Sport

2015.01.05. 16:30

Újra Afrika rázós útjain

Nyíregyháza - Mindig rejt valamennyi kockázatot a bamakói futam, most épp a rettegett vírus fenyeget.

Nyíregyháza - Mindig rejt valamennyi kockázatot a bamakói futam, most épp a rettegett vírus fenyeget.

Tizedik rajtjához közeledik a Budapest-Bamako, vagy ahogy nevezik: „a fapados Párizs-Dakar”. Ennek az autós túraversenynek már a második futamától akadt résztvevője megyénkből is, érthető, hogy érdeklődés kíséri ezt a vállalkozást, amely bármennyire is elkényelmesedett és „elcelebesedett”, mindig hordoz magában több-kevesebb kockázatot.

A múltban al-Kaida fenyegetésekkel és emberrablásokkal kellett szembenéznie a magyar szervezésű afrikai rallynak, az idén pedig egy ebolajárvánnyal fenyegetett régió vár a 480 indulóra. Az ebola sokkal többeket riasztott el, mint az elmúlt évek terrorfenyegetései. Az eredeti 600 nevezőből mindössze 480-an vállalták be a futamot – közölte az Objektív Hírügynökség.

Új szakaszok és célok

A futam célpontját, Mali fővárosát, Bamakót az ENSZ egészségügyi világszervezete még nem nyilvánította hivatalosan ebolamentes országnak. Az elmúlt hetekben nyolc, e betegségben szenvedő vesztette életét Maliban, és több száz embert tartottak karanténban.

A jubileumi mezőny január 16-án 42 ország résztvevőivel rajtol majd el Budapestről. Két kontinens nyolc országán halad majd át a két hetes maratoni tereprally mezőnye, új napi szakaszok és célpontok szerepelnek az útvonalon. Először érinti a marokkói Marrakesht, az Erg Chigaga dűne rendszerét, a mauritán Terjit oázist és egy különleges csimpánz rezervátumot.

A világ legnagyobb amatőr rallyjaként számon tartott Bamako mottója az idén sem változott: „Bárki. Bármivel. Bárhogy.” Vagyis a verseny- kategóriában induló terepjárók mellett az idén is lesznek flúgos járművek: rajthoz áll két Robur teherautó, egy Milleneum Flakon névre hallgató Trabant kombi, régi VW bogár, egy Peugeot 205-ös, egy Mercedes iskolabusz és egy 1960-as Ford Falcon. A pálya kijelölése 5 hétbe és 2 autóba tellett. „Embertelen árvizekkel és komoly dűnerendszerekkel kellett megbirkóznunk” – mondta a pályát író Tempfli László, akit tapasztalt szaharai sofőr létére megdöbbentettek a zord viszonyok. A versenyzőkre a régi afrikai Dakar etapjaira emlékeztető kő- és homoksivatagos, valamint szavannás terep vár Marokkóban, Mauritániában és Maliban.

A 2015-ös Budapest-Bamako össztávja 8646 kilométer lesz, napi 529 kilométeres átlag etapokkal. A leghosszabb a Budapestől Tangerig tartó, amely 3117 kilométer lesz. A 16 napos futam január 16-án rajtol és február 1-én ér célba Bamakóban.

Segítő szándékkal is a háttérben

A futam ezúttal is igyekszik jótékonysági célokat szolgálni: a résztvevők afrikai iskolák felszerelését segítik, és adományként visznek oldalkocsis mentő motorkerékpárokat és egy iskolabuszt. Az egyik településen egy közszolgálati közösségi rádió építése is a tervek között szerepel, amely távoktatási, nőjogi, mezőgazdasági és szórakoztató műsorokat szolgálna egy olyan régióban, ahol a hallgatók nagy része írástudatlan, és a legfőbb tájékozódási lehetőség a rádió.

– Büszke vagyok a csapat összefogására. Egy angol induló és egy észt csapat adományozott elegendő pénzt, hogy az URH-adót, az antennákat és a kábeleket megvegyük, a rádióadó egyéb felszereléseit az indulók dobják be a közösbe – mondta Villám Géza, a futam ötletgazdája.

OH,NyZs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!