Sport

2014.01.30. 17:27

Szűcs Alex és az autósport

Interjú Szűcs Alexxal, a február 15-i FRT rendezvény előtt.

Interjú Szűcs Alexxal, a február 15-i FRT rendezvény előtt.Mielőtt belecsapnánk az FRT-s lecsóba,mesélnél az eddigi autósportos pályafutásodról?

- Rally-s pályafutásom egész korán kezdődött. A sárvédő mellett állva nem láttam át a motorháztetőn, de már én is komoly versenyző szerettem volna lenni nagybátyám, Balogh Frici "jó" példamutatásának hatására.

Teltek múltak az évek a család nem nagyon díjazta a technikai sportok iránti szenvedélyemet, ez az, ami talán még azóta sem változott. Ezért nem tudtam elég korán kezdeni a kormánytekergetést, viszont nem maradtam távol a versenyautóktól, sokszor ott lábatlankodtam a műhelyben és a versenyeken. Mindig is közel állt a szívemhez a csapatás, amit egy jó VFTS vagy egy turbós "szörny" tudott biztosítani. Ezért nagy vágyam volt egy Ford Sierra RS Cosworth megépítése, ebben a típusban mindkettő feltétel teljesült. 17 éves voltam, mikor is meglett a Sierra, csak nem Cosworth volt a hátuljára írva, hanem 1.6LX, de éreztem hogy az első nagy lépés megtörtént. Ezzel egy időben kezdte a Drift, mint sportág megvetni a lábát kis hazánkban, és rögtön rájöttem, hogy ezt nekem találták, ki mert egy métert sem kell egyenesen menni. Sajnos mindig mire elkészült volna az autóm, már elavultnak számított, így a folyamatos projektváltásokban és a tanulópénzek megfizetésében elaprózódtam, és egy hirtelen ötlettől vezérelve mindent eladtam a célegyenesben egy turbós Merkur XR4Ti (amerikai Sierra) megvétele céljából. Sajnos olcsó húsnak híg a leve gyorsan tönkre is ment, még mielőtt versenypályát láthatott volna, ezért egy jó pár év kényszerpihenő következett. Maradt a versenyek látogatása hol nézőként, hol barátaim szervizeseként, csak hogy hétről hétre megkapjam a benzingőz-gumifüst dózist, miközben szépen csendben épült a technika és várt a nagy bevetésre amire végső soron tavaly sort is kerítettünk végre.

Mit jelent számodra az FRT-n versenyezni?

- Az FRT kupasorozat az otthonom, ezzel együtt nőttem fel, az első amatőr rallye versenyem a kiskunlacházi szinkronpályán valamikor 1996 tájékán volt. Egyszerűen feledhetetlen élményt biztosított és egész életemre kihatással volt olyannyira, hogy én az általános iskolában a barátoknak, akik hétvégén a játszótérre mentek le játszani csak lazán annyit mondtam, hogy:

"Én meg Rally versenyt rendeztem nagybátyámékkal"

Egy szó mint száz ez 15 év távlatában úgy érzem nem is kérdés, hogy a saját versenyeinken indulok-e, ha az autó is úgy akarja.

 Jelenleg milyen autóval versenyzel, és mit lehet tudni róla?

 - Jelenleg egy Merkur XR4Ti-vel indulok, amit sokan teljesen jogosan néznek egy Cosworth Sierra-nak, mert majdnem ugyanúgy néz ki, és prüszköl meg durrog is.

Ez így gyári, én mindig ezt mondom, mert egy 2.3 turbós 8 szelepes erőforrással gurult ki a gyárból 86-ban, a külsőt tekintve pedig egy erősített Ford Sierra XR kasztni, amit az USA-ban dobtak piacra. Egy nagyon jó Capri-s barátom "Sunya" építette bele tavaly a motort, amit egy Vems írható elektronikával hangoltunk morcosra (köszi Z0tya). Kapott egy kicsit nagyobb cooler csövezést és nagyjából azóta tesztüzemben van, amin egész jól teljesít.

 2014-es terveid?

 - Az idei évben tavasszal egy nagy ráncfelvarrást kap a technika az előkerült hibák javítása, optimalizálása a fő cél, de ezek mellett kap egy T3/T4 turbót, egy normális hengerenkénti leömlőt(a jelenlegi elrepedt), és egy 290 körüli(240 a gyári) fokolt tengelyt nagy szelepekkel, himbákkal, tőkékkel. Ez az összetétel az autó amerikai testvéreinél 450 lóerő környékén teljesít 1bar-os töltőnyomással, ami úgy gondolom, hogy egy időre elég is lesz. Ehhez mérten a kasztni is megerősítésre kerül, és kap egy versenyautónak kinéző dizájnt is.

Idén még amatőr versenyek, drift edzések, pályanapok, esetleg egy kis gymkhana szerepel a tervek között, mivel még azért bőven van mit tanulnom. Az évzárást én a Szilveszter Rally-val képzeltem el, ahol mindenképpen szeretnék indulni, mert nagyon megtetszett a versenyt körülvevő felhajtás, illetve, hogy egyébként is csak a közönségnek autózom, ott pedig van és nem is kevés.

 - Hajósi Miklós -

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!