Helyi közélet

2009.03.12. 09:50

Közös e-mailt kaptunk Csongortól és Tündétől

<p>A dolgok term&#233;szete, hogy az alkot&#225;s egy<br /> id&#337; ut&#225;n teljesen elv&#225;lik az<br /> alkot&#243;t&#243;l. Ha m&#225;r az<br /> &#246;r&#246;k&#246;s&#246;k sem &#233;lnek,<br /> csup&#225;n a j&#243; &#237;zl&#233;s szab<br /> hat&#225;rt annak, a m&#369;b&#337;l mi lesz a<br /> sz&#237;npadon. M&#225;s kor, m&#225;s<br /> szeml&#233;let.</p>

A műalkotás belső

gazadagságát jelzi, hogy ha egy

érzékeny művész a

felszínre hozza a mások által

meghaladott vagy észre nem vett

értékeket. S aztán egy nem

lényegtelen változtatás. A

regényből dráma, a drámai

költeményből

táncjáték lehet.

Nyilvánvaló, hogy a kettő nem lesz

ugyanaz. Olykor előfordul, hogy

hangsúlyosabbá válnak az eredetei

jelentései, máskor pedig rétegek,

jelentések tűnnek el.

Valami ilyesmi történt

Ladányi Andrea

rendezésével is. A

koreográfus-rendező

zsenialitásában nincs okunk

kételkedni, ezt már a

nyíregyházi színházban is

többször igazolta. Olyan markáns

és határozott világképet

és táncfilozófiát

képvisel, amely mindenki mástól

megkülönbözteti.

Vörösmarty Mihály

romantikus drámai költeménye, amely

a boldogság keresés

motívumával indul, s Csongor a kalandok

és tapasztalatok után eljut oda, hogy a

boldogság a világ bajaitól

való elfordulásban, a szerelemben

található csak meg. Ez a gondolat a

kiábrándult Vörösmarty

Mihályé, akit megviselnek a

hiábavaló közéleti

küzdelmek. Ebből a szempontból

még akár félelmetesen mai is

lehetne az előadás, ha

Ladányi Andreát ez

érdekelné. Inkább az izgatja,

hogyan lehet a tánc eszközeivel

érzelmeket, indulatokat, gondolatokat kifejezni.

A vegyes összetételű társulat

tánctudásban és kifejezési

kultúrában két részre

szakad, így aztán hiányzik a

költői emelkedettség és a

prózai valóság megmutatása.

Úgy, ahogy

Vörösmartynál Csongor

és Balga vagy Tünde és Ilma

kettőse. Az persze egyáltalán nem

baj, hogy olykor-olykor kísérletet

teszünk arra, hogy megváltoztatunk egy

sémát. Mert Ladányi

Andreát nem a rosszindulat, a nagy

géniusz földre

rántásának a

szándéka vezette.

Kipróbálta, hogyan lehetne a Csongor

és Tünde világát

átfordítani a tánc

nyelvére. Ez hozott felemás

eredményt.

- Nagy István Attila -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában