Helyi közélet

2018.03.31. 16:35

Magasabb sebességre kapcsol az autóeladás

Nyíregyháza - A legfőbb szempontok autóvásárlásnál: biztonság, üzemanyag-­hatékonyság.

Nyíregyháza - A legfőbb szempontok autóvásárlásnál: biztonság, üzemanyag-­hatékonyság.

Emelkedett mind a használt, mind az új gépjárművek eladása, tavaly is maradt a trend, és az új technológiák megjelenése ezt a folyamatot csak tovább serkentette, ugyanis egyre többen keresik azokat az új technológiákat, amelyek a károsanyag-kibocsátás csökkentését, a megnövelt biztonságot szolgálják egy autóban, s ezen túl a vezetéstámogató rendszerek is népszerűek voltak.

Öregedő autópark

A piac szereplői szerint már most látható, hogy nagy átalakulás előtt áll az autópiac, mivel néhány éven belül jelentősen szigorodni fognak a károsanyag-kibocsátás mértékére vonatkozó szabályozások, így a szennyezőbb járművek nemigen kellenek majd, legalábbis ezek a prognózisok.

A Magyarországra behozott autók átlagéletkora 13 év körül van, az autópark több mint fele tízévesnél idősebb, és csak a tíz százaléka fiatalabb ötévesnél.

– Tovább öregszik itthon a gépjármű-állomány, és az senkinek sem jó, ha koros autók futnak az utakon – közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi okokból sem. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete egy javaslatot kidolgozott, ám eddig senki nem segített nekünk abban, hogy az öreg, használt autókat ne hozzák be – mondta Csősz Ferenc, a Platán-Csősz Cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője, majd így folytatta: – A környező országok közül például Romániában az új autók vásárlását (magyar forintra váltva) 350 ezer–500 ezer forinttal támogatják, így ösztönzik a vevőket, hogy az újat vegyék, a régit adják le.

– Rengeteget lobbiztunk a gépjármű-állomány fiatalításáért, nyilván ez a másik oldalon gazdasági érdekeket sérthet – tette hozzá az ügyvezető.

– Gondoljunk csak bele! Ez nagyon komoly adókiesést, elsősorban áfa-kiesést jelent az államkasszának – kapcsolódott a gondolatmenethez Poroszka Ottóné, a Vagép Zrt. igazgatója. – Az, hogy az autópark öregszik, s nem tisztul a piac, elveszi a jövő fejlesztései elől a lehetőséget – mondta. – Mi a gyakorlat? Akik összespórolnak néhány millió forintot és vesznek egy másfél–kétmilliós használt autót, később megbánják, mert egy nagyon jó lízingkonstrukcióval egy teljesen új és korszerű autóba is be tudnának ülni.

– Hosszabb távon egy új autó kevesebbe kerül. A független szervizek tele vannak munkával, éppen azért, mert sok a külföldről behozott gépjármű – jegyezte meg Csősz Ferenc, s hozzátette: – A szervizek persze felvették a ritmust, és soha nem látott tempóban elkezdték az infrastruktúrájukat fejleszteni, tudniillik a használt autók szervizelésére nagyobb az igény.

Nemkívánatos dízelek?

A néhány éve kirobbant „dízelmizéria” itthon sem csitul, bár odáig egyelőre nem jutott el, hogy a károsanyag-kibocsátás miatt korlátoznák a dízeles autók közlekedését és importját, de a magas javítási költségek miatt jócskán megingott a vásárlók bizalma, s hiába spórolhatnak az üzemanyag-fogyasztáson, úgy vannak vele: amit nyernek a réven, azt elveszítik a vámon.

Ebből az aspektusból vizsgálták a vásárlók szokásait: a Jóautók.hu készített egy felmérést, amely szerint a kereséseknek csupán 21 százaléka irányult dízel személyautókra, a benzines keresések aránya ennek háromszorosa volt tavaly. A tapasztalatok tisztán mutatják tehát, hogy a dízel autók forgalma csökken itthon is, miközben mérsékelten, de elkezdett nőni a hibrid és az elektromos járművek eladása, bár joggal lehetnek szkeptikusok az autópiaci szereplők: a töltőállomások hiánya és az árak fékezik az elektromos gépkocsik eladását – ezt erősítették meg az autós kerekasztal szakemberei is.

– A banki hitelezésben óriási előrelépések voltak az elmúlt években, a kamatok kedvezőek, jelenleg könnyebb hitelt felvenni viszonylag alacsony költségekkel. Ez a pénzügyi, banki szektorban történt változások pozitívuma, ami valljuk be őszintén, nagyban előrébb vitte üzleti pozícióinkat az eladások és a fejlesztések terén – mondta Poroszka Ottóné.

Autóvásárlás hitelből

– A bankok helyretették a hitelezést, a központi nyilvántartási rendszerben kiszűrik a BAR-listás igénylőket, s csak az vehet fel hitelt, aki fizetni is tudja. Én még érzek némi távolságtartást, az emberek megfontoltabban vesznek fel kölcsönt, de ez már nem a korábbi svájci frankos eladósodás miatt van, hanem a biztonságérzet hiánya miatt. A magánszemélyek ugyanis átgondolják anyagi lehetőségeiket, és jövedelmük függvényében mernek kölcsönt kérni – osztotta meg a tapasztalatait az üzletasszony. Ezzel szemben a cégek bátrabbak, és ha a lízinget, tartós bérletet nézzük, ott dinamikusabb az emelkedés. Ez utóbbi vonatkozik a kishaszonjárművekre is.

– A tartós bérlet divatját a multik hozták be, nem akarnak saját tulajdonú gépkocsikat. A vállalkozások adózási, kiadási oldalán is előnyösebb a bérlés, 40–50 autót bérelnek, és ezeket háromévente cserélik – tette hozzá a Platán- Csősz Cégcsoport vezetője. A kisebb cégeknél rendszerint a tulajdonosok használják az autókat, s hogy a kép teljes legyen: a lízinghitel szintén feljövőben van.

- KO -


Az idei autóeladási prognózisok

Országos szinten közel 7 százalékos növekedésre számítanak 2018-ban a gépjárműimportőrök a piacon, ami azt jelenti, hogy lassan, de utol fogják érni a válság előtti időszakot. Kedvező az is, hogy visszanyerik a magánvásárlókat, bár ha az éves kimutatásokat nézik, az ország északi és keleti része a lista végén kullog, a fizetőképes kereslet sokkal alacsonyabb az országos átlaghoz képest – mondják a megyebeli márkakereskedők, s egyetértenek abban is: a nagy flottás közbeszerzések inkább a fővárosra koncentrálódnak.


[related-post post_id="3813331"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában