szon-sportoldal

2011.02.08. 15:06

Mit keresett Kubica egy raliautóban?

<p>A Renault-nál egy pillanatra sem vetődött fel, hogy Robert Kubicát eltiltják a ralizástól. A Kossuth Rádiónak nyilatkozó orvos szerint hosszú gyógyulás vár a lengyel versenyzőre. Vándor Éva összeállítása.</p>

„Azért engedjük, hogy ralizzon, mert szereti. Robert számára ez létfontosságú, a ralizás hozzájárul a lelki egyensúlyához. Ismerjük a kockázatokat, és ezeknek ő is tudatában volt. De nem akarjuk, hogy a versenyzőnk robot vagy vállalati ember legyen”. A Lotus Renault csapatfőnöke, Eric Boullier ezt a választ adta azokra a kérdésekre, amelyek azt firtatták: egy profi Forma–1-es csapat miért engedi meg a versenyzőjének, hogy a szezon előtt pár héttel, a tesztek idején olyan veszélyes hobbinak hódoljon, mint a ralizás. A brit F1 Racing magazin januári száma hat teljes oldalt szentelt Kubica szabadidős tevékenységének, és az összeállításból egyértelműen kiderül, hogy a 26 éves lengyel fiú portréja nem lenne teljes a rali nélkül. Nyolc raliversenyen állt rajthoz 2010-ben, miközben a Forma–1-es futamokon több dobogós helyet is szerzett. „Nem gondolom, hogy a ralizás javítja a teljesítményemet a Forma–1-ben, de segít abban, hogy teljesebb versenyző legyek” – mondta a lapnak Kubica.

Egyébként egyáltalán nem törvényszerű, hogy a jó Forma–1-es pilóták jó raliversenyzők is, mint ahogy fordítva sem megszokott az átjárás. Az F1-ből a finn alakulat – Kimi Räikkönen, Mika Häkkinen és JJ Lehto – próbálkozik raliversenyekkel, a rali világából pedig Colin McRae, Carlos Sainz és Sébastian Loeb kacérkodott az F1-gyel. - számolt be róla a közszolgálati rádió.

A Renault az elmúlt évek botrányai és küzdelmei után jó eséllyel kapaszkodott vissza azok közé a csapatok közé, amelyekkel számolni kell nemcsak az időmérő edzéseken, hanem a dobogóért vívott harcokban is. A Boullier vezette istálló Kubicára épített. A lengyel pont azért olyan értékes a Renault-nak, mert ízig-vérig versenyző, és mert a Kubica féle versenyszellem nem elégszik meg a Forma–1-es hétvégékkel. Ezért fogadták el a ralis kitérőket.

A csapatok döntik el

A csapatvezetők általában nem nézik jó szemmel, ha a versenyzőik a pályán kívül kockáztatják a testi épségüket, miközben mindenki tisztában van a közhellyel, hogy a motorsport veszélyes üzem. Sokan azonban a versenyhétvégék között sem tudnak ellenállni a veszélyeknek, és Forma–1-es munkaadók tudják, hogy jobban járnak az engedményekkel, mint a tiltással. Mark Webber például engedéllyel hódol a mountain bike-nak, noha ez a sportág a Forma–1 szempontjából inkább szórakozásnak tűnik, mint edzésnek. Ráadásul a kifejezetten veszélyes szórakozások közé tartozik. A Red Bull ausztrál pilótája a 2010-es szezon utolsó négy futamát egy válltöréssel csinálta végig, miközben épp a világbajnoki címért volt harcban. A sérülést mountain-bike-ozás közben szedte össze, és egy szót se szólt róla a csapatnak, csak később, a könyvében árulta el, hogy a hobbija miatt nem volt fizikailag száz százalékos a szezon hajrájában. Igaz, ez nem befolyásolta a teljesítményét.

A csapatok maguk döntik el mit engednek meg a versenyzőiknek, és mit tiltanak. Jacques Villeneuve például csak úgy írt alá szerződéseket, ha azokban szerepelt az engedély, hogy síelhet. A Renault csapatfőnöke a l’Equipe című francia lapnak azt mondta: egy pillanatig sem jutott eszébe, hogy megtiltsa a ralizást Kubicának. „Ez a szenvedély ad neki erőt” – hangzott Eric Boullier indoka.

Az orvosi tényezőket félretéve, Kubica visszatérésének esélye egyébként nagyrészt Kubicán múlik. „Ha van versenyző, akinek sikerülhet, akkor az Kubica” – mondja a The New York Time szakírója, aki felidézi, hogy a 2003-as szezon elején a lengyel egy közúti autóbalesetben sérült meg. A jobb karja több helyen eltört, a seb ma is látható. Másfél hónappal később ismét autóban ült. 2007-ben óriásit bukott Montrealban. Amikor egy évvel később arról kérdeztem, megrázták-e a történtek, Robert Kubica azt mondta: sem szakmailag, sem emberileg nem változtatta meg a baleset. Megtörtént, ez is része a versenyzésnek.

A szakember szemével

A világ legelismertebb helyreállító sebészének, Pedro Cavadasnak a munkatársa, Javier Ibanez rádiónknak elmondta: a műtétről kapott hírek alapján elmondható, hogy Kubica kezében újra kellett egyesíteni az érrendszert, hogy a vér ismét áramlani tudjon a karban. Ebből arra következtet, hogy a karban található artériák valószínűleg súlyosan megsérültek. Ha nem jut vér a karba, az elhal, ilyenkor van szükség az úgynevezett revaszkularizációra, az erek újraegyesítésére. Ebben az esetben a maximális idő, amit a kar kibírhat vérkeringés nélkül, hat óra. Javier Ibanez hozzátette: Kubicát időben látták el ahhoz, hogy a kezét ne kelljen amputálni. Ami viszont a gyógyulást illeti, a spanyol orvos azt mondja: ez sokat függ az ujjak mozgatásáért felelős idegek sérülésétől. Ha az ideg a könyök magasságában sérült, másfél év a gyógyulás, ha az alkarban akkor egy év, ha a csuklónál, akkor fél év. Abból, hogy Kubica orvosai egyéves gyógyulásról beszélnek, Javier Ibanez arra következtet, hogy a lengyel pilóta karjában valahol a csukló és a könyök között sérülhettek az idegek.

Az idegek regenerálódása nagyon hosszú folyamat, és a teljes felépülés szempontjából fontos kérdés az is, hogy csak kívül sérültek-e vagy el is szakadtak. Ha bármelyik főideg komolyan megsérült, Javier Ibanez szerint nehezen elképzelhető, hogy egy Forma–1-es pilóta újra százszázalékosan tudja használni az ujjait. Az ő esetükben nemcsak kormányzásról beszélünk, hiszen a műszerfalon lévő apró gombokat is folyamatosan nyomkodniuk kell. Ugyanakkor – tette hozzá a spanyol szakember – a törések nem befolyásolják érdemben a teljes gyógyulást.

A lengyel pilóta hétórás műtéten esett át a genovai Santa Corona kórházban, melynek során egy héttagú csapat összerakta a jobb alkarját és kézfejét, ellátta lábsérülését, majd mesterséges kómában tartotta. A legfontosabb az, hogy rendben legyen a vérkeringés, és épek legyenek az idegek. A versenyző a közeljövőben még több operáción esik át, mert vasárnap csak a legfontosabb beavatkozásokat végezték el.

Jókívánságok özöne a Twitteren

A Forma–1-es közösség felbolydult Kubica balesetének hírére. A Twitteren sorra fejezték ki jókívánságaikat a versenyzők és a csapatok.

Force India: Gyors gyógyulást Robert Kubicának a csúnya ütközés után.

Heikki Kovalainen: Minden gondolatom Kubicáé ma este, nagyszerű fickó, reméljük a műtét jól sikerül, és teljesen rendbe jön. 

Jenson Button: Sokkoló hírek Robert Kubicáról. Gyors gyógyulást kívánok neki.

Lucas di Grassi: Minden jót kívánok öreg barátomnak, Robertnek. Gyógyulj meg gyorsan.

Mercedes GP: A csapat gyors felépülést kíván Robert Kubicának. Gyógyulj meg minél hamarabb, Robert.

Narain Karthikeyan: Most halottam Robert Kubica balesetéről. Igazán remek fickó, minden jót kívánok neki és gyors felépülést. 

Nick Heidfeld: Kedves Robert, a sokkoló hírek után sokat gondolok rád. Jobbulást, Nick.

Nico Hulkenberg: Robert, gyógyulj meg minél hamarabb. Minden jót.

Pastor Maldonado: Remélem, hamarosan rendbe jössz, Robert. Veled vagyunk, minden jót.

Timo Glock: Sokat gondolok Robertre, minden jót kívánok neki, és remélem, minél hamarabb találkozunk a versenypályán, és különösen a pályán kívül barátként. 

Tony Fernandes: A legjobb kívánságaimat küldöm Robert Kubicának. Nagyszerű ember és remek versenyző. Mielőbbi gyógyulást.

Vitalij Petrov: Sokkolt Robert balesete. Kívánok neki mielőbbi gyógyulást, térjen vissza hamar a kormányhoz.

Williams: Az egész csapat jókívánságait küldi Robertnek, gyors gyógyulást neki. 

Lewis Hamilton: Imádkozom Robert Kubicáért és a családjáért. Hiányozni fog az F1-nek a szezon kezdetén, de biztos vagyok benne, hogy vissza fog térni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!