Helyi közélet

2018.08.31. 17:05

Kalandozás Európa legészakibb pontjain

Norvégia - Nem csak északra, de az Északi-fokig utaztak az éjféli napért, ami csodálatos volt.

A leglátványosabb útvonalon, a legimpozánsabb norvég tájakat ismertük meg: Geiranger-fjord, Trollok útja, Lofoten-szigetek, Lappföld. Norvégia a Norvég Királyság független állama Észak-Euró­pában, Svédországtól nyugatra. A világ leggazdagabb országa, fővárosa, Oslo pedig valószínűleg a világ egyik legdrágább városa – amit mi, turisták is megtapasztalhattunk: egy üveg sör átszámítva 2830 forint. Norvégia kétségtelenül az egyik legszebb hely a földön. Természeti csodák, érdekes városok, lenyűgöző történelem és nagyon sok boldog ember jellemzi. Különleges látvány volt a legelésző állatok között, illetve a gleccser előtt kempingezőket látni. Ez az Alleimannstrett, vagyis „minden ember jogai” miatt van. Ez egy olyan nyilvános jog, amely lehetővé teszi az áthaladást és a megpihenést, akár sátorverést, akár túrázást az összes műveletlen földön, legyen állami vagy magántulajdon.

Repülővel Oslóig utaztunk, aztán buszra szálltunk és Norvégia külső peremén felfelé haladtunk a Nordkappig (a legészakibb pont), majd vissza Finnországot és Svédországot is „érintettük” 4610 kilométer távot megtéve. Láttunk nagyon sok tavat, zuhatagokat, fjordokat, gleccsereket és az éjféli napot. Miután a nap egyáltalán nem ment le, nem láthattuk a sarki fényt, mivel az csak sötétben mutatja meg teljes pompáját.

Rikító fehérség

Oslo Norvégia déli részén fekszik, területének közel fele zöld terület. Látogatásunkat egy különleges szabadtéri szobormúzeummal kezdtük. Gusztav Vigeland (1869–1943) az egyik legjelentősebb norvég szobrász volt. A művész életének utolsó két évtizedét az oslói szoborparknak szentelte. A középpontban egy talapzaton egy gránitmonolit áll, amelybe 121 egymásba fonódó emberi alak van forgatva. Ezt 36 sugár alakban elrendezett gránitcsoport veszi körül egy kör alakú lépcsőn, amelyek az életciklust ábrázolják.

A parkban a művész összesen 192 műalkotása látható. A modern és a régi épületek aránya megoszlik, a modernek a tengerparti sétányon helyezkednek el. Nagyon tetszetős az Operaház külső része, és a városi tanács épületének belső kialakítása. Autóbuszos városnézésünk alakalmával az első, amit felfedezünk, a nemrég épült Operaház jellegzetes formája és a nagyon fehér rikító színe. A fehérségét a speciális kövezet adja, amely a teljes tetőt és a bejárható területeket fedi. Állítólag az Operaház építőmunkásainak nagy része maradandó látáskárosodást szenvedett a norvég napsütésben. Nekünk turistaként nem kell ettől félni, de egy napszemüveg mindenképp ajánlott. Az épület olyan kialakítású, hogy nyugodtan felsétálhatunk a lejtős tetőre, ahonnan nagyszerűen láthatjuk az öblöt és az üzleti negyedet is.

Négykézláb-túra

A városnézés után irány a természet! Mély, gleccservájta völgyek birodalmán keltünk át. Nyugat-Norvégia fjordja, a Geiranger az ország legszebb fjordjaként kiérdemelte a világörökség címet. 1000 méteres hegyek, 300 méter vízmélység, csodálatos napsütötte táj jellemzi. Némely hajótársaság „lakóhajóinak” megállóhelye. A hajók füstje lengte be a völgyet, ez a tény zavaró volt főleg a fotókészítésnél. Utazásunk egyik csúcspontját, a Svartisen-gleccsert háromórás túra keretében fedeztük fel. A fantasztikus látványt nyújtó gleccser megközelítése viszonylag bonyolult, ám értékét pont ez adja, hogy nincsenek a környéken mesterséges létesítmények, kiépített utak, így a természeti képződmények eredeti, gleccseralakított formájában érvényesülnek. A környék teljesen kopár, hatalmas barnásvörös színű sziklából áll, köztük mély, szakadékszerű völgybe zubog a kék gleccserolvadék. A végtelenségben kis kőkupacok, rajta piros pötty jelezte az útvonalat. Jutalom a túra végén testközelből látni a napsütötte gleccsert. Sokáig nem gyönyörködhettünk, mert visszafelé is nehéz, néha négykézláb-túra várt ránk.

Napelemes akciófigura

A már ismert úton visszamentünk a civilizációba, hogy átkeljünk az északi sarkkörön. A napsütötte éjszaka után célba vettük a hajóállomást, mert megint egy szuper program várt ránk a sarkkörön túl található, több mint 1200 négyzetkilométeres Lofoten–szigetcsoporton.

A sziget déli részén elterülő Moskenesre háromórás hajóúttal érkeztünk. Már a hajóról is körvonalazódott a szigetlánc természeti szépsége, a Reine, egy sziklacsúcsokkal körülvett, tündérmesébe illő falu, melyet Norvégia legfestőibb helyének választottak. A nap nem nyugszik le a horizont alatt, éjjel-nappal világos van. Mint valami napelemes akciófigura, pörögtünk fáradhatatlanul a sok látványosság között. Szükség is volt az energiánkra, mert megérkezve a Nordkapp-szigetre, Kafjordból tenger alatt épített alagúton jutottunk át Mageroya szigetére, és már csak 35 kilométer állt előttünk a csúcsig.

Nyár közepén az Északi-fokon az éjféli nap élménye fogadott minket. Ellátogattunk az Északi Csarnokba, ahol oklevelet is kaptunk a hosszú utazásról.

Lappföldi emlékképek

Eddig északnak tartottunk, most dél felé vettük az irányt, első állomásunk Inari, ahol a lapp emlékekkel ismerkedtünk. A lappföldi tóvidék mentén tovább­utaztunk, második alkalommal keltünk át a sarkkörön, útban a Mikulás otthonának tartott Rovaniemibe. A Mikulás otthona igazi mesevilág, minden kellék adott volt a havon kívül, ami felidézte az „ünnepi” emlékeket. A visszaúton az előttünk lévő kilométerek leküzdése volt a fő szempont. Turkuból egy nagy hajóra szálltunk, a másnapi reggel már Stockholmban köszöntött minket, magunk mögött „hagyva” az éjféli napot.

360 fokos videó a megnyitóról:

A videót 360 fokos kamerával vettük fel: az egérrel vagy a bal felső sarokban lévő kör alakú ikonra kattintva tudsz változtatni a nézőponton. Ne felejtsd el megnézni, hogy mi van a kamera “háta mögött”! Még több 360 fokos videóért iratkozz fel a Hírek 360 YouTube csatornájára és kövesd a Hírek 360 Facebook oldalát!