Miskolc hírei

2011.09.20. 12:00

A GP3 állomás az F1 felé (?)

Szerkesztőségünk vendége volt Kiss Pál Tamás autóversenyző.

Szerkesztőségünk vendége volt Kiss Pál Tamás autóversenyző.

A miskolci Kiss Pál Tamás, a Tech 1 Racing autóversenyzőjeként a Forma-1 előszobájának számító GP3 series sorozatban újoncként, a 38 pilóta közül a 16. helyen végzett az idei összetett rangsorban. Vele beszélgettünk.

Ugye nem versenykocsival jött? A pár perces késéséből arra következtetek, hogy közúton nem nyomja úgy a pedált, mint a versenypályán, vagy a sportautója nem az igazi...

Kiss Pál Tamás: A versenyautó zárt pályára való, és lehet, hogy meg fog lepődni, de nincs sportautóm. Egy Opel Corsával járok, és bár van benne 120 lóerő, betartom a közlekedési szabályokat, a versenypályákon kiélem magam.

A 16 futam a GP3-ban, és az ehhez kapcsolódó kilométerek? Ahhoz képest, hogy felkészülni is alig volt ideje erre a sorozatra...

Kiss Pál Tamás: Tényleg elég későn dőlt el, hogy itt fogok versenyezni. Márciusban derült ki, hogy két hónappal később a GP3-ban mehetek, így elég sűrű lett az első verseny előtti időszak, de azért sok érdekes és izgalmas dolog történt ezalatt.

És közben még a Miskolci Egyetem gépészmérnök-informatika szakán is helyt kellett állnia.

Kiss Pál Tamás: Hú, hát nem volt könnyű a kettőt együtt csinálni. Olyannyira nem, hogy így utólag azt mondom, nem lett volna szabad bevállalni a versenyzés mellett. Tizenegy vizsgára felkészülni akkor sem kevés, ha az embernek nincs más, fontos célja.

Mi volt a fontos cél szezon előtt?

Kiss Pál Tamás: Hogy versenyezhessek a GP3-ban, hogy végig menjek Isztambulban az első futamon.

Ez összejött, mégpedig egy 16. hellyel. Bemutatkozásnak nem rossz, az meg főleg nem, hogy még ugyanebben a hónapban, a következő versenyhelyszínen nyerni tudott. Kíváncsi vagyok, hogy mit tekint bázisnak az évad értékelésénél...

Kiss Pál Tamás: Nagy dolog, hogy egyáltalán versenyezhettem itt, hát még az, hogy futamot tudtam nyerni. Vannak olyan helyszínek, ahol az elért eredményekkel elégedett voltam, és van két-három olyan hétvége, amivel nem. Ez utóbbiak foglalkoztatnak jobban. Például a Nürburgringen, amikor...

Nürburgringen? Ott mind a két napon az első tízben végzett...

Kiss Pál Tamás: Igen, de dobogón kellett volna. Megvolt rá minden esély, de lelassult a végére az autóm. Vagy említhetném Silverstone-t, ami szintén nem egy szép emlék, kiesés műszaki hiba miatt és egy 20. hely.

Jól veszem ki a szavaiból, hogy nem igazán elégedett a technikával? Ugye, egyforma autóval megy minden versenyző, ennyit jelenthetnek a beállítások közötti különbségek?

Kiss Pál Tamás: Szerintem az elmúlt három évben összesen nem volt annyi műszaki hiba az autómban, mint most. Esőben egyáltalán nem sikerült megtalálni a megfelelő beállítást, szerencsére szárazon azért igen. Mi a versenyzők látva a gondokat, hiába mondtuk, hogy min kellene változtatni, nem történt semmi.

Miért?

Kiss Pál Tamás: Nem volt tökéletes a kommunikáció. Például amíg Barcelonában meg nem nyertem egy futamot, a csapatfőnökkel addig egy szót sem beszéltem. Tavaly, amikor a Renault szériában mentem, ott nem volt hierarchia a csapaton belül, a versenyzők között. Itt egy kicsit másképp volt, Vainio volt a minden, ez talán csak a szezon vége felé kezdett megváltozni. De nem akarok a technikával takarózni, például Monzában, az első napon vezetői hiba miatt estem ki.

16-ből 14-en célba ért, egyszer műszaki hiba miatt esett ki, egyszer a saját hibájából. Hány versenyző fejezett be ennyi versenyt a szezonban?

Kiss Pál Tamás: Nem sokan... Abból a szempontból kiváló volt ez a szezon, hogy tapasztalatot szereztem. Nekem ez volt a tanulóévem, meg kellett szokjam az autót.

Ez mennyi ideig tart? Azok, akik az élbolyban végeztek mióta vannak a GP3-ban?

Kiss Pál Tamás: Többségében 2-3 éve, az összetett első 10 helyezettje között egyetlen újonc volt. Úgy érzem, hogy az utolsó két helyszínen értem össze úgy az autóval, amikor már azt csinálta, amit én akartam, ott és úgy fordult be egy kanyarba, ahogy én szerettem volna.

Azzal, hogy a GP3 versenyeit élőben közvetítette az Eurosport, népszerűbb, ismertebb ember lett, változott valami az életében?

Kiss Pál Tamás: A család, a barátok nézték, tőlük érkeztek visszajelzések, a futamgyőzelmem után úgy érzem azért egy picit megnőtt az ismertségem a versenyzők között, és hát ebben az évben már az is előfordult, hogy a versenypályán megállítottak, hogy egy közös fotót készítsenek velem, vagy hogy adjak egy autogramot. Szokatlan, kedves kis dolgok ezek, de az utcán még nem ismernek fel, és őszintén szólva ezt nem is bánom, mert így élhetem a miskolci egyetemisták átlagos életét.

És mi lesz jövőre? Ha találgatnom kéne, azt mondanám, hogy biztos nem kell majd márciusig várnia arra, hogy kiderüljön, hol versenyez...

Kiss Pál Tamás: A leglogikusabb az lenne, ha maradnék a GP3-ban, akár a Tech 1 Racingben, akár valamelyik másik csapatban. Persze a GP2-be sem lenne rossz bekerülni... Szerintem most januárban már tudni fogom, hogy 2012-ben hol fogok fogok menni.

Meddig lehet kapaszkodni felfelé? Mit szeretne elérni?

Kiss Pál Tamás: 2014 lehet az az időpont, amikor oda juthatok, ahová szeretnék. Egy Forma-1-es csapathoz.

Kiss Pál Tamás a GP3-ban, 2011-ben

1. futam (május 7., Isztambul): 16. hely  

2. futam (május 8., Isztambul): 18. hely

3. futam (május 21., Catalunya): 8. hely

4. futam (május 22., Catalunya): 1. hely

5. futam (június 25., Valencia): 16. hely

6. futam (június 26., Valencia): 13. hely

7. futam (július 8., Silverstone): kiesett

8. futam (július 9., Silverstone): 20. hely

9. futam (július 23., Nürburgring): 8. hely

10. futam (július 24., Nürburgring): 4. hely

11. futam (július 30., Hungaroring): 10. hely

12. futam (július 31., Hungaroring): 20. hely

13. futam (augusztus 27., Spa): 17. hely

14. futam (augusztus 28., Spa): 14. hely

15. futam (szeptember 10., Monza): kiesett

16. futam (szeptember 11., Monza): 12. hely

 

A GP3 2011-es végeredménye

 

1. Valtteri Bottas (Lotus Art) 62

2. James Calado (Lotus Art) 55

3. Nigel Melker (RSC Mücke Motorsport) 38

4. Nico Müller (Jenzer Motorsport) 36

5. Adrian Quaife-Hobbs (Marussia Manor Racing) 36

6. Alexander Sims (Status GP) 34

7. Rio Haryanto (Marussia Manor Racing) 31

8. Lewis Williamson (MW Arden) 31

9. Mitch Evans (MW Arden) 29

10. Andrea Caldarelli (Tech 1 Racing) 20

11. Michael Christensen (RSC Mücke Motorsport) 19

12. Dean Smith (Addax Team)18

13. Antonio Felix da Costa (Status GP) 16

14. Tom Dillmann (Addax Team) 15

15. Aaro Vainio (Tech 1 Racing) 12

16. Kiss Pál Tamás (Tech 1 Racing) 11

17. Conor Daly (Carlin) 10

18. Simon Trummer (MW Arden) 9

19. Gabby Chaves (Addax Team) 8

20. Richie Stanaway (Lotus Art) 7

21. Nick Yelloly (Atech CRS GP) 7

22. Luciano Bacheta (RSC Mücke Motorsport) 4

23. Callum Macleod (Carlin) 3

24. Alex Fontana (Jenzer Motorsport) 1

ÉM

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!