, olaj pedig tovább szítja a tüzet. Rendkívül nagy veszélyt jelent a mérgező füst, mivel az autók sok olyan szintetikus anyagot tartalmaznak, amelyek égésekor káros és mérgező gázok szabadulhatnak fel – fejtette ki a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság szóvivője.