Borsod-Abaúj-Zemplén

2011.01.28. 17:51

A Sajót már kotorják...

<p>Sajólád, Budapest - Megkezdődtek az árvízvédelmi beruházások. Már kotorják a Sajót a ládi hídnál.</p>

Péntek délelőtt Illés Zoltán, vízügyekért felelős államtitkár jelenlétében megkezdődtek az árvízvédelmi beruházások Borsod-Abaúj-Zemplén megyében: elkezdték tisztítani, mélyíteni a Sajó-folyó medrét a Sajólád és Sajópetri között közúti híd mellett.

A szakpolitikus elmondta, hogy a megyei vészhelyzet kihirdetése óta a szükséges fejlesztésekkel kapcsolatos eljárások felgyorsultak, így csütörtökön már szerződést kötöthettek a Sajó-folyó kotrását végző fővállalkozóval, aki helyi alvállalkozókkal végezteti a munkát, akik fizetségként megkaphatják azépítkezésekhez kivállóan használható kitermelt folyami sódert. A megye három árvízi szempontból legkritikusabb folyója – a Sajó, a Hernád és a Bódva – egyes szakaszain elvégzendő munkák értéke meghaladja a félmilliárd forintot, melyet a központi költségvetés fedez.

A modellezés alapján

lllés Zoltán a Sajóládot és Sajópetrit összekötő hídon tartott sajtótájékoztatóján számolt be arról, hogy a Józsa János professzor által vezetett műegyetemi tanszéken elkészült térinformatikai rendszer segítségével modellezték a Sajó és Bódva környéke árvízi helyzetét és ennek alapján dolgozták ki a folyó menti települések – köztük Felsőzsolca és Miskolc – új árvízvédelmi rendszerét. A megépítendő cédművek, elvégzendő munkák értéke mintegy 7,5 milliárd forint. Állami pénzeken túl a projekt megvalósulását uniós pénzalap (a KEOP) is segíti.

Mint lapunkban is olvashatták, március végéig a Felsőzsolcát védő körgátat olyan mértékben meg kell építeni, hogy az védelmet nyújtson az esetleges tavaszi ráadások ellen. A gát teljes befejezése június-júliusra várható. A töltésépítés mellett kikotorját a Kis-Sajó medrét és átereszeket is kell építeni a település körüli utak alatt, hogy a víz képes legyen utat találni magának. Ehhez a munkához tartozik a régi bekötőút és az összedőlt híd eltávolítása, amelyek szintén útját állják a víznek. A felsőzsolcai beruházások várhatóan 1,2 milliárd forintba kerülnek.

Lábakat a 3-as út alá

Illés Zoltán tegnap elmondta, hogy az M30-as és Miskolc között épített nagyáruházak melletti terület feltöltését vissza kell bontani és a 3-as főút ezen szakaszát és a felsőzsolcai bekötőutat cölöpökre kell helyezni, hogy biztosított legyen az átfolyás. Ez is mintegy 300 millió forintba kerül, de erre a mostani keretben nincs pénz. Az államtitkár leszögezte: „Amennyiben olyan jelentős árvíz lesz, hogy ezek az intézkedések nem elegendőek, akkor az M30-as két oldalán fel kell robbantani, vagy el kell bontani az utakat a települések védelme érdekében.” Elmondta azt is, hogy tárcája csak abban az esetben egyezik bele az M30-as továbbépítésébe, ha az új szakasz (amely a Sajó érterén vezet keresztül – a szerk.) nagy része lábakra épül fel.

Kötelező biztosítást szorgalmaz

Illés Zoltán államtitkár törvényjavaslatot terjeszt majd be azzal a céllal, hogy a nagyvízi medrekben lévő ipari, kereskedelmi és gazdasági létesítményeknek – és nem a lakóépületeknek – kötelező biztosítást kelljen fizetniük. Az államtitkár szeretné azt is, ha létrejönne az árvízkárok helyreállítására egy pénzügyi alap, amibe mindenkinek egy minimális összeggel kötelezően hozzá kellene járulnia.

- Szaniszló Bálint -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!