Helyi közélet

2019.03.07. 15:08

Nyugodt légkörben, szakszerűen ítélkezni

Nyíregyháza - Az ügyfél minden esetben törvényes és határidőben meghozott ítéletet, döntést vár el a bíróságoktól.

Nyíregyháza - Az ügyfél minden esetben törvényes és határidőben meghozott ítéletet, döntést vár el a bíróságoktól.

A bírósági szervezet egészét érintő változás éve volt 2018, amikor két új – a büntető- és polgári jogi – eljárási törvény is életbe lépett.

– Ez komoly kihívás elé állította az ország, így a megye bírói karát és az állampolgárokat is, s a folyamat még nem ért véget, hiszen 2020-tól megszűnnek a 2013-ban létrehozott közigazgatási és munkaügyi bíróságok. A közigazgatási ügyekben nyolc regionális bíróság dönt majd – kezdte az év feladatait meghatározó legfontosabb változással dr. Nyakó Zsuzsanna, mert ez már az év első napjaiban jelentett, és az esztendő hátralévő időszakában is jelent feladatokat a Nyíregyházi Törvényszéknek.

Átadták az ügyeket

– Ugyan a jogszabály január ­31-éig adott határidőt arra, hogy az ügyeket átadjuk a Debreceni Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságnak, mi már január 10-én megküldtük azokat a közigazgatási ügyeket, amelyekben január 1-jétől csak az a bíróság és az ott ítélkező bírák járhatnak el; ilyenek az ­adó-, vám- és kisajátítási ügyek – magyarázta a törvényszék elnöke, hozzátéve: az ügyfelek érdekében a lehető leghamarabb akarták átadni ezeket, mert azt szerették volna elérni, hogy Debrecenben minél gyorsabban kerüljön bíró elé, s folytassák, illetve a lehető leghamarabb befejezzék az eljárást. Remélem, onnan már mindenki megkapta az értesítést, hogy a folyamatban lévő ügye mikor folytatódik.

– Maradtak olyan területek, amelyeket az idén még itt intézünk – folytatta az elnök -, többek között a fogyatékossági támogatással, szociális ellátásokkal kapcsolatos ügyeket. A munkaügyi bíráskodásból csak nagyon pici szelet marad nálunk ebben az évben, s jövő január elsejétől is tovább szűkül azon ügyek köre, amelyekben a megyében döntünk. Csak a versenyszférát érintő munkavállaló és munkaadó közötti foglalkoztatási, fegyelmi, kártérítési kérdéseket, a sporttörvényből adódó, a szociális szövetkezetekkel, hallgatói munkaszerződéssel összefüggő ügyeket bírálhatunk el.

Az átalakulás azzal is jár, hogy a Nyíregyházi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon, továbbá a törvényszéken ilyen ügyszakban dolgozó bíróknak április 30-áig nyilatkozniuk kell arról, Debrecenben folytatják-e a munkájukat. Ha igen, akkor automatikusan, áthelyezéssel 2020. január elsejével ott ítélkeznek tovább, aki pedig úgy dönt, marad, az törvényszéki bíró lesz.

Középpontban az ügyfél

A már jól ismert jelmondat, a Szolgáltató Bíróság és Ügyfélközpontú Igazságszolgáltatás szellemében alakult át többek között a korábbi panasznap Ügyfélsegítővé, mert fontos, hogy az állampolgárok tudják, az ügyüket hol és hogyan intézhetik el a bíróságokon, illetve hogyan kell benyújtaniuk a kérelmüket – tért át egy másik területre dr. Nyakó Zsuzsanna. A speciális, minden járásbíróságon működő szerdai ügyfélfogadáson jogász és ügyintéző kollégák segítenek a kérelmek szabályszerű megfogalmazásában, a nyomtatványok kitöltésében.

– Ha valakinek a Fehérgyarmati Járásbíróságon van ügye, de Nyíregyházán dolgozik, itt is kérheti a kérelem kitöltését, mi pedig eljuttatjuk Fehérgyarmatra, ezért nem kell oda utaznia – mutatott rá az elnök, milyen előnye is van az Ügyfélsegítőnek, és kifejtette: elsősorban a bíróságokra tartozó ügyekben segítik az ügyfeleket, azonban (ugyan vannak más jogsegély-szolgálatok is) nem küldenek el senkit, akinek bírósági üggyel kapcsolatos kérdése van. Van még egy hétfői ügyfélfogadási nap, amikor a civil szervezetek (alapítványok, egyesületek) képviselőinek módosítással, alapítással összefüggő kérdésekben, nyilatkozatok kitöltésében segítenek a törvényszéki bírósági titkárok.

Ez jó a civil szervezet képviselőjének, mert bonyolult a jogszabálynak megfelelően kitölteni a nyomtatványokat, és jó nekünk, mert nem kell visszaküldenünk javításra, kiegészítésre a dokumentumokat, s ez igaz az Ügyfélsegítőre is. Gyorsabb, pontosabb és hatékonyabb így az ügymenet.

Ugyanez mondható el a digitális fejlesztések, elektronikus ügyintézés apropóján is.

– Ennek további nagy előnye, hogy sem az ügyfélnek, sem a jogi képviselőnek nem kell „beszaladgálnia” a bíróságra, mert egyetlen regisztrációt követően azonnal értesítést kap arról, ha az ügyében megérkezett a szakértői vélemény, vagy kitűzték a tárgyalás időpontját, ezt pedig akár az okostelefonján is elolvashatja. Az e-akta helytől és időtől függetlenül akár otthon, éjszaka megnyitható, tanulmányozható, természetesen mindenki csak és kizárólag a saját ügyének irataiba tekinthet így be – hangsúlyozta a törvényszék elnöke. Ugyanígy a bíró is bárhol belenézhet, dolgozhat benne. Nincs postai átfutási idő, és azonnal látják a bíróságon azt is, ha az üzenetet megnyitották. Így napok helyett csupán pár óra a kézbesítés és az „átvétel” ideje.

Biztonságos távmeghallgatás

– A Digitális Bíróság fejlesztési eredményeként már az idén hozzáférhetünk a közhiteles nyilvántartásokhoz, nem kell majd kérni az ügyféltől, hogy hozza magával a földhivatali vagy gépjármű-nyilvántartási határozatot, elég lesz erre hivatkoznia, mi pedig megnyitjuk és feltöltjük az iratokhoz – mondta az elnök. A bírósági határozatok kereshetőbbé tételével kapcsolatban megjegyezte: ez fontos az ügyfeleknek, a jogi képviselőknek, a bíróknak, hiszen most még nehezen ismerhető meg más megyék jogalkalmazási gyakorlata, sőt a kutatóknak is, mert könnyebbé teszi a tudományos munkát.

A digitalizációhoz tartozó, s talán eddig a legnagyobb nyilvánosságot kapott fejlesztés a távmeghallgató rendszer, aminek köszönhetően sem a tanúnak, a szakértőnek nem kell utaznia, de a gyanúsítottat, vádlottat sem kell egyik városból a másikba utaztatni.

– A közelmúltban történt fővárosi fogolyszökés rámutatott, biztonsági szempontból is nagyon fontos, hogy a veszélyes bűnözőket, magas biztonsági fokozatú fogvatartottat ne a bíróságon, hanem a zárt és biztonságos rendszeren keresztül hallgassák meg, ugyanis a büntetés-végrehajtási intézetekben is kiépítették a távmeghallgatásra alkalmas helyiségeket – utalt egy fontos szempontra dr. Nyakó Zsuzsanna. Büntetőügyekben már meghatározták, mikor kötelező a távmeghallgatás, 2020. január elsejétől pedig polgári ügyekben is alkalmazhatják. Ez pedig azt is jelenti, a bíróságokon a digitális fejlesztések folytatódnak, ahogy épületek korszerűsítésére és átalakítására is van pályázati forrás és lehetőség.

A tervezés elkezdődött

– Sikeresen pályáztunk az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnökénél, s 34 millió forintot fordítottunk arra, hogy a törvényszék épületeiben és a vidéki járásbíróságainkon a munkakörülmények javítása érdekében klimatizáljuk a tárgyalótermeket, valamint mosdók felújítására is volt lehetőségünk – szólt a legutóbbi fejlesztésekről a megyei bírói kar vezetője –, de régi és nagy álmunk, hogy a jelenleg legrosszabb állapotban lévő Kisvárdai Járásbíróság épülete megújulhasson, és az új elvárásoknak megfelelően bővíthessük azt.

– A helyi védelem alatt álló, a 19. században is bíróságnak készült épületben egy helyen van a bíróság és az ügyészség. Hosszas egyeztetések után úgy tűnik, a jövőben is egy épületben, mégis annak elválasztott részein működik majd a két szervezet. Az OBH már szerződést kötött a tervezésre, a sikeres kivitelezés után, 2021–2022-ben egy modern, 21. századi bíróságon – ahol ügyfélcentrumot alakítanánk ki, minden tárgyalótermet felszerelnénk távmeghallgató, továbbá kép- és hangrögzítésre alkalmas eszközökkel – ítélkezhetnek a kisvárdai kollégáink – foglalta össze dr. Nyakó Zsuzsanna. – Addig pedig a mindennapok legfontosabb feladata, hogy nyugodt légkörben a bíráink törvényesen, emberségesen, lelkiismeretesen és időszerűen ítélkezzenek, döntéseink megalapozottak legyenek. Az ügyeket úgy zárjuk le, hogy az ügyfél érezze: az életét, javait érintő vitás jogi kérdésekben a jogszabályokat betartva, körültekintően jártunk el.

BM

Ezek is érdekelhetik