Mozgásterápia

2019.11.26. 13:07

Ha úgy érzi, hogy leszakad a dereka...

Tüneti fájdalomcsillapítás és felesleges műtét helyett célirányos mozgásterápiát javasolnak a szakemberek.

A Bene Máté Zoltán által kifejlesztett autodekompressziós terápia (ADT) már több mint hétezer gerincsérves betegnek segített elkerülni a műtétet, és újra fájdalommentes életet élni.

A gerincspecialista fizioterapeuta és szakértő csapata – köztük a Debrecenben és Ausztriában dolgozó dr. ­Nyéki Gabriella – olyan gerincpanaszokkal küzdő betegekkel foglalkoznak, akik drága patikaszerek, véget nem érő kezelések és nem utolsósorban műtét nélkül szeretnék orvosolni a problémájukat. A megoldás pedig, amit kínálnak roppant egyszerű, olcsó és hatékony: szakmai útmutatás alapján, akár otthon is végezhető tornagyakorlatok.

Nyomja az idegszálakat

– A gerincfájdalmaikra gyógy­írt kereső betegek orvostól orvosig járnak, többféle pirulát, kenőcsöt kipróbálnak, esetleg injekciókat, infúziós kezeléseket vesznek fel, ám ezek legfeljebb ideig-óráig hatnak, amikor pedig az idegsebész műtétet helyez kilátásba, érthető módon, úrrá lesz rajtuk a „harctéri” idegesség. Nos, a modern gerinctorna nem varázsszer, ám – egy személyes konzultációt követően – érdemes lenne rendszeresen alkalmaznia mindenkinek, aki mozgásszervi gondokkal (derékfájás, nyakfájás, gerincsérv) küzd – tanácsolta a közelmúltban Nyíregyházán tartott előadásán dr. Nyéki Gabriella.

Az ADT terapeuta érdekes példával világított rá a panaszok miértjére és a gyógyulás mikéntjére:

– Sokan szeretnének megszabadulni a deréktáji és nyaki porckorongsérvvel járó fájdalmaktól, illetve elkerülni azok kiújulását. Amikor a porckorong elcsúszik, nyomást fejt ki az idegszálakra. Célirányos tornagyakorlatokkal helyreállíthatóak a megfelelő gerincgörbületek, csökkenthető a fájdalmat okozó nyomás.

– A csigolyák közötti apró izmokat úgy képzeljük el, mint a vasárnapi húslevesben a csirkenyakat, ezek a pici izmok tartják össze a csigolyaszerkezetet, stabilizálják a gerincoszlopot. Régebben csak a hosszú hátizomzat megerősítésére fókuszált az orvostudomány, mérnökök irányították rá a figyelmet arra, hogy a szinteket összekötő, csigolyaívek között húzódó pici izmoknak milyen fontos szerepe van. Az autodekompressziós terápia egyik fő célja ezek megerősítése célzott gyakorlatokkal.

Szoftver és hardver

– Kisgyermekkorban még rengeteget mozgunk, az iskolában, a munkahelyen viszont gyakran káros hatások érik a gerincünket, gondoljunk csak a naphosszat számítógép előtt görnyedő szülőkre és gyerekekre. A kóros mozgásmintákat mihamarabb korrigálni kell, napi 15-20 perc egyénre szabott gerinctornával csökkenthetőek a panaszok – mutatott rá az ADT terapeuta, majd így folytatta:

– A civilizációs betegség (nyakfájás, gerincferdülés, sérv) sajnos, a fiataloknál is egyre inkább megfigyelhető. A napi stresszhatás, a monitoros munkavégzéssel párosuló helytelen testtartás miatt a gerinchajlatok kiegyenesednek, a gerincoszlop veszít a rugalmasságából, jobban nyomja a porckorongot, amely kellő folyadékpótlás híján kiszáradhat, még nagyobb fájdalmat produkálva. Ahhoz, hogy felszabaduljon a kompresszió alól az idegszál, nem kell masszőr, csontkovács, súlyfürdő, csupán torna, na és persze egy „szoftverfrissítés”, vagyis ismét meg kell tanulnunk a helyes testtartást.

Ha kicsi a „búvárruha”

– Óriási szerepe van a bőrünk alatt egyfajta búvárruhaként elterülő természetes izomfűző, a kötőszövetes hártya helyrehúzásának és megerősítésének, a gerinc körüli kis izmok ugyanis hajlamosak ellustulni, letapadni, ha nem használjuk őket. Ha pedig „egy számmal kisebb ruhát viselünk”, nehezebben mozgunk, nem érezzük jól magunkat a bőrünkben, s jön a fájdalom. Általában egyetlen személyes konzultáció elegendő, hogy megismerjük betegeink kórtörténetét, megtekintsük a CT- és MR-felvételeiket, megbeszéljük a legcélravezetőbb mozgásformákat, a többi már az ő szorgalmukon múlik – summázta dr. Nyéki Gabriella.

Így pakolhatjuk helyre a csigolyákat

Tévhit, hogy a gerincsérves betegeknek a pihenés gyógy­ír, a szakemberek aktív mozgást, tornát javasolnak, a helyes formát autodekompressziós kezelésen sajátíthatjuk el. Az előadó a mindennapi gerincbántalmak ellen több tornagyakorlatot is bemutatott: séta egyenetlen, kavicsos talajon; kisbabamozdulatok (hasról hátra fordulás, nyújtózkodás stb.) utánzásával a csigolyasor helyrezökken; háton fekve levegőben biciklizés; négykézláb ellentétes kar- és lábemelés pár másodpercig 10-szer, majd ugyanez a másik kézzel, lábbal; ujjainkkal 15 másodpercig támasszuk meg a fejünket, mintha le akarnánk emelni a nyakunkról. – Ha télen, hóban legurulunk egy kis dombról, mint egy szőnyeg, az is remekül helyrepakolja a csigolyáinkat – jegyezte meg dr. Nyéki Gabriella.

Hozzátette: bizonyos esetekben elkerülhetetlen a műtéti beavatkozás. Ilyen például a kiszakadt sérv, a széklet- és vizelettartási zavar, a nagyfokú, csillapíthatatlan fájdalom, a szexuális funkciózavarok.

PI

Ezek is érdekelhetik