Borsod-Abaúj-Zemplén

2012.05.21. 09:22

Jó módszerek is kellenek

Hejőkeresztúr - Integráltan oktató iskolák, és közös tevékenykedés szükséges egymás elfogadásához.

Hejőkeresztúr - Integráltan oktató iskolák, és közös tevékenykedés szükséges egymás elfogadásához.

Az integráció akkor lehet sikeres, ha az oktatási intézményekben, de a társadalomban is együtt tevékenykedhetnek roma és nem roma emberek, mondta lapunknak Kovácsné dr. Nagy Emese, aki a hejőkeresztúri IV. Béla Körzeti Általános Iskola igazgatója, és a Miskolci Egyetem docense. Az általa vezetett iskolában különleges módszerrel oktatják a gyerekeket, aminek köszönhetően a hátrányos helyzetű diákok megfelelően tanulnak, és később a középiskolában is megállják helyüket.

Egy csoportban

Az igazgatótól megtudtuk: náluk nem probléma az, hogy az iskolába roma és nem roma gyerekek járnak egy osztályba, és véleménye szerint minden iskolában meg kellene ezt oldani. Szerinte nem helyes, hogy a városi iskolákban 6 és 8 osztályos gimnáziumi osztályokat hoznak létre, mert ez is a szegregációt erősíti. A hejőkeresztúri iskolában alkalmazott módszer lényege, hogy a diákok csoportokban dolgoznak az órák egy bizonyos részében, de egy-egy csoportot úgy alakítanak ki a pedagógusok, hogy legyenek benne roma, nem roma, jó képességű és gyengébb képességű gyerekek is. Így a nem roma gyerekek közül senki sem tudja elkerülni, hogy találkozzon roma gyerekekkel, és mivel közösen kell tevékenykedniük és megoldaniuk egy-egy problémát, egy idő után elfogadják egymást.

Csekély eredmény

Az igazgató felhívta a figyelmet: bár az országban az elmúlt években többféle integrációs program is működött (jelenleg az Integrációs Pedagógiai Rendszer), de egyik sem hozta meg a kívánt eredményt. A rendszernek jelenleg 1800 oktatási intézmény a tagja, és látszik is valamilyen eredmény, de ez a probléma megoldásához nem elég. És bár a programon belül a pedagógusok továbbképzéseken vesznek részt, de mégis úgy tűnik, az itt megszerzett tudást nem forgatják be eléggé a gyerekek érdekében, jelezte Kovácsné Nagy Emese, megjegyezve: ha minden iskolában integráltan tanulnának a gyerekek, az segítené a felnőtt társadalom integrációját is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!