2009.02.10. 09:50
A diákönkormányzatiságról
<p>A legtöbb iskolában működik, hol<br /> aktívabban, hol kevésbé. A<br /> diákok tudnak a<br /> létezéséről, de a legtöbben<br /> nincsenek tisztában azzal, hogy a<br /> diákönkormányzat nem egyszerűen egy<br /> csapat diák, hanem egy szervezet...</p>
A Közoktatási törvénykönyv
így fogalmaz:
„Diákönkormányzat
(DÖK) a tanulók és/vagy
tanulóközösségek és/vagy
diákkörök által
létrehozott, a tanulók érdekeinek
képviseletére, jogaik és
érdekeik
érvényesítésére
és igény szerint közös
tevékenységük
szervezésére alakított
szervezet.”
A DÖK egy általában 10-15
diákból álló kisebb
csoport, amelynek élén egy
nagykorú személy áll. Ez a
legtöbb esetben egy, a tanulók
által kedvelt tanár, hivatalos
nevén a diákönkormányzat
munkáját segítő
pedagógus (DMSP), aki segít a
diákoknak a programok
megszervezésében,
lebonyolításában és
szükség esetén kezeli a
kasszát.
Az iskola többi fiatalja
számára ez az
önkormányzat csak
néhány iskolatársuk kisebb
csoportja, akik toboroznak, pár hetente
összegyűlnek, beszélgetnek,
kirándulásokat rendeznek, megszervezik,
lebonyolítják a vetélkedőket,
diáknapot, ami a nagy többségnek
tetszik. Persze, mindig vannak kivételek.
Nehéz egy 10-15 főből
álló kis csapatnak több száz
tanuló kedvére tenni. És sajnos
nem minden iskolában működik rendesen,
szabályszerűen a DÖK.
A DÖK vezetőjének, tagjainak
számtalan lehetőségük van az
ország minden területén arra, hogy
tovább képezhessék magukat. Az
ilyen rendezvények általában
diákönkormányzati egyesületeken
belül folynak, évente többször,
lépcsős szerkezettel. A
képzéseken a résztvevők
megismerkedhetnek a DÖK
rendszerével,
gazdálkodásával és a
diákok jogaival, a fegyelmi
eljárások menetével. A rengeteg
hasznos, elméleti dolgon kívül a
legtöbb ilyen képzésen alkalmuk van
a tanulóknak csapatépítő
játékokon részt venni. A szerzett
tapasztalataikat az iskolájukban is kamatoztatni
tudják és az ilyen rendezvényeken
persze a hangulat is kiváló.
A helytelenül működő
DÖK ellen lehet tenni. A
diákok képeztethetik magukat
és ezeket felhasználhatják az
iskolai önkormányzatban is.
Mindehhez csak egy segítőkész
tanár és aktív, lelkes
diákok kellenek.
Hadas Lilla,
Korányi Frigyes Gimnázium,
Nagykálló