Helyi közélet

2012.02.08. 08:48

Százados lett a villamoskocsi

Nyíregyháza - 1912. február 8-án gördült be Nyíregyházára az a villamoskocsi, amely jelenleg a Hősök terén áll.

Nyíregyháza - 1912. február 8-án gördült be Nyíregyházára az a villamoskocsi, amely jelenleg a Hősök terén áll.Napra pontosan száz esztendeje, 1912. február 8-án gördült be Nyíregyházára az a villamoskocsi, amely jelenleg a Hősök terén áll. A jeles jubileum apropóján érdemes újra sínre tenni a nosztalgiát ébresztő históriát.

– Szeptemberben a Nyírvidéki Kisvasút napján a Nyíregyházi Vasúttörténeti Kör kezdeményezésére emléktáblát avattak. A helyi villamosközlekedés megindításának 100. évfordulójára hívja fel a Hősök terén járók figyelmét a márványtábla. Erre az alkalomra jelentette meg a megyeszékhely Városvédő Egyesülete „A Nyíregyházi villamos” című városvédő füzetet, amely azóta több száz példányban talált gazdára – említette Hudivók Róbert, a Nyíregyházi Városvédő Egyesület és a Nyíregyházi Vasúttörténeti Kör tagja.

Lesz-e villamosközlekedés Nyíregyházán?

A szeptemberi megemlékezést követően a közelben álldogáló villamoskocsi ajtajait a hosszas zárva tartás után újfent megnyitották az érdeklődők előtt. Az 50 évesnél korosabbak egy kis nosztalgiázásra érkeztek, míg az 50 évnél fiatalabbak amiatt, hogy rácsodálkozzanak és ismerkedjenek szüleik, nagyszüleik kedvelt közlekedési eszközével. Szinte minden látogató megfogalmazta a kérdést: lesz-e villamosközlekedés Nyíregyházán?

– Nem csak a nosztalgia miatt, hanem a környezettudatos közösségi közlekedés egyik elemeként is egyre nagyobb jelentősége van világszerte a kötöttpályás közlekedés ismételt elterjesztésének. Többek között hazai példák mutatják ennek előtérbe kerülését: Miskolcon, Debrecenben, Szegeden már folyamatban van a villamoshálózat megújítása, kibővítése, korszerű járművek beszerzése. Mi több, a Szeged–Hódmezővásárhely közötti villamosvonal megvalósíthatóságával is foglalkoznak. Pécsett – ahol már sok évtizedes múltja volt a villamosnak, és hozzánk hasonlóan sok éve megszüntették – most újra tervezik, és zöldmezős beruházásként új nyomvonalon, többségében az Európai Unió pályázati pénzéből kívánják megépíteni.

Érdekes javaslat

– Nálunk az előbb felsorolt városokkal szemben más a helyzet. A 2009-ben elkészített Városi Közlekedésfejlesztési Tervben összesen 6 mondatban megindokolják, hogy egyáltalán érdemes-e kötöttpályás közlekedésen gondolkodni: 8-10 000 fő/nap utasforgalom, nehéz olyan irányt találni, ahol ennyi utas lenne, a város kialakult szerkezete, és a magas költségek szerepelnek az ellenérvek mellett. Ugyanakkor igen érdekes javaslatot is megfogalmaztak: „Megjegyzendő, hogy nagy távlatban a vasút- és autóbuszvonalak belváros alá történő föld alatti bevezetése az utasforgalom számára a legmegfelelőbb megoldás. A Kossuth tér alatt egy több szintű csomópont alakulhatna ki, így biztosítva kellő gyalogosforgalmat a belváros prosperitásához”. A költségek ismerete nélkül is feltételezhető, hogy alagút fúrása vagy építése jóval drágább lehet, mint egy földfelszíni villamos sínpár, vagy 2 sínpár. Ráadásul minél távolabb kerülünk az Európai Unióhoz a csatlakozásunk idejétől, annál kisebb az esélyünk a felzárkóztatásunkra igénybe vehető pénzügyi keretből való részesedésre. Ez 2013-ban lejár.

Ameddig marad az autóbusz – mint egyetlen közösségi közlekedési eszköz –, addig be kell érnünk azzal az egyetlen villamoskocsival, ami a Hősök terén várja az érdeklődőket. Immár 100 éve! A városon át közlekedett kisvasút megnövekedett forgalmának segítésére a Ganz és Társa Gépgyárból 1912. február 8-án csütörtökön 2 benzin-elektromos motorkocsi érkezett Nyíregyházára.

Szomorú tény

– A 10,7 méter hosszú kocsi egyik részében működött a benzinmotorral hajtott áramtermelő generátor, a másik részében 30 utas szállítására készítettek helyet. Egészen az 1950-es évekig használták eredeti formájában, amikor felvetődött a selejtezése. A Nyíregyházavidéki Kisvasutak Rt. utódjaként a MÁV nyíregyházi Fűtőház kisvasúti műhelyében – a korábban általuk gyártott villamoskocsik mintájára – átépítették és 1952-től mint áramszedővel ellátott villamoskocsi közlekedett a Huszár sor és Sóstógyógyfürdő között. A ma is látható B.vill 812 pályaszámot 1956-ban kapta. Ezzel a jelzéssel élte meg az 1969. május 31-i nyíregyházi villamosközlekedés megszüntetést.

– Jelenlegi helyén a Hősök terén, az egykori villamossínek nyomvonalán 2003. június 27-én állították pályára. Azóta várja az érdeklődőket és azt, hogy valamilyen célra igénybe vegyék. Sokak számára a legkedvesebb az újbóli közlekedtetése lenne, például az erdőn át Sóstógyógyfürdőre. Szomorú tény: a legújabb elképzelés szerint megint elvetették ennek lehetőségét – jegyezte meg végezetül Hudivók Róbert.

Önzetlen vasútbarátok

Több mint 30 évnyi várakozás, állapotromlás után Szaszala László, az önkormányzat, a MÁV, a Nyírerdő és néhány önzetlen vasútbarát támogatásával a nyíregyházi Gépészeti Főnökség Kisvasúti Műhelye – ahol fél évszázaddal korábban elkészítették – Alföldi Tamás vezetőmérnök irányításával felújította. 

- Ladányi Tóth Lajos -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában