2009.07.27. 15:43
Európa a Biztonságos vasúti átjárókért
<p>Az „Európa a Biztonságos vasúti<br /> átjárókért” program<br /> keretében a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei<br /> Rendőr-főkapitányság a héten<br /> a MÁV által megjelölt<br /> vasút-közút szintbeni<br /> kereszteződéseket ellenőrzi.</p>
A KRESZ szerint a vasúti
átjárókat lakott
területen belül legfeljebb 30 km/h, lakott
területen kívül maximum 40 km/h
sebességgel szabad megközelíteni*.
Hétfőn délelőtt
Nyíregyházán a
Kótaji úti átjáróban
30 helyett 109 km/h sebességgel mértek be
egy autót, melynek üzemben tartója
300.000 Ft közigazgatási
bírságra számíthat.
*Közlekedés |
vasúti
átjáróban
39. § (1) A vasúti
átjárót
megközelíteni csak fokozott
óvatossággal szabad. A
közúti jármű
vezetője köteles a
jármű
sebességét a
vasúti
átjáró előtt
elhelyezett - 90., 91., 92. vagy 95.
ábra szerint - veszélyt
jelző
táblánál lakott
területen legfeljebb 30
km/órára, lakott
területen kívül
legfeljebb 40 km/órára
csökkenteni, és a
vasúti
átjáróig ezzel a
csökkentett sebességgel
kell haladni.
(2) A vasúti
átjárón csak
folyamatosan - megállás
nélkül - legalább 5
km/óra
átlagsebességgel szabad
áthaladni.
(3) A vasúti
átjáró előtt
a 98., 99., 99/a. vagy 99/b.
ábra szerinti
jelzésnél, vagy a
megállás helyét
jelző útburkolati jel
előtt meg kell állni,
ha
a) bármely
irányból vasúti
jármű közeledik,
b) a teljes sorompó vagy a
félsorompó sorompó
rúdja nem teljesen nyitott
helyzetben áll vagy mozog,
c) a teljes sorompót
kiegészítő
fényjelző
berendezés, illetőleg
a
fénysorompó vagy
félsorompóval
kiegészített
fénysorompó
villogó piros
jelzést ad,
d) a teljes sorompót
kiegészítő
berendezés hangjelzést
ad,
e) fénysorompó vagy
félsorompóval
kiegészített
fénysorompó
villogó fehér
jelzést nem ad,
f) vasúti jelzőőr
„Megállj”
jelzést ad,
g) a (2) bekezdésben
meghatározott folyamatos
áthaladásra nincs
lehetőség,
h) ott „Állj!
Elsőbbségadás
kötelező”
jelzőtábla van.
(4) Biztosítatlan vasúti
átjáróra
járművel csak abban az
esetben szabad
ráhajtani, ha a vezetője
meggyőződött
arról, hogy az
átjáró felé
vasúti
jármű egyik
irányból sem
közeledik, és a (2)
bekezdésben
meghatározott
folyamatos áthaladásra
lehetőség van.
(5) Biztosított vasúti
átjáróra
járművel csak abban az
esetben szabad ráhajtani,
ha
a) a teljes sorompó
mindként sorompó
rúdja nyitott
véghelyzetben áll,
és
esetleges fényjelző
és/vagy hangjelző
berendezése jelzést nem
ad,
b) a fénysorompó vagy a
félsorompóval
kiegészített
fénysorompó
villogó
fehér fényjelzést
ad,
c) a vasúti jelzőőr
„Megállj”
jelzést nem ad,
d) a (2) bekezdésben
meghatározott folyamatos
áthaladásra
lehetőség van.
(6) A vasúti
átjárót
biztosító
jelzőberendezés
üzemzavara esetén
járművel a vasúti
átjáróra - a (3)
bekezdésben említett
megállást
követően - abban az esetben
szabad ráhajtani, ha
a) a vasúti
átjáró olyan
kialakítású, hogy
a megállás
helyéről a vasúti
pálya mindkét
irányban kellő
távolságra
belátható és a
jármű vezetője
meggyőződött
arról, hogy az
átjáró felé
vasúti jármű nem
közeledik, vagy
b) a vasúti
átjáró
forgalmát vasúti
jelzőőr
irányítja és a
jelzőőr
„Megállj”
jelzést nem ad, feltéve -
mindkét esetben - hogy a (2)
bekezdésben említett
folyamatos áthaladás
lehetséges.
(7) Ha a vasúti
átjáróban a
jármű elakad, és
vezetője azt bármilyen
módszerrel vagy eszközzel
azonnal eltávolítani nem
képes, köteles mindent
megtenni annak érdekében,
hogy a közeledő vasúti
jármű vezetője vagy a
vasút más alkalmazottja a
veszélyhelyzetről a
lehető legrövidebb időn
belül tudomást szerezzen.