Apróbetűs bosszúság

2019.06.28. 15:52

Sokszor áttekinthetetlenek a hazai hírközlési szolgáltatások

Ellenben egy esetet leszámítva megfelelnek a hálózatsemlegességi szabályoknak a hírközlési szolgáltatók.

Sajnos az általános szerződési feltételeik (ÁSZF) gyakran átláthatatlanok, és a szolgáltatók nem szabályszerűen tájékoztatnak a netsebességi adataikról – közölte éves jelentése alapján a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az MTI-vel.

A közleményben azt írták, a hálózatsemlegesség lényege, hogy a szolgáltatók

nem tehetnek különbséget az internetes forgalmak között,

ezzel garantálva az előfizetőknek, hogy az általuk választott tartalmakhoz és információkhoz szabadon hozzáférhessenek, és ebben jogszerű indok nélkül senki se korlátozza őket.

A vizsgált – 2018. május 1. és 2019. április 30. közötti – időszakban kevés panasz érkezett a hatósághoz a témában, és javuló színvonalú szolgáltatások jellemzik a piacot, de az NMHH kapcsolódó felméréséből az derült ki, hogy a vezetékes internetre előfizetők 58 százaléka, a

mobilnetesek 63 százaléka még mindig észlelt problémát

az előfizetésével kapcsolatban.

Az ÁSZF-fel kapcsolatban azonban több olyan szolgáltatói gyakorlatot, hiányosságokat is feltártak, amelyek hatósági intézkedést vagy további vizsgálatot igényeltek.

A szolgáltatók például nehezen érthetően tálalják a sok információt tartalmazó ÁSZF-et és az egyedi előfizetési szerződéseket, valamint csak saját csomagjaikat ismertetik a weboldalaikon, nem linkelnek olyan oldalra – például a minden szolgáltató által ismert, az NMHH által fejlesztett szelessav.net-re –, ahol más szolgáltató csomagjainak összehasonlítására lenne lehetőség.

Mi, Mennyi? Hol?

Az internet sebességére vonatkozó adatok feltüntetésénél továbbá nem az EU-rendeletben előírt sebességparamétereket alkalmazzák, nem teszik azokat könnyen elérhetővé, és nem foglalják össze világosan, hogy ezek a minőségi paraméterek a gyakorlatban hogyan befolyásolhatják az internet-hozzáférési szolgáltatásokat, különösen a tartalmak elérését, illetve az alkalmazások és szolgáltatások használatát.

A hatóság szelessav.net oldalának adatai megerősítik azt is, hogy a szolgáltatók sokszor az elérhető sebességek menedzselésével jelentősen befolyásolják a szolgáltatás pillanatnyi minőségét és ezáltal a fogyasztói élményt anélkül, hogy nyilvánvalóan tiltott forgalomszabályozási eszközöket alkalmaznának.

Az NMHH közölte, a Telekom a 2017-ben bevezetett Net Korlátlan nevű csomagjában – amely a belföldi korlátlan internetezés mellett 15 GB adatforgalmat is biztosított az EU-ban – biztonsági okokra hivatkozva a mobilinternet használatát

a díjcsomag kínált sebességéhez viszonyítva jelentősen kisebb sebességgel tette lehetővé

bizonyos forgalomtípusoknál (P2P, VPN) és használati módoknál (Bittorent). A csomagot megszüntették, de a már leszerződött ügyfeleknek továbbra is elérhetővé teszik, és a megszüntetett díjcsomag változatlan feltételeivel új díjcsomagot indítottak Korlátlan Net néven.

Az NMHH hatósági eljárást indított a díjcsomagok miatt, mivel a szolgáltató – az ellenőrzés alapján – a sebességcsökkentéssel valószínűleg konkrét tartalmakat különböztetett meg, vagyis nem biztosította az egyenlő bánásmódot a tartalmak között – tudatták, hozzátéve, az eljárás jelenleg folyamatban van.

Az a bizonyos apróbetűs rész

Kitértek arra is, a hatóság háromezer ember megkérdezésével a 16 éves és idősebb, Magyarországon élők hazai internethasználatáról készült reprezentatív kutatása szerint az internet-előfizetési szerződés megkötésekor az előfizetők kevés hányada olvassa el alaposan az egyedi előfizetői szerződést és az ÁSZF vonatkozó részeit.

A megkérdezettek negyede próbált már valamit megkeresni ezekben, és bár a találati arány 84-86 százalékos volt, ez az esetek felében nehézséget okozott.

A mobilnetes ügyfelek mintegy háromnegyede elégedett a letöltési sebességgel, amellyel felzárkóztak a vezetékes netre előfizetők elégedettségi arányához, a kutatásban résztvevők 52 százaléka azonban mérte vezetékes kapcsolata, 38 százaléka pedig mobilkapcsolata sebességét, leginkább azért, mert lassúnak találták vagy ellenőrizni kívánták a szolgáltató vállalását.

Borítókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik