2019.08.28. 12:42
Mit tegyünk, ha kikapcsolták a közműszolgáltatásokat?
Kiderül, hogyan kerülhetjük el a közműszolgáltatások kikapcsolását, és mit tehetünk, ha már megtörtént a baj.
Forrás: Illusztráció / dreamstime
– Az elmúlt időszakban, 2013 és 2018 között felére csökkent a lakossági közműszolgáltatások kikapcsolásának száma. További jó hír, hogy Európa más országaihoz képest még mindig hazánkban fizetünk a legkevesebbet a földgázért és a villamos energiáért – szögezte le elöljáróban Scherer Zsolt azon a hétfő délelőtti sajtótájékoztatón, amin bemutatták a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legújabb kiadványait.
A kommunikáció fontos
A Panasza van? Segítünk! sorozat hetedik füzete segít megismerni a tartozás miatti ki- és visszakapcsolás alapvető szabályait, valamint információt nyújt a lehetőségekről, míg a nyolcadik azok számára foglalja össze a legfontosabb, közművekkel kapcsolatos tudnivalókat, akik társasházban, lakásszövetkezeti lakásokban élnek.
– Alapvetően tehát jól állunk – folytatta MEKH sajtófőnöke –, ha azonban megnézzük, hogyan fizetjük a számláinkat, azt látjuk, hogy bár csökken a hátralékosok száma, még mindig több százezer embernek van legalább egy hónapnyi közműtartozása, amit ha nem sikerül időben, azaz hatvan napon belül rendezni, a kikapcsolás rémével kerülhetünk szembe. A legfontosabb, hogy a fogyasztók és a közműszolgáltatók kommunikáljanak egymással, mert máshogy nem fog megoldódni a probléma. Jelezzük, hogy nehézségünk támadt, kérjünk részlet- vagy halasztott fizetést, ne várjunk az utolsó utáni pillanatig – tanácsolta Scherer Zsolt.
– A társasházakban élők számára alapvetően kétféle elszámolás lehetséges: az egyik, amikor a lakástulajdonos vagy -használó közvetlenül a szolgáltatóval számol a fogyasztásról, míg a másik esetben a társasház szabályzatában meghatározott módon fizetik a lakók a díjakat. Amennyiben problémánk van az elszámolással vagy az üzemeltetéssel kapcsolatban, először a társasház kezelőjével vegyük fel a kapcsolatot, majd keressük meg a szolgáltatót. Fogyasztóvédelmi eljárást az ügy típusától függően a MEKH-nél vagy a kijelölt járási hivatalnál kezdeményezhetnek – ismertette a sajtófőnök.
Dr. Nemeshegyi Benjámin szakmai tanácsadó kiemelte, hogy a megyei kormányhivatal és a MEKH évek óta kiváló szakmai kapcsolatot ápol.
A nemrégiben megjelent tájékoztató füzetekről elmondta: mindkettő hiánypótló a maga nemében, mert igen nagy fogyasztói kört érint, és sok kérdésben nyújt részletes tájékoztatást. A teljes kiadványsorozat elérhető az energiahivatal honlapján, a közműszolgáltatók ügyfélszolgálatán, valamint a kormányhivatalokban és a kormányablakokban is.
KM