Helyi közélet

2017.05.24. 14:02

Sínre tennék a vasútvonal ügyét a szalkaiak

Mátészalka - Vonatbojkottra invitálták az állampolgárokat a civil szervezők.

Mátészalka - Vonatbojkottra invitálták az állampolgárokat a civil szervezők.

Sötétséget oszlató kvízkérdés: Magyarországon hol gyulladt ki először az elektromos közvilágítás? Nos, idestova 129 esztendeje a Schwartz család tulajdonában lévő mátészalkai Kossuth utca 16. szám alatti ingatlant ragyogta be a fény. Az a város világosodott meg akkor, ahonnan manapság a személyvonat a 78 kilométeres távon 105-108 perc alatt zakatol Debrecenbe, ami 44 kilométer/órás átlagsebességet jelent. A lassúság árnyalja a modern vasúti közlekedésről festett képet. Szerda reggel a Seregély utcai vasútállomáson jártunk, ahol madarat lehetett volna fogatni a vonatbojkott szervezőivel, hiszen nem hömpölygött a tömeg a sínek közelében.

– Azt javasoltuk a különböző fórumokon, hogy aki csak teheti, ne utazzon ezen a napon a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon. Ezzel akartuk felhívni a figyelmet arra, hogy magas a menetidő, korszerűtlenek a koszos vasúti kocsik. Cserébe ingyenes civil buszt indítottunk az említett vonalon – fejtegette Lintényi Levente közösségszervező, a Mátészalkaleaks blog kitalálója, a kezdeményezés szócsöve. – A kormány jóváhagyta a fejlesztési ciklusban az Európai Uniónak küldendő legújabb projektlistát, amely az egész ország területét érintő közlekedési fejlesztéseket tartalmazza. Sajnos, a Debrecen–Mátészalka-vasútszakasz korszerűsítése helyett végül a Nyugati és Keleti pályaudvar állomásépületének felújítása mellett döntöttek.

 

Az eső utáni álmos reggelen a vasúti dolgozók festettek, takarítottak, nem tétlenkedtek. Az első vágányra befutott Tiborszállásról a személyvonat, majd a 117397 H-Start tolatni kezdett a végállomásán. A vonatbojkott szervezői mindeközben árgus szemekkel figyelték, hogy mennyien várakoznak a hajdú-bihari megyeszékhelyre induló szerelvényre.

Nekem nagyon szúrja a szememet, hogy Debrecenbe majdnem annyi idő alatt lehet eljutni vonattal, mint onnan Budapestre. Sőt, a múltkor már pénteken elmentem Mátészalkáról, hogy másnap délelőtt a fővárosba érjek. Az is előfordult, hogy 11-kor indultam Budapestről, de este hétkor még Nyírbátorban rostokoltam. Az itt élő emberek többet érdemelnének, felülvizsgálatra szorul a menetrend, és a vasútvonalat modernizálni kellene. Érdekes, hogy pont most, az akció idején kezdtek el falat festeni és szemetet gyűjteni"

– mutatott körbe Rácz Erika, a DK szabolcs-szatmár-beregi 5. számú választókerületének képviseletében. Bár ez korántsem pártrendezvény, fontosnak tartotta a jelenlétét.

Közben begördült a pályaudvar buszmegállójába az a jármű, amelyet a civilek rendeltek meg, bízva abban, hogy sokan igénybe veszik a vasúti közlekedést kiváltva.

– Annyi biztos, hogy nekem hetvenen jelezték: ma bojkottálják a vonatozást. Egyébként a rendszerváltozás után nem volt komolyabb megmozdulás a városban, talán az éhségmenetet tudom csak említeni. Szeretnénk, ha eljutna az illetékesekig a szatmári emberek hangja – fogalmazott Lintényi Levente, a mellette álló Nedávnyi Tünde pedig hozzáfűzte:

– Sikerült elérni, hogy amíg korábban csak 18.25-kor és 21.25-kor indult busz Mátészalkáról a Jármi, Őr, Vaja útvonalra, addig péntekente a 19.40-es busz igazodik a Debrecenből fél nyolckor érkező vonathoz. Emellett kiharcoltuk, hogy a helyi testületi ülések jegyzőkönyvei felkerüljenek a település honlapjára, illetve a közreműködésünkkel kijavították a járdahálózatot – mondta az Őrleaks csoport vezetője.

Fékcsikorgás verte fel a csendet: befutott az ötödik vágányra a vonat Fehérgyarmatról. A várakozók között Ottót kérdeztük arról, megfordult-e a fejében, hogy inkább a civilek buszával induljon Debrecenbe.

– Nem hallottam erről a lehetőségről. Érdekes a kezdeményezés, de nem ismerem a részleteket. Azon nem csodálkozok, hogy az adott sínpárokon nem lehet gyorsabb a vonatközlekedés – reagált a fiatalember, majd a cókmókjával fellibbent a szerelvényre. Amint tovatűnt a „gőzös”, a vonatbojkott szervezői kiengedték a gőzt, és buszra pattantak, hogy hamarabb érjenek a debreceni vasútállomásra, ahol újabb villámcsődülettel nyomatékosították: szerintük nem mehet ez így tovább.

KM–LTL


Negyvennel döcögnek a leharcolt vonatok Mátészalkáról Nyíregyháza, Debrecen vagy Fehérgyarmat felé, nem sokkal ezelőttig pedig hétvégenként volt olyan napszak, amikor se busszal, se vonattal nem lehetett megközelíteni a megyeszékhelyet.

 


Gyorsabbak a vonatok Mátészalka és a megyeszékhely között, de maradt még tennivaló.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában