SÉTATÉR

2019.11.27. 14:18

Kazinczy-plakett a Kölcseyben: Édes anyanyelvemen szólok…, avagy szerencsét hozott Kazinczy ölelése

A 47. Édes Anyanyelvünk országos, Kárpát-medencei verseny döntőjét az idén október 18-20. között rendezték meg Sátoraljaújhelyen mintegy 120 középiskolás diák részvételével.

A verseny megyei fordulóján való továbbjutást követően lelkesen készültünk az országos megmérettetésre Dr. Buczkóné Rangoni Claudia magyartanárnővel.

Kidolgoztuk az előző évek feladatsorait és szóbeli témáit. Számomra a nehézséget az okozta, hogy tizedikes tanuló lévén főként végzősökkel kellett összemérnem tudásomat.

Minden lehetőséget megragadva az iskolában a lyukasórákon és délutáni „edzéseken” készültünk tanárnővel, oldottuk meg a nyelvészeti feladatokat. Kihasználva a 21. század lehetőségeit, gyakran estébe nyúlóan egyeztettünk, konzultáltunk Messengeren, videochat-en.

A verseny első napján háromórás írásbeli feladatsor megoldására került sor. A húsz feladat kapcsán számot adtunk nyelvészeti és fogalmazási tudásunkról.

A délután folyamán számos programlehetőséggel kedveskedtek nekünk a szervezők: felfedezhettük Sátoraljaújhely város nevezetességeit, lehetőség nyílt kirándulni Széphalomra, megtekinteni a Magyar Nyelv Múzeumát, sőt a Zemplén Kalandparkba is mehettünk feltöltődni.

Másnap kezdetét vette a szóbeli, retorikai forduló. A felkészülési terembe lépve mindössze húsz perc állt rendelkezésre a megadott négy témából egyet kidolgozni. A feladaton kívül szerepelt ennek a témához kapcsolódó szituációnak és a hallgatóságnak a konkrét megjelölése is. Ehhez kellett igazítani a gyakorlati előadást, majd a zsűri és a jelenlévők előtt öntöttük formába a gondolatainkat, teremtettünk kapcsolatot a teremben ülőkkel.

Véleményem szerint az Édes Anyanyelvünk verseny az egyik legösszetettebb, legnehezebb megmérettetés. Nem elég a nyelvtani szabályok pontos ismerete, a jó fogalmazáskészség; olvasottnak, talpraesettnek kell lenni, ezen felül a rögtönzés, az előadásmód is jelentős szereppel bír. De ahogyan tanárnőm is vallja, a legjelentősebb, az a bizonyos „plusz kisugárzás”, ami ezeket a képességeket egésszé, teljessé teszi.

Az utolsó napon már nagy izgalommal vártuk az eredményhirdetést. A hagyományoknak megfelelően tökéletes helyszín volt Széphalom, Kazinczy Ferenc otthona. Csodálatos élményben volt részünk, hiszen Kazinczy Emlékcsarnoka előtt történt a díjak átadása. A kiemelkedő teljesítményt nyújtó versenyzők az Anyanyelvápolók Szövetségének díjában részesülhettek. A legnagyobb jutalom a Kazinczy-plakettek elnyerése volt. Az a megtiszteltetés ért, hogy ezt az elismerést én is átvehettem.

Külön öröm számomra, hogy 30 évvel ezelőtt Dr. Buczkóné Rangoni Claudia tanárnő is díjazott volt ezen a versenyen, így a kitüntetés tanárról diákra szállt. A Kölcsey Gimnázium versenytára is bővült, hiszen első kölcseysként hoztam el a Kazinczy-plakettet iskolámnak.

Nehéz röviden leírni, mit is adott nekem ez a pár nap. Hiszen az élményeken és szakmai ismereteken túl, új emberekkel ismerkedtem meg, barátságokat kötöttem. A gyönyörű őszi idő csak még szebbé tette ezt a felejthetetlen versenyt, hiszen a magyar nyelv méltó örökösének éreztem magam, egy nagy anyanyelvápoló család tagjává váltam.

Találkozhattam a magyar nyelv kiemelkedő művelőivel: Balázs Géza, Minya Károly nyelvészekkel, Nyíri Péter irodalomtörténésszel, Török Annamária Kazinczy-díjas bemondóval, beszélhettem Szakonyi Károly Kossuth-díjas íróval, továbbá az Anyanyelvápolók Szövetségének vezetőivel (pl.: Juhász Judit elnök, Kerekes Barnabás alelnök) és tagjaival.

Büszke vagyok az országos nyolcadik helyezésemre. Elhatározásom, hogy nem állok meg, hanem újabb és újabb kihívásokat tűzök magam elé. Claudia tanárnővel már a következő megmérettetésre készülünk…

- Fehér Regina 10.A, Nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnázium -

- Felkészítő tanár: Dr. Buczkóné Rangoni Claudia-

Ezek is érdekelhetik