2009.05.16. 16:47
Kincsesbánya egy dohos nyíregyházi pincében
<p>Nyíregyháza - A Géniusz-díjas<br /> művész a fajátékok<br /> sorozatgyártását is<br /> vállalná gépeivel, ha lenne<br /> hozzá egy szobányi helyiség és<br /> egy segítő kéz <BR /></p>
Vidám, igen szókimondó ember. Most
is kedves derűvel fogad nyíregyházi
lakásában Bíró
Tamás festőművész,
gyermekjáték-készítő.
Miután hellyel kínál,
anekdotákat mesél betegségei
történetéről.
Mert – bár elmúlt 70 éves
– félvállról veszi a
kórokat. Majd komolyra fordítva a
szót, kérdéseimre válaszol.
– Hogyan vélekedik a
művészetről,
kultúráról, s a
művészek helyzetéről a
gazdasági válság idején?
– Az első világháborút
kivéve, mindegyikben éltem. Ez a
gazdasági válság
„majomfütty” ahhoz, ami volt
’44-ben, meg ’56-ban, úgyhogy nem
kell ettől annyira félni, és
tovább kell dolgozni úgy, mint eddig, de
elbizakodottnak sem szabad lenni. Nem a kisemberek
rontották el a világot, hanem az
úgynevezett nagyemberek, akiket mi
választottunk. Ezen egyetlen dolog
segíthet: a kultúra. Mert ha
megnézzük a világ
fejlődését, mi az ami megmaradt. A
kultúra; mint például a
görögöktől is. A mai korból
is ugyanez fog fennmaradni. Minden mást
elfelednek majd, mert utálni fogják. A
művészethez nem pénz kell, hanem
könyv!
Ezt felejtették el manapság az emberek.
Olvasni! Ez a legnagyobb
gyönyörűség. Ehhez fogható
élmény talán csak az
utazás. Hogy túléljük a
válságot, nem is veszítünk
túl sokat, s remélhetőleg tanulunk
belőle, mint ahogy a
háborúkból is. A gazdagok is
lehetnek rossz művészek. Lásd a mai
újságokat és könyveket.
Fizetnek a sok „szennyért”, ami
eluralja azokat.
Ám ez hajdan is így volt. A Harry
Potter egy ügyesen
elkészített „szemét”.
Keveredik benne minden, ami könnyen
emészthető. Hiányzik belőle az
eredetiség. A szakemberek azért
ajánlják, mert ezért fizetik
őket. Az én szépségem a
Hüvelyk Matyi: a régi
meséket kellene feleleveníteni, a
tévében is. A szülők
meséljenek élő szóval
gyermekeiknek. Ami ránk maradt, az az igazi
irodalom. Így lesz ez a ma élő
művészekkel is. A
jövőben róluk is csak a szépre
emlékeznek.
A művész festményei tobzódnak
a formákban, és a színekben; ez
bohém lelkivilágát
tükrözi. Jelenleg
„Játékos
alapállás” című
kiállítása
látható a Vadász
Galériában, a Bethlen Gábor
utca 2. szám alatt, június 30-áig.
– Mi késztet egy
festőművészt
gyermekjátékok
készítésére?
– Minden, ami bennünk van, a
gyermekkorból ered. Amint az a gondolat is, hogy
játékot csináljak.
Tizenéves lehettem, amikor nagy divat volt a
Walt Disney. Imádtam a
figuráit. Kirajzoltam, s kivágtam
lombfűrésszel, kifestettem és
árultam néhány forintért.
Később, amikor megszületett az
unokám, a boltban nem találtam ilyesmit.
És elkezdtem készítgetni.
Jöttek az összerakható elemekből
az állatok. Testmozgásukat
állítható, darabokra
szedhető, csavarozható
fajátékok, bútorok.
Sajnos, pénzt nem hoztak, pedig nyugaton magas
az áruk. Játszóházat a
városban csináltam a
művelődési házban és a
könyvtárban egy kétszinteset.
Jártam a Down-szindrómás
gyerekeknél és
érdeklődött nálam a
Fehérbot Alapítvány.
Sorozatgyártást is
vállalnék a gépeimmel, ha lenne
hozzá egy szobányi helyiség
és egy segítő kéz.
Búcsúzás előtt a festő
– szavaival élve – a
„pincegalériába”
invitál, ahol elképesztő
látvány fogad. Az ablaktalan, dohos,
szűk helyen festmények,
fajátékok és alkatrészeik
garmadája egymás
hegyén-hátán
összezsúfolva, ki tudja, hány
milliós értékben! Vajon ezt
érdemli az alkotó, aki
Géniusz-díjat nyert 2002-ben, a
IV. Nemzetközi Találmányi
Kiállításon?
- Papp Erika -