Nagyvilág

2009.01.14. 13:39

A vámkommandó packázásával is szembe lehet szállni

<p>K&#225;rp&#225;talja-Magyarorsz&#225;g &#8211; Egy a<br /> magyar v&#225;mkommand&#243;<br /> pack&#225;z&#225;s&#225;val szembe<br /> sz&#225;ll&#243; ukr&#225;n &#225;llampolg&#225;r<br /> vessz&#337;fut&#225;s&#225;r&#243;l adott h&#237;rt<br /> h&#233;tv&#233;gi sz&#225;m&#225;ban a<br /> k&#225;rp&#225;taljai K&#225;rp&#225;ti Igaz<br /> Sz&#243;.</p>

A lap által közölt

beszámoló szerint az ukrán

állampolgárok már eddig is

több esetben kifogásolták a

magyarországi

határrendészeti szervek

munkáját. A

verbőciEnyedi Tibor a

közelmúltban olyan eset szenvedő

alanyává vált, melynek

során bürokrata, a mennyiségi

ügyintézést szem előtt

tartó aktakukaccal, és nem a

schengeni határok éber

őrével hozta össze rossz sorsa. Az

elkeseredett panaszos a Kárpáti Igaz

Szót is megkereste

kálváriája okán.

A cikk szerint a sértett december

folyamán a Tiszaújlak–Tiszabecs

határátkelőnél szeretett

volna beutazni Magyarország

területére, amikor a vám és

pénzügyőrség

"kommandója" valami miatt

félreállította a sorból.

Teljesen jóhiszeműen engedelmeskedett az

utasításnak. Elmondása szerint

ő sem üzemanyag-, sem

dohánycsempész: havonta

két-három alkalommal a

barátok-ismerősök

meglátogatása

céljából, valamint kisebb

bevásárlások okán szokta

felkeresni az anyaországot, ami tudomása

szerint nem tilos.

– A fináncok előkaparták, hogy

augusztus hó folyamán háromszor

átléptem az ukrán–magyar

államhatárt és a

három

határátkelésem után

magyar területen gépjárművel

megtett több mint 1000 kilométer

során 74 literrel túlléptem a

megengedett fogyasztási normákat –

nyilatkozta a lapnak a kárpátaljai

magyar.

– Amikor szembesültem a dologgal,

először nevetni támadt kedvem. A

vám és

pénzügyőrség

országos parancsnokságának

(VPOP) munkatársai egy

adózási előírást

nyomtak az orrom alá, amelyik kimondja, hogy a

tulajdonomban lévő Audi

száz kilométeren maximum 10 liter

dízelüzemanyagot "köteles"

fogyasztani. Próbáltam

megmagyarázni, hogy bérből és

fizetésből élő

polgárként nem telik jobb

járgányra. Érvként azt

hozták fel, hogy a kilométeróra

állása és a fogyasztásom,

bizony, nem vág egybe a

meghatározottakkal.

A vámosok arra akarták

rávenni, hogy ismerje el: valahol

Kisvárda körzetében

számára ismeretlen egyénnek

értékesítette, a

jövedéki terméknek

számító gázolajat.

Mivel erre nem volt hajlandó, mintegy nyolc

órán keresztül

"puhították". Amikor felvetette, hogy ha

augusztus során vétett a

törvények ellen, miért decemberben

veszik elő érte, azt kapta válasz

helyett, hogy ha okoskodik, majd találnak

valamilyen egyéb szabálytalanságot

is. Eljárásuk, amely során a

kárpátaljai beutazó

szabadság- és emberi jogait

egyszerűen semmibe vették,

felháborító volt.

Végül aláírta, hogy a

Magyar Köztársaság

területén történt

gépjármű-üzemeltetés

során túlfogyasztást

regisztráltak nála, ám az

üzemanyag

elidegenítésének

bevallását és a 30 ezer forintos

helyszíni bírság

kifizetését megtagadta. Úgy

döntött ugyanis, hogy jogi útra tereli

a történteket és inkább egy

ügyvéd zsebébe vándoroljon a

pénze, de őt senki ne

gyanúsítsa olyan

szabálysértéssel vagy

bűncselekménnyel, amit nem

követett el.

– Nem vagyok a paragrafusokban

különösebben járatos ember, de

esetem több szempontból is

sajátságos – nyilatkozta

Enyedi Tibor. – Mivel

gépkocsim igencsak élemedett korú,

bajosan lehetne kihozni belőle az

előírt fogyasztási normát.

Emellett figyelmen kívül hagyták,

hogy járművem nem rendelkezik

digitális üzemanyagszint-kijelzővel,

ezért a

határátlépések során

kötelezően kitöltendő

cédulákon csak

megközelítő értékeket

tudtam feltüntetni.

Kifogásolom továbbá, hogy a

VPOP ezeket a cetliket következetesen

"nyilatkozatként" szerepelteti, holott

fejlécükön csak a

"tájékoztató" szó szerepel.

Alighanem nem kell külön

megmagyarázni, mi a különbség

egy vámáru-nyilatkozat és

egy tájékoztató jellegű

közlés között. Míg az

előbbinek grammra pontosnak kell lennie, az

utóbbi csak hozzávetőleges adatokat

tartalmaz. A magát indokolatlan

meghurcolásnak kitett sértettnek

ítélő férfi

ügyvédje mindezek ismeretében

jó esélyt ad annak, hogy sikerre vihetik

a dolgot.

– Meggyőződésem, hogy esetem nem

egyedi – idézi Enyedi

Tibor szavait a

kárpátaljai napilap. –

Remélem, a bírósági

eljárás során fény

derül a Tiszabecs–Tiszaújlak

körzetében működő

fináncok munkájának

hiányosságaira, akik a

határátkelőn rendkívül

éberek ugyan a magamfajtákkal szemben,

arra viszont nem tudnak választ adni, hogy

honnan kerül az országba az a rengeteg

jövedéki termék, amit a

mélységi ellenőrzések

során foglalnak le kollégáik. Aki

nap mint nap – nyilvánvalóan

üzemanyag-csempészet

céljából –

átlépi a határt, de figyel a

formaságokra, azt bezzeg nem veszik elő.

Manapság ugyanis egy ukrán

állampolgárnak

Magyarországon nem elég

becsületesnek lenni.

Forrás: Kárpáti Igaz

Szó

– Palkó István –

Ezek is érdekelhetik