2015.01.30. 08:49
Felemelő érzés a liftfelújítás?!
Nyíregyháza - Rendkívül nagy a verseny: az eladások csökkentek, a piaci szereplők egy része csődbe ment.
Nyíregyháza - Rendkívül nagy a verseny: az eladások csökkentek, a piaci szereplők egy része csődbe ment.
A ma üzemelő liftek közül több ezret teljesen fel kell újítani vagy le kell cserélni 2020-ig, a megszigorított biztonságtechnikai előírások miatt – ez áll a tavaly módosított kormányrendeletben.
A piaci szereplők harca
A Nyír-Lift Kft. a hazai piacon jelenleg a legnagyobb magyar tulajdonban lévő felvonós vállalat. Kováts Dániel, a Nyír-Lift Kft. ügyvezetője rávilágított a honi felvonós piac helyzetére:
– A magyar felvonós piac igen kicsi, viszont annál összetettebb. A korábban évi több mint 1300 darab új lift telepítése az elmúlt években kevesebb mint 700-ra csökkent, azaz közel 40 százalékos a visszaesés az új eladások és a telepítések viszonylatában. Ennek az egyik fő oka az, hogy az autópályákon, a vasútvonalakon és a kórházakon kívül nem nagyon vannak új tenderek, magánberuházások, ha vannak, akkor igen szerény számban, továbbá a pláza stop sem tett jót a szakmának. A karbantartásoknál pont a piaci viszonyok miatt az elmúlt hét esztendőben nem volt alkalom a díjak növelésére. Rendkívül nagy a verseny, hisz az eladások csökkentek, a piaci szereplők egy része csődbe ment, a többi pedig egymással harcol. Időközben a cégeket terhelő költségek nőttek (útdíjak, sztrádatarifák, üzemanyagköltségek, euróárfolyam stb).
„Nonszensz és irreális…”
– A mostani felbuzdulást véleményem szerint a 146/2014-es kormányrendelet váltotta ki. Eszerint 2020-ig szabványossági felülvizsgálatot kell végezni az összes felvonón úgy, hogy ezen dátumot követően csakis a jelenlegi előírásoknak megfelelő felvonók üzemelhetnek. Az ominózus rendelet 20 ezer felvonót érint. A felújítások szükségessége nem légből kapott, valóban aktuális 2020–ig. Azonban szerintem nem számoltak a törvényhozók a költségjárulékokkal.
– Nonszensz és irreális gondolat, hogy ebben a formában a felvonók üzemeltetését állami irányítás alá vonnák. A piaci árak már olyan alacsonyak, hogy a cégek szinte önköltségen működnek. Továbbá más hazai cégek, és mi is több uniós pályázatban vállaltuk, hogy bizonyos létszámot tartunk és növelünk, így ha végigviszik a felvetést, tulajdonképpen aláírják (a főleg hazai) cégek halálos ítéletét.
A multinacionális vállalatok is valószínűleg megsínylenék ezen döntéseket, de őket külföldi anyagcég támogatja, és ezzel a határozattal tulajdonképpen felszámolná a kormány a multik teljes hazai konkurenciáját. A szóban forgó multik olyan felvonókat gyártanak, amelyek karbantartása kizárólag saját alkalmazottaik segítségével lehetséges. Az állami cég is csak tőlük tudna vásárolni, és biztos vagyok benne, hogy a hazai, egyébként a multikhoz képeset jelentősen (50–70 százalékkal) olcsóbb hazai cégek tönkretételét követően a helyzet nem hogy javulna, hanem rosszabbodna. Nem hiszem, hogy van olyan magyar cég jelenleg, akire valóban igaz: a karbantartási árait megemelte az elmúlt években. A sajtóhír – miszerint a díjak jelentősen emelkedtek – vélhetően a multinacionális cégek zárt vezérlésére és árképzésére vezethető vissza. Ők sokszor áron alul adják el a liftjeiket, tudván, hogy csak ők tudják üzemeltetni, ezért aztán jóval magasabb árat adhatnak rá, mint egy magyar vállalat. Az már egy másik kérdés, hogy elvileg az unió a zárt vezérlési rendszert tiltja, ám eddig ebben nem történt előrelépés.
Ideje lenne egyeztetni
– Ismerve a mostani törvények és rendeletek keletkezési körülményeit, nem lepődnék meg, hogy ha egyik napról a másikra akár valósággá is válnának. Mindenféleképpen arra kellene törekednie a kormánynak, hogy egyeztessen a hazai piac vezető szereplőivel, és ismerje meg a körülményeket, mielőtt döntést hozna.
– A felvonók naponta több millió embert mozgatnak hazánkban, és ez ismételten hazai munkavállalók százainak veszélyeztetné a megélhetését. Ebben a témában eddig sem az MFSZ-t, sem a LIFT-S egyesületet, sem pedig a piac vezető szereplőit nem keresték meg. Reméljük, ez esetben a rendelet által igazán érintett vállalkozásokat és érdekszervezeteket meghallgatják – bizakodott Kováts Dániel, a Nyír-Lift Kft. ügyvezetője.
Szerelő-toplista
A 2013-ban új felvonókat és mozgólépcsőket szerelő cégek élcsoportja:
1. Schindler Hungária Kft. 126 db
2. Nyír-Lift Kft. 80 db
3. Thyssenkrupp Lift Kft. 78 db
4. Otis Felvonó Kft. 71 db
5. Metrószerviz Kft. 64 db
6. Kone Felvonó Kft. 53 db
Szigorodnak a szabályok
Az országban működő közel 37 ezer felvonó egyharmadát 1990 előtt helyezték üzembe.
– Azokat a lifteket, amelyeket húsz évnél régebben építettek be vagy újítottak fel teljesen, 2020-ban szabványossági felülvizsgálatnak kell alávetni. A 2020-ban érvényes, 2018-tól életbe lépő szabályok még a maiaknál is szigorúbbak lesznek. A „százéves” bérházak és a legidősebb panelházak liftjei lesznek a legkritikusabb helyzetben. Egy új lift beépítése öt-tízmillió forintba kerül, egy régi teljes felújítása, korszerűsítése pedig ennek az összegnek a 20–25 százaléka – jegyezte meg Apatini Kornél, a Magyar Felvonó Szövetség elnöke.
KM-LTL