Helyi közélet

2015.09.22. 16:20

Kétharmad

Kétharmad magyar módra: a Munkácsy-trilógia három darabjából a Déri Múzeumban kettő látható. Pedig ott van a Golgota is, csak éppen függöny takarja. A paletta színes, az ügy sötét. Száraz Ancsa jegyzete.

Kétharmad magyar módra: a Munkácsy-trilógia három darabjából a Déri Múzeumban kettő látható. Pedig ott van a Golgota is, csak éppen függöny takarja. A paletta színes, az ügy sötét. Száraz Ancsa jegyzete.

Pákh Imre, a tulajdonos nem tudott megegyezni az árban a magyar állammal, válaszul a Miniszterelnökség elindította a kép védetté nyilvánítását, így az nem vihető ki az országból.

Szokásos hazai módi: ha nem teszed önként, amit akarunk, törvényekkel rákényszerítünk. Persze, magyar érdek, hogy a kép itt maradjon, de mi a helyzet a magántulajdon szentségével? Pákh megunta, hogy hülyének nézik, és letakartatta az alkotást. Hogy ez kinek jó? Annak, aki megnézné a trilógiát, biztos nem, az állam éppen határokat óv és nem festményeket, a tulajdonos pedig azt teszi, amit ebben a helyzetben tehet: védi, ami az övé. Nem mellesleg az eljárás nem áll biztos lábakon, sőt: a kép nincs Magyarországon 50 éve, ez pedig a védetté nyilvánítás alapfeltétele. Ha Pákh pert indít, nyerni fog – közel annyit, amennyi az általa kért és az államilag ajánlott ár közötti különbség: majdnem 3 millió dollárt.

Hogy ehhez mit szólna Munkácsy, jobb nem is tudni, de az szinte biztos, hogy amikor vászonra álmodta Krisztus kínhalálát, aligha erről álmodott. De tudjuk: mindenkinek a maga keresztje…

Ezek is érdekelhetik