2016.03.10. 13:26
Pár nap, és élesben megy az egész - VÉDA: Íme minden, amit tudnia kell!
Nyíregyháza - Kamerák pásztázzák az országot. Egyelőre még tesztüzemmódban, néhány nap múlva viszont már élesben figyelnek. Nagyon sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mi a tiltott vezetés közben. Két kézzel kell fogni a kormányt, nem pedig eggyel. A vezetés közbeni étkezés sem megengedett, ha közben csak egy kézzel fogják a kormányt. Szabálysértésnek minősül, hogy a piros lámpánál a sofőr kézben tartja a mobiltelefonját...
Nyíregyháza - Kamerák pásztázzák az országot. Egyelőre még tesztüzemmódban, néhány nap múlva viszont már élesben figyelnek. Nagyon sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mi a tiltott vezetés közben. Két kézzel kell fogni a kormányt, nem pedig eggyel. A vezetés közbeni étkezés sem megengedett, ha közben csak egy kézzel fogják a kormányt. Szabálysértésnek minősül, hogy a piros lámpánál a sofőr kézben tartja a mobiltelefonját...
Az ORFK kommunikációs szolgálatától megtudtuk, hogy a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat projekt során a rendőrség 160 változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontot (KKEP) és 365 fix telepítésű KKEP-t szerzett be – utóbbiakat az ország 134 közúti helyszínén találhatjuk meg.
Különböző funkciókkal bírnak
A rendőrség közel egy esztendeje, március 26-án kezdte meg a változtatható helyű KKEP éles üzemeltetését – kizárólag alapfunkciókkal. Ezek közül egyedül a sebességmérés jelent joghatással járó dokumentálást.
„A változtatható helyű KKEP-k kiegészítő funkcióinak indításáról, illetve a fix telepítésű KKEP-k éles üzemeltetésének megkezdésének időpontjáról egyelőre nem szolgálhatunk konkrét információkkal” – nyomatékosították az Országos Rendőr-főkapitányságnál. Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy az időpontokról még a joghatással járó dokumentálások indulása előtt két héttel tájékoztatják fogja a közvéleményt.
Kíváncsiak voltunk, hogy pontosan mik a változtatható helyű KKEP alapfunkciói. Nos, a sebességmérés, a rendszámfelismerés, a forgalomszámlálás, a forgalomtorlódás észlelése és a járműről készített felvételek továbbítása.
A változtatható helyű KKEP-k kiegészítő funkciókkal rendelkeznek: a behajtási tilalom megszegésének észlelése, a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a záróvonal-átlepése, a veszélyes árut szállító járművek (ADR) észlelése, a vasúti átjárón az áthaladásra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire vonatkozó előírások megtartásának, a leállósáv igénybevételére vonatkozó előírások megtartásának, a biztonsági öv használatára vonatkozó előírások megtartásának, továbbá az autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése.
A fix telepítésű KKEP-k az ellenőrzött útszakasz adottságainak megfelelően komplex működési kört ölelnek fel. Ezek részletesen a következők: a sebességmérés, a rendszámfelismerés, a forgalomszámlálás, a forgalomtorlódás, a veszélyes árut szállító járművek (ADR) észlelése, a biztonsági öv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a járműről készített felvételek továbbítása, a behajtási tilalom megszegésének észlelése, a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a záróvonal-átlépés észlelése, a vasúti átjárón az áthaladásra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a leállósáv igénybevételére vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, illetőleg az autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése.
VÉDA-kronológia
2012. október 5. – Aláírták a projekt támogatási szerződéseit, így eldőlt, hogy költségvetési és európai uniós forrásból, a Kohéziós Alap és az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával megvalósul a VÉDA rendszer
2015. március – A mobilizálható intelligens kamerák (KKEP) alapszintű üzembe állítása (1. lépcső)
2015. június – A mobilizálható kamerák funkcióinak bővítése (2. lépcső)
2015. III. negyedév – A fix telepítésű kamerák üzembe helyezése
2015 vége – A komplex rendszer üzembe állása
A hatékony fellépésért
A külföldi jogsértőkkel szembeni hatékonyabb fellépés érdekében 26 nagy teljesítményű személygépkocsit szerzett be a rendőrség. Szintén a projekt keretein belül használnak 958 kézi adatrögzítő és információs eszközt, amelyek az úgynevezett megállításos közúti ellenőrzést végző rendőrök munkáját segítik.
Támogatják az újítást, de…
A Magyar Autóklub részéről törvénymódosítást szorgalmaznak.
– Minden olyan lépést, amely a közlekedés biztonságát szolgálja, természetesen támogatunk – jegyezte meg elöljáróban Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális elnöke.
A traffipaxjelző legális, csak a blokkoló tiltott. Aki gyorsan hajt, a drága autójába megveszi az előjelző készüléket. Jogszabályváltozásra van szükség, javasoljuk, hogy a traffipaxjelzőket is tiltsák be! Egyébként mit ér a kamera, ha odaérve lelassít, utána pedig folytatja a száguldozást!?
Tények bizonyítják, hogy a gyorshajtásból ered a legtöbb közlekedési baleset. Az új kamerák nemcsak a sebességet mérik, hanem figyelik például a biztonsági öv és a mobiltelefon használatát is, helyénvaló, ha ezért büntetnek.
– A fix telepítésű kamera hátránya, hogy megszokják az emberek, a környékén szabályszerűen közlekednek. Viszont a mobil változtatja a helyét, azonban annyi funkciót nem tölt be, mint a fix kamera. Érthetetlennek tartom, hogy a médiában miért teszik közzé a traffipaxok listáját. Legyenek tudatában a közlekedők annak, hogy a szabályok értük vannak, akik pedig azokat megszegik, ki kell szűrni!
Tizenötmilliárd forint a fejlesztés összértéke
A teljes VÉDA rendszer kialakítása uniós és hazai forrásokat is felhasználó beruházás, amelynek összértéke 15 milliárd forint. Ebből az összegből a 160, változtatható helyű intelligens kamera tervezése, gyártása, szállítása, üzembe helyezése és további funkcióbővítése mintegy 900 millió forintba kerül.
A 365 fix telepítésű intelligens kamera tervezésének, gyártásának, szállításának, telepítésének és a kapcsolódó szolgáltatások nyújtásának költsége hozzávetőleg nyolcmilliárd forint.
A kutyára is „ráharaphat” a kamera!
A baleseti tudósító a gyorshajtások és a balesetek visszaszorulását várja a kamerarendszer bevezetésétől.
Komoly hatástanulmány előzte meg azt, hogy kijelöljék: pontosan hol legyenek a fix ellenőrző pontok – erősítette meg Bordás Béla, Nyíregyháza városgondnoka, baleseti tudósító.
Az eb is baleseti forrás lehet
– Még tavalyelőtt meghatározták konkrétan azokat a helyeket, ahol nemsokára élesíthetik a most még csak tesztüzemmódban dolgozó rendszert.
– Remélem, hogy lényegesen visszaszorulnak majd a gyorshajtások és a balesetek. Ebben az évben tizenegy halálos közúti baleset történt Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, ebből hét Nyíregyháza illetékességi területén. Több száz személyi és/vagy anyagi kárral járó közúti balesetet okoztak ez évben is.
Nagyon sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mi a tiltott vezetés közben. Két kézzel kell fogni a kormányt, nem pedig eggyel. A vezetés közbeni étkezés sem megengedett, ha közben csak egy kézzel fogják a kormányt. Szabálysértésnek minősül, hogy a piros lámpánál a sofőr kézben tartja a mobiltelefonját, mivel forgalmi okból tartózkodik a forgalmi sávban, és ez elvonhatja a figyelmét. Például a kutya is baleseti forrásnak minősül, ha nincs ketrecben. Fékezésnél másra koncentrál az autós, teljesen természetes, hogy be kellene tartani az előírást.
„A határ a csillagos ég”
– A mindent látó kamerák a biztonsági öv használatát is ellenőrzik. Hasonlóképpen figyelik a szabálytalan sávváltást, a záróvonal átlépését és az irányjelzés elmulasztását. A büntetési tételek 30 ezer forinttól kezdődnek, attól kezdve „a határ a csillagos ég”. Biztos, hogy cifrákat mond, akinek kézbesítik a csekket, de be kell látni: a kamerarendszer kiépítése a közlekedés biztonságát szolgálja.
A teljes cikk elolvasható a Kelet-Magyarország március 10-i számában és a kelet.hu-n.