2009.05.04. 06:31
Mindörökké érettségi
<p>A jó iskola úgy vezeti el az<br /> érettségi vizsgákig a kapuin<br /> még gyerekként betoppanó, de<br /> már felnőttként kilépő<br /> ifjakat, hogy megtanítja velük a leckét,<br /> ám megtanítja őket gondolkodni is.<br /> <STRONG>Nyéki Zsolt jegyzete</STRONG></p>
Nincs olyan érettségi időszak,
amikor ne jutna eszembe a konok
Zacsek, aki
történelemből 56-ot húzta
és épp hogy átment. Nem,
Zacsek jóeszű srác
volt, kisujjából rázta az
egész magyar kronológiát, csak
éppen más véleménye volt a
szovjet-orosz tankokkal
szembeszálló
ellenállókról, mint amit a
hivatalos tananyag szerint kellett volna felmondania.
Zacsek dacolt a
vizsgabizottság elnökével
is, aki lexikális tudása
láttán csak egy gyatra kettessel tudta
kifejezni nemtetszését. Az idő
persze Zacsekot igazolta,
mégsem tölti el elégtétellel,
hogy ez a vizsgabizottsági elnök
azóta is zavartan kerüli a
tekintetét, ha találkoznak az
utcán.
Visszatérő meditációs
téma számomra az érettség,
mint fogalom. A jó iskola úgy vezeti el
az érettségi vizsgákig a
kapuin még gyerekként betoppanó,
de már felnőttként
kilépő ifjakat, hogy megtanítja
velük a leckét, ám megtanítja
őket gondolkodni is. Tiszteletben tartja egy
nyíló szemű emberpalánta
alakuló világképét, s
igyekszik válaszolni egy
formálódó
személyiség kérdésere,
közben finoman tereli az olyan
értékrendek irányába,
amelyek függetlenek a világ
változásától.
A szorzótábla épp úgy
támadhatatlan, miként a becsület, a
felelősség, a tisztesség, a
szorgalom vagy éppen a hazaszeretet is –
feltéve, hogy a felnőttek világa is
érett ilyen értékrendek
közvetítéséhez. Nem biztos,
hogy e pillanatban a társadalomként
jegyzett közösségünk
átmenne egy nagykorúsági
vizsgán.
-Nyéki Zsoltt-