Helyi közélet

2019.03.26. 08:50

Maradjon még óvodás, vagy legyen iskolás?

Nyíregyháza - Összeállításunkban arra kerestük a választ, mikor érdemes iskolába íratni a gyermeket és milyen szempontokat vesznek figyelembe a szakemberek az iskolaérettségi vizsgálat során.

Nyíregyháza - Összeállításunkban arra kerestük a választ, mikor érdemes iskolába íratni a gyermeket és milyen szempontokat vesznek figyelembe a szakemberek az iskolaérettségi vizsgálat során.

– A gyermek abban az évben válik tankötelessé, amelynek augusztus 31. napjáig betölti a hatodik életévét, de lehetőség van arra, hogy további egy évig óvodai nevelésben részesüljön, amennyiben azt a szakértői bizottság indokoltnak látja. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Nyíregyházi Tagintézményének az óvoda küldi el a gyermekek kérelmét, illetve a szülő is kezdeményezheti az iskolaérettségi vizsgálatot, ha nem ért egyet az óvodában készült szakvéleménnyel, vagy ha a gyermek keveset járt óvodába és nem tudják kellőképpen megítélni a fejlettségi szintjét – mondta el érdeklődésünkre Oláh Gabriella klinikai gyermek-szakpszichológus.

– Az iskolaérettségi vizsgálatnak két része van: egy csoportos és egy egyéni. Az előbbin több gyermek egyszerre vesz részt, és ábrázolókészséggel, vonalvezetéssel kapcsolatos feladatokat oldunk meg. Az utóbbi vizsgálaton fontos szerepet kap a feladattudat és -tartás, ez azt jelenti, hogy ha kap egy feladatot, annak azonnal nekikezd, önállóan megcsinálja, nem igényel segítséget, valamint képes kitartóan dolgozni, a figyelmét hosszabb ideig egy tevékenységre össz­pontosítani – ismertette a szakember. Mindemellett nézik azoknak a készségeknek az érettségét, amelyek az iskolai tanuláshoz szükségesek, így a ceruzafogást, a matematikai és általános gondolkodást, az emlékezet működését. A döntésükről a szülővel is beszélgetnek, majd elkészítik a szakvéleményt, ami tartalmazza a javaslatot arra, hogy a gyermek maradjon az óvodában vagy megkezdheti az általános iskolai tanulmányait.

Beszédhiba, szűk szókincs

Oláh Gabriella elmondta: a szülők egyre később engedik a gyermekeiket iskolába, főként a kisfiúkat, akik – tapasztalataik szerint – egy kicsit mozgékonyabbak, nehezebben összpontosítják a figyelmüket.

– Emellett nagyon sok a beszédhibás gyermek, sokuknak szűk a szókincsük, ezért nehezen tudják magukat verbálisan kifejezni, és alapvető szövegértési problémáik vannak, ami a digitális eszközök kora gyermekkori használatának lehet a hátulütője. Oka lehet még, hogy a család keveset beszélget, kevés mesét olvasnak, nem köti le a kicsiket annyira egy hallott történet, aminek hatását az iskolában érezni fogják. Egyre több gyermek szorul fejlesztésre. Ötéves korukban átesnek egy óvodapszichológiai vizsgálaton, ahol a szakemberek kiszűrik, kik azok, akiknek az iskolakezdést megelőző évben, esetleg azzal párhuzamosan akár a szakszolgálatnál, akár az óvodában, iskolában plusz fejlesztésre van szükségük – részletezte Oláh Gabriella klinikai gyermek szakpszichológus.

Nem bírják a terhelést

– Azok az ismerőseim, akiknek hasonló korú gyermekük van, és hatévesen iskolába adták őket, utólag mind megbánták a döntésüket. Arról panaszkodtak, hogy a kicsik nem bírják a terhelést, kifacsarja őket az egész napos tanulás, ezért gondoltam úgy, nem baj, ha Zoé egy évig még marad az óvodában – árulta el Ritli Viktória. A nyíregyházi édesanya szerint akkora a teljesítménykényszer ma egy hat-hét éves gyermeken, mint korábban a felső tagozatosokon volt, és nem bánja, ha ezt csak szeptembertől tapasztalja meg a kislánya.

CsA, KO


Önállóságra ösztönözni

– Nem azzal tesz jót a szülő, ha írni és olvasni tanítja gyerekét iskolakezdés előtt. Önállóságra, kitartásra és szabálykövetésre kell ösztönözni. Biztatni, hogy ha valami nem sikerül elsőre, érdemes újra megpróbálni – mondta Kovácsné Mráz Ágnes óvodapedagógus.

– A szülők meséljenek gyerekeiknek, beszélgessenek velük, vonják be őket a háztartási munkákba, játszanak sokat, rajzoljanak, mindezek közben mozgásuk, gondolkodásuk, figyelmük, önuralmuk és kitartásuk is fejlődik. Soha ne oldják meg helyettük a feladatokat, mert az iskolában önállóan dolgoznak majd, ahol saját magukért már ők felelnek. Tanórán már a tempót is tartani kell, ezért nem baj, ha időre szabunk rájuk feladatot – tette hozzá a nyíregyházi evangélikus óvoda vezetője, aki úgy látja, hogy a januári, februári gyerekek egyre inkább 6 évesen kezdenek, azoknak, akik tavasszal vagy nyáron töltik be a hatot, egy egész tanévük marad, hogy megerősödjenek iskolakezdésig az oviban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában