villanybringa

2020.10.02. 11:30

Olcsóbban juthatunk elektromos kerékpárhoz

A tenderből több mint 7 ezer elektromos rásegítésű kerékpár megvásárlását támogatják.

Fotó: Halász Áron

Pályázatot ír ki elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlására az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a tender keretében magánszemélyek nyújthatják be igényüket a támogatásra. A programmal elsősorban a munkába járást szeretnék támogatni, ezért az igényléskor feltétlenül szükség van a munkaviszonyt igazoló dokumentumok csatolására.

Az úgynevezett pedálszenzoros kétkerekűek vásárlásához maximum 90 ezer, a nyomatékszenzoros kerékpárokra 150 ezer forint igényelhető. Fontos kitétel az is, hogy az elektromos rásegítésű biciklik vételárának maximum felét kaphatják meg a pályázók az egymilliárd forintos keretösszegű tenderből.

A tervek szerint a tekintélyes összegből több mint 7 ezer kerékpár megvásárlását támogatják.

Az elektromos rásegítésű drótszamarak viszonylag sokba kerülnek, ezért a pályázat révén azok is hozzájuthatnak a kiszemelt kétkerekűhöz, akik eddig csak álmodni mertek a biciklizés modern formájáról. Utánajártunk, hogyan működnek ezek a korszerű gépek, és milyen igény lehet rájuk megyénkben.

Az egyszerűbb lehet a sláger

Majoros János, a Bringakirály Kerékpárszaküzlet és Gyorsszerviz tulajdonosa lapunknak elmondta, a pedálszenzoros kerékpárokat agymotor hajtja, a hajtókarnál lévő szenzor érzékeli, hogy tekerik a pedált, és bekapcsolja az elektromos rásegítést.

– A rásegítés mértéke több lépcsőben állítható. Ezek olcsóbb és egyszerűbb kerékpárok, hiszen sem a motor, sem az akkumulátor miatt nincs szükség különleges vázra, az aksit általában a csomagtartó alatt helyezik el. A pályázatban a legolcsóbb pedálszenzoros kerékpárok lehetnek a legnépszerűbbek, hiszen a teljes vételáruk 250 ezer forint körül mozog, így a támogatással együtt már 160 ezer forintért hozzájuk lehet jutni – mutatta be az egyszerűbb e-bike-okat a tulajdonos, hozzátéve, a pályázat kihirdetése előtt is volt kereslet ezekre a gépekre, de vélhetően még többen fogják ezeket választani.

– Az olcsóbb biciklik is közel 100 kilométert tudnak megtenni egy töltéssel, de azt fontos kiemelni, hogy kizárólag elektromosan nem képesek haladni, csupán rásegítenek a hajtásra. Az elektromotor 25 kilométeres óránkénti sebességig segíti a kerékpárost, a fölött viszont kikapcsol – avatott be az e-bike-ok működésébe Majoros János, aki a drágább, nyomatékszenzoros biciklikről is mesélt lapunknak.

A nyomatékszenzoros kerékpárok sportolásra is kiválóak
Fotó: Majoros János archívuma

− A nyomatékszenzoros kerékpárok már többe kerülnek, de többet is adnak pedálszenzoros társaiknál. Legfontosabb ismertetőjegyük, hogy középen, a hajtásnál van a motorjuk, az akkumulátort pedig a legtöbb esetben integrálják: a vázban rejtik el, vagy pedig valamilyen aerodinamikus módon rögzítik. Fontos kiemelni, hogy míg a pedálszenzoros gépek apró késéssel kapcsolják be a hajtást – az érzékeléshez körbe kell fordítani a pedált –, addig a nyomatékszenzoros kerékpárok azonnal, késlekedés nélkül reagálnak, és a pedáltengelyre kifejtett nyomaték függvényében adagolják a rásegítést. Ez egy sokkal komolyabb technológia, mindössze négy gyártó kínálja ezeket a kétkerekűeket – tudtuk meg Majoros Jánostól.

A kerékpárüzlet tulajdonosa elmondta, 600 ezer forinttól indulnak az „olcsóbb” nyomatékszenzoros biciklik, a felső határt pedig milliós nagyságrendben lehet mérni. – Úgy gondolom, nem ezek a kerékpárok vezetik majd az eladási listákat, hiszen arányaiban nem kaphatunk rájuk annyi támogatást, mint egy pedálszenzoros biciklire, de aki eddig egy közel 700 ezer forintos kétkerekű megvásárlásán törte a fejét, biztosan örülni fog a támogatás nyújtotta lehetőségnek – hangsúlyozta Majoros János.

Munkába és túrákra

Elmondása szerint munkába járásra nagyon ideálisak az elektromos rásegítésű drótszamarak. – Segítenek a hajtásban, így nem kell attól félnünk, hogy izzadtan érkezünk a munkahelyünkre. Nyíregyháza kinőtte az úthálózatát, ezért a reggeli és délutáni csúcsokban még időt is spórolhatunk, ha nyeregbe pattanunk – emelte ki a kerékpárüzlet tulajdonosa, majd hozzáfűzte: az e-bike-technológia Ausztriából jött be hozzánk.

– Ott az idősebb korosztály használta előszeretettel, hiszen ha valaki önerőből képes 30 kilométert letekerni, akkor egy ilyen e-bike-kal akár 70 kilométeres túrákra is vállalkozhat. A munkába járás mellett sportolásra is kiválóak az elektromos rásegítésű kerékpárok. A mountain bike-osok tudják, milyen edzettségi szinttel bírnak, de egy elektromotoros bringával ők is kitolhatják a határaikat – taglalta a modern drótszamarak előnyeit Majoros János, aki szerint a kerékpárok meghibásodásától sem kell félni, hiszen az agymotoros gépek nagyon egyszerűek, a motorokban nincs sem kopó alkatrész, sem pedig szénkefe.

– Az egész rendszer három fő elemből, az akkumulátorból, a motorból és motorvezérlőből áll. Ez utóbbi ritkán meg­hibásodhat, ha egy szakszerűtlen szerviz után sérül a burkolat szigetelése, és beázik. Az akkumulátorok nagyon megbízhatóak, tudok olyan gépről, amely még 8 éves korában is tudja a gyári teljesítményét. Mi is javítunk ilyen kerékpárokat, és nagyon jók a tapasztalataink – zárta gondolatait a kerékpárüzlet tulajdonosa.

MI

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában