Nyelvoktatás

2022.04.07. 07:00

Legyen a francia az első idegen nyelv!

Pályája legnagyobb szakmai kihívásával is megbirkózott az Akadémiai Pálma Rend nyíregyházi kitüntetettje.

Palicz István

Kutasi Angéla a kitüntetéssel diákjai körében

Fotó: Dodó Ferenc

Ordre des Palmes académiques, vagyis az Akadémiai Pálma Rend lovagi fokozatával tüntették ki nemrégiben a budapesti Francia Rezidencián Kutasi Angélát, a Nyíregyházi Apáczai Csere János Általános Iskola és AMI pedagógusát, aki évtizedek óta küldetésének tekinti a francia nyelv oktatását és népszerűsítését az Erdő sori intézményben. 


Bedobták a mély vízbe 


A francia–magyar két tan­nyelvű oktatás megszervezésében, elindításában és a francia nyelvet választó diákok tanításában oroszlánrészt vállaló tanárnő lapunknak mesélt szakmai életútjáról, sikereiről. 


– A nyolcvanas években mint a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola magyar–francia szakos harmadéves főiskolai hallgatója kezdtem el tanítani jelenlegi munkahelyemen, akkori nevén a 2-es Gyakorlóiskolában. Az iskola vezetése a főiskola francia tanszékének segítségét kérte, mivel a már beindított francia nyelvi csoportjaikban tanárhiánnyal küzdöttek. A francia tanszék vezetője felkért, hogy vállaljam el óraadóként egy harmadikos csoport tanítását. Nem volt könnyű időszak, hiszen a főiskolán is el kellett látnom a feladataimat, de a sok erőfeszítés meghozta gyümölcsét: frissdiplomásként francia szakos tanári állást ajánlottak a gyakorlóban, majd szakvezető lettem. Továbbképzéseken vettem részt, amelyek felkészítettek a kisiskoláskori nyelvtanítás bevezetésére – ezt francia állami támogatással, kísérleti jelleggel akarták létrehozni annak idején hazánkban, többek között Nyíregyházán. 1991-től francia módszer alapján a város két gyakorlóiskolájában elindult a francia nyelvtanítás az első osztályokban. 
 

Irány Franciaország! 


Kutasi Angéla beszélt arról az időszakról is, amikor a magyarországi törvényi változások miatt 10 év után megszüntették a programot. – Nem szerettem volna, ha a sok befektetett energia, tudás és tapasztalat kárba vész, így szakköri keretek között, önkéntesen és díjmentesen tanítottam tovább az alsó tagozatosokat, nyelvi csoportokban. Nagy örömömre, idővel ismét zöld utat kaptak a francia csoportok, s egyre több elsős választotta ezt a gyönyörű, dallamos nyelvet az angol vagy a német mellett, illetve helyett. Arra törekedtem, hogy minél „élőbbé”, kézzel foghatóbbá tegyem a nyelvtanítást, ezért elhatároztam: kiszabadítom az iskolai, merev tanítási órák keretei közül. Erre remek lehetőséget kínált a francia nyelvű színjátszás; a gyerekek lelkesen koptatták a világot jelentő deszkákat, és sorra zsebelték be az elismeréseket az iskolai, városi, országos és nemzetközi eseményeken. A cserediákprogramok, a franciaországi kirándulások szintén elősegítették, hogy a fiatalok a gyakorlatban teszteljék és bővítsék tudásukat, valamint megismerjék Európa, Franciaország kultúráját, történelmét, műemlékeit. 


Nem panaszkodnak 


A tehetséggondozás, a diákok felkészítése a tanulmányi versenyekre – kiemelten az Országos Francia Nyelvi Tanulmányi Versenyekre, ahol minden évben több évfolyamon dobogós helyezést érnek el az apáczaisok, s legalább egy évfolyamon évente elnyerik a „Legeredményesebb iskola” címet – szintén szívügye Angélának, aki az iskolában működő Apáczai Alapítvány Kuratóriumától két alkalommal is megkapta a tanévben legeredményesebben dolgozó pedagógusnak járó díjat. Az Akadémiai Pálma Rend lovagja a szakvezetőként, mentorként, magyar- és erkölcstan-tanárként, valamint osztályfőnökként eltöltött éveire is büszke, utóbbiak a tanári pálya új dimenzióit nyitották meg előtte. Pályája legnagyobb elismerését jelentő, de egyben legnagyobb szakmai kihívásával két (tan)éve találta szembe magát, amikor – az országban elsőként – francia két tanítási nyelvű képzés indult az általános iskolában első osztálytól kezdve. 
Bár a diákoktól (25 elsős, 23 másodikos) pluszerőfeszítéseket követelnek a nyelvi és a francia nyelven tartott közismereti órák (rajz, ének-zene, testnevelés), nem panaszkodnak, otthon francia nyelven beszélő műsorokkal, rajzfilmekkel fejlesztik a tudásukat. – Minden kisgyermekes szülőnek azt javaslom, legyen ez az első idegen nyelv, amit a gyermek megtanul, mellette vagy utána könnyebben fog boldogulni a világnyelvek elsajátításával! – tanácsolta a kitüntetett mesterpedagógus. 
 

A pálmarend


Az Akadémiai Pálma Rendet 1955-ben alapították. Történeti folytatása az 1808-ban, Napóleon által létrehozott, az oktatás kiválóságainak jutalmazására szolgáló kitüntetésnek. Ez a legrégebbi, kizárólag civileknek adományozott elismerés, amelyet a francia kormány ad át azoknak a francia és külföldi állampolgároknak, akik a francia nyelv és kultúra terjesztése érdekében kiemelkedő tevékenységet folytatnak. 2022-ben Franciaország nagykövete négy kiemelkedő karriert befutó tanárnak adta át a kitüntetést: Kutasi Angéla mellett Lengyelné Ötvös Juditnak, Stiffel Zsuzsannának és Szász Gézának. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában