HAON Sziréna

2009.04.11. 01:10

Kerékbilincs anomáliák

<p>A ker&#233;kbilinccsel kapcsolatos<br /> &#246;nkorm&#225;nyzati rendelet<br /> v&#233;grehajt&#225;sa kapcs&#225;n szeretn&#233;m<br /> felh&#237;vni a figyelmet n&#233;mi<br /> anom&#225;li&#225;ra, &#237;rja olvas&#243;nk.</p>

Alapjåban véve

maximålisan egyetértek azzal,

mint gĂ©pkocsival közlekedƑ ember, hogy

a parkolåssal kapcsolatos tƱrhetetlen

helyzetet valahogyan kezelni kell. Erre jĂł

Ă©s drasztikus megoldĂĄs a tilos helyen

parkolĂłkkal szemben alkalmazott

kerékbilincs. Azonban van a

kérdésnek egy måsik oldala. Az

eddig leĂ­rtak csak akkor igazak, ha van hol

parkolni, ennek ellenére parkol valaki tilosban.

Låsd belvårosban megépített

parkolĂłhĂĄzak

kihasznĂĄltsĂĄga, Ă©s a

felszĂ­nen tapasztalhatĂł helyzet.

Tegnapi nap azonban mĂĄr rĂ©szesĂŒltem

egy figyelmeztetésben, mivel

gépjårmƱvemmel a lakótelepi

lakĂĄsom elƑtti olyan terĂŒleten

parkoltam, amely nem kijelölt parkoló. Nem

zöldterĂŒleten Ă©s nem a gyalogos vagy

gépjårmƱforgalmat zavaró

helyen åltam, mivel a kijelölt

parkolóban délutån 15

ĂłrĂĄtĂłl mĂĄr nincs hely.

Gyakorlatilag nem lehet a kijelölt

parkolĂłban parkolni. Ha az

önkormånyzat hoz egy alapjåban

véve helyes rendeletet, akkor

elvĂĄrhatĂł lenne, hogy az annak

betarthatĂłsĂĄgĂĄhoz

szĂŒksĂ©ges feltĂ©teleket is

megteremtse. Minden tovĂĄbbi nĂ©lkĂŒl

és szívesen parkolok kijelölt

parkolĂłban, ha van.

A lakåsom megépítésekor az

önkormånyzat elvileg

megfelelƑ szĂĄmĂș parkolĂł

megĂ©pĂ­tĂ©sĂ©rƑl is

kellett gondoskodjon. NyilvĂĄn ma mĂĄr

több gépjårmƱ van, mint a

lakótelepek megépítésekor,

de akkor ha hozunk egy rendeletet szĂĄmoljunk

ezzel a ténnyel és gondoskodjunk

megfelelƑ szĂĄmĂș parkolĂł

megĂ©pĂ­tĂ©sĂ©rƑl vagy

kijelölĂ©sĂ©rƑl. Illetve

talĂĄn a rendeletet nem vakon,

tĂșlbuzgĂł mĂłdon kellene

végrehajtani, hanem

értelemszerƱen. Vagy kérem

a feltételek megteremtését. Nap

mint nap a déli óråkban gyalogosan

közlekedek a Batthyåny utcån, ami

elvileg sétåló utca, gyakorlatilag

meg ingyenes parkolĂł. Minimum 4-5 de

leginkåbb 8-10 gépjårmƱ

parkol a nem tĂșl hosszĂș

térkövezett utcån.

Ez nem probléma, biztos meg lehet

magyaråzni, hogy kinek miért jogos ott

parkolni, de a lakĂłtelepen meg ahol

örĂŒlnĂ©k ha kijelölt

parkolóban ållhatnék meg, de nem

tudok, azonnal osztogatni kell a

figyelmeztetƑ lapokat. Ez kissĂ© kiverte a

biztosítékot nålam.

EgyĂ©bkĂ©nt ha majd bĂŒntetnek is

érte, biztos lesz néhåny per,

melynek kimenetelére kivåncsi

leszek, jogosan bĂŒntetnek meg-e azĂ©rt

aminek a betarthatĂłsĂĄgĂĄhoz

szĂŒksĂ©ges feltĂ©teleket a rendeletet

hozĂł nem biztosĂ­tja.

Nagy JĂłzsef Debrecen

Az

illetékes

vĂĄlasza

Debrecen vĂĄrosĂĄban

– az országos

tendenciĂĄhoz hasonlĂłan

– az Ă©vek Ăłta

folyamatosan növekvƑ

gépjårmƱållomåny

fokozott forgalmi terhelést

jelent a vĂĄrosnak Ă©s a

lakossĂĄgnak. Ezzel

összefĂŒggĂ©sben

jelentkeznek a parkolĂĄsi gondok

is, amelyek napközben

elsƑsorban a belvárosban

jellemzƑek, ahol

tĂșlzsĂșfoltak a

közterĂŒletek, a

felszĂ­ni közterĂŒleti

parkolĂĄsi

kapacitĂĄsnĂĄl nagyobbak az

igények.

 A problĂ©ma

megoldĂĄsĂĄra az

elmĂșlt Ă©vekben több

mélygaråzs és

parkolĂłhĂĄz is

Ă©pĂŒlt – Ă©s

Ă©pĂŒl napjainkban is

–, azokon a

közterĂŒleten pedig, ahol a

vonatkozĂł

elƑírások, valamint

az önkormånyzat

pĂ©nzĂŒgyi forrĂĄsai

lehetƑvĂ© tettĂ©k,

felszĂ­ni parkolĂłhelyeket

alakĂ­tottunk ki. A

mélygaråzsok az

alacsonyabb díjtételek

ellenĂ©re növekvƑ, de

még mindig alacsony

kihasznĂĄltsĂĄggal

mƱködnek. Ennek

legvalószínƱbb oka a

gyaloglĂĄsi

tĂĄvolsĂĄg, a

megszokĂĄs, a

parkolĂłhĂĄzaktĂłl

való idegenkedés.

A parkolóhelyet keresƑ

jårmƱvek feleslegesen

terhelik az amĂșgy is

zsĂșfolt belsƑ

utcĂĄkat, valamint a

szabĂĄlytalanul

parkolĂłhelyre

vĂĄrakozĂłk, illetve

szabĂĄlytalanul parkolĂłk

akadĂĄlyozzĂĄk a

közĂști Ă©s sok helyen

a gyalogos forgalmat is, sokszor

balesetveszélyes helyzeteket

teremtve. A közlekedési

morĂĄl tovĂĄbbi

romlĂĄsa ma mĂĄr a

közlekedési

szabĂĄlyok rendszeres,

tömeges

megsértését

eredményezi.

 Ezek körĂ©be tartozik

a megĂĄllĂĄsi,

vĂĄrakozĂĄsi

szabĂĄlyok (pl.

„megállni tilos”

tĂĄbla figyelmen

kĂ­vĂŒl hagyĂĄsa,

buszmegĂĄllĂłkban

valĂł szabĂĄlytalan

vĂĄrakozĂĄs stb.) be nem

tartĂĄsa is. A

szabĂĄlytalanul

vĂĄrakozĂł

jårmƱvek

elszĂĄllĂ­tĂĄsa,

kerékbilincselése a

szabålysértések

gyors és jogszerƱ

felszĂĄmolĂĄsĂĄt

teszi lehetƑvĂ©, Ă©s

remĂ©lhetƑleg a

közlekedési morålt

is javĂ­tja majd.

A fizetƑ várakozó

övezet

kiterjesztésének mint

forgalomszabĂĄlyozĂĄsi

mĂłdszernek az egyik

következménye, hogy

megszƱnnek a belvårosban a

térítésmentes

parkolĂĄsi

lehetƑsĂ©gek. Ugyanakkor a

parkolĂĄsi rend

egységesítésével,

a rendelkezésre

ĂĄllĂł

parkolĂłhelyeken a parkolĂł

jårmƱvek homogénebb

eloszlása figyelhetƑ meg,

ezzel az adott terĂŒleten a szabad

parkolĂłszĂĄm is

növekszik. 2009. åprilis

1-jén lépett

hatĂĄlyba a szabĂĄlytalanul

parkoló jårmƱveken

kerékbilincs

alkalmazĂĄsĂĄrĂłl,

valamint a jårmƱvek

elszĂĄllĂ­tĂĄsĂĄrĂłl

szĂłlĂł

önkormånyzati rendelet.

A szabĂĄlytalankodĂł

gĂ©pjĂĄrmƱvezetƑk

kezdetben csak figyelmeztetésre,

de hamarosan komoly szankciĂłkra

szĂĄmĂ­thatnak. A 70-es,

80-as évek végén

Ă©pĂŒlt

tĂĄrsashĂĄzakhoz az akkori

elƑírásoknak

megfelelƑ darabszĂĄmĂș

parkolĂłhelyet alakĂ­tottak

ki.

Az egyre növekvƑ

gépjårmƱållomåny

(2004-ben a vĂĄros

közigazgatåsi

terĂŒletĂ©n a

személygépkocsik

szåma 62 576, 2008-ban több

mint 80 000), valamint a véges

közterĂŒleti

parkolĂłszĂĄm nem teszi

lehetƑvĂ©, hogy minden

jårmƱtulajdonos a

lakĂĄsĂĄhoz

legközelebb

talĂĄlhatĂł

vĂĄrakozĂłhelyen

parkoljon.  Varga

LĂĄszlĂł

fƑosztályvezetƑ

åprilisi tréfa

  • Video - KerĂ©kbilincs

  • Ezek is Ă©rdekelhetik

    Hírlevél feliratkozås
    Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb hĂ­reirƑl! Adja meg a nevĂ©t Ă©s az e-mail-cĂ­mĂ©t, Ă©s mi naponta elkĂŒldjĂŒk Önnek a legfontosabb hĂ­reinket!