2011.07.31. 09:13
Hallgatóztunk a Red Bull garázsában
Egészen más világ nyílik meg a földi halandó előtt, amikor a garázsban, csapatrádióval a fülén szemlélhet egy Forma-1-es istállót akció közben. Lapunknak megadatott: az Infiniti jóvoltából a Red Bullnál hallgatózhattunk a Magyar Nagydíj első szabadedzésén.
Egészen más világ nyílik meg a földi halandó előtt, amikor a garázsban, csapatrádióval a fülén szemlélhet egy Forma-1-es istállót akció közben. Lapunknak megadatott: az Infiniti jóvoltából a Red Bullnál hallgatózhattunk a Magyar Nagydíj első szabadedzésén.
Az már nem számít meglepetésnek, hogy a garázsban minden olajozottan, óramű pontossággal működik, elvégre a Red Bull nem véletlenül lett alulról építkezve a Forma-1 bajnokcsapata. Az viszont már lenyűgözőbb, hogy mennyire komoly az összhang a munkatársak között: a rádióforgalmazásban félszavakkal, speciális szlenget használva kommunikálnak, amely a felfokozott munkatempó során egy-egy bólintással, égre mutató hüvelykujjal megspékelve jóval hatékonyabb a szépen megfogalmazott teljes mondatoknál.
Amikor kell, akkor természetesen elengedhetetlen a precíz fogalmazás, például az etapok végi visszajelzéseknél. Ennek a hallottak alapján főként Sebastian Vettel nagymestere, aki olyan részletességgel elemzi az RB7-es versenygép viselkedését mérnökének, Guillaume Rocquelinnek, hogy a szakembernek kérdést sem kell feltennie: nem véletlen, hogy minden mérnök és technikai igazgató áradozik a szakági történelem legifjabb világbajnokáról.
„A pálya túlságosan huplis és problémákat okozhat a gumik kopása, főként a hátsókkal lehet gond. Keményen nyomtam a gázt, de több kanyarban is nagy volt az alulkormányzottság, így nehéz volt összerakni egy jó kört. Úgy érzem, a végére sikerült javulnunk, de szerintem még sokat kell finomítanunk az autón ahhoz, hogy versenyképesek legyünk” – hangzottak Vettel szavai az egyik menet után.
Alkalmunk nyílt szemügyre venni egy rövid krízishelyzetet is, mégpedig Mark Webber révén: az ausztrál a második etapja során megcsúszott és a 9-es kanyarnál a szalagkorlátnak csapta az autót. A boxutca falától csak egyetlen rövid utasítást kapott: „Gyere be, ha tudsz!” Ciaron Pilbeam, a versenymérnöke ugyan próbált lelket önteni az első szárny nélkül maradt autóból kikászálódó sofőrbe, akinek a hűvös fogadtatás fényében szemernyi kétsége sem lehet: ha marad a Red Bull kötelékében, legfeljebb másodhegedűs lehet Vettel mellett.
Mészáros Sándor