2022.11.25. 13:54
Új utakon az agrárszakképzés
A centrum 3370 tanulója közül 638 gyerek hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű.
A digitalizáció már az agráriumban is teret nyert
Forrás: Illusztráció: MW-Archív
Az agrárszakképzés átalakításának aktualitásai, a hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű diákok lemorzsolódásának mérséklése, a nehéz sorból érkező diákok megismerésének különböző lépcsőfokai – ezek a témák kerültek terítékre az Északi Agrárszakképzési Centrum (ÉASzC) Vay Ádám Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium pénteki konferenciáján, melyet a Fenyves Szálloda és Konferenciaközpontban rendeztek meg.
A régió szakképző intézményeinek pedagógusait, képviselőit Lévai Imre köszöntötte. Az Északi Agrárszakképzési Centrum főigazgatója az Arany János Kollégiumi Programról (AJKGP) beszélt.
Elmondta, a centrum 3370 tanulója közül 638 gyerek hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű, őket különféle pedagógiai módszerekkel igyekeznek segíteni a tanulmányi előmenetelükben. Ezek közé tartozik többek közt a korrepetálás, az egyéni elbeszélgetés, de a tanulókat a "B" kategóriás jogosítvány és az ECDL bizonyítvány megszerzésében is segítik.
– Ezeket a gyerekeket igyekszünk hozzásegíteni az érettségihez – tette hozzá Lévai Imre főigazgató.
A baktalórántházi konferenciára elfogadta a szervezők meghívását Bagdán Boglárka is. A duális agrárszakképzés fejlesztéséért felelős miniszteri biztos előadásában több területet is érintett.
Szólt a Szakmajegyzékről, mely már csak 174 alapszakmát tartalmaz, beszélt az Ágazati Képzőközpontok és az Ágazati Tudásközpontok létrejöttének jelentőségéről. A képzőközpontokkal kapcsolatban megjegyezte: ezeket azért hozták létre, hogy a képzéseket olyan környezetben lehessen elvégezni, melyek a legkorszerűbb eszközökkel felszereltek, továbbá, hogy azoknak a kisvállalatoknak is lehetősége legyen a szakirányú oktatás közös, intézményesített megvalósítására, melyeknek csak az adott szakma egy részének oktatására van kapacitása.
Az Északi Agrárszakképzési Centrum tizenkilenc helyi gazdálkodó szervezettel (a teljesség igénye nélkül: Tulipa Kft., Arany Parmen Kft., Nyíregyházi Kenyérgyár, Bászna Gabona Zrt.) alakította meg az Ágazati Képzőközpontot, ez az új szervezet is a gyakorlati oktatás megszervezését tűzte ki zászlajára.
– Le kell győzni a régi beidegződéseket az agráriummal kapcsolatosan. Átalakult a mezőgazdaság, teret nyert a digitalizáció, ez pedig a képzés átalakítását is magával hozta – fogalmazott Bagdán Boglárka.
A pénteki konferencián előadást tartott még az ELTE Neveléstudományi Intézetének docense, dr. Lénárd Sándor, aki a tanulók megismerésének lehetőségeiről beszélt, illetve prof. dr. Tóth László, a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem Tanárképző Intézetének főigazgatója, aki a pedagógiai interakció hatékonyságának fokozásáról szólt a megjelenteknek.