2010.09.20. 18:05
Kevesebben tömegközlekedünk Nyíregyházán
<p>Nyíregyháza - A díjemelés nem orvosolná a csökkenő utasforgalom miatti bevételkiesést – véli a Szabolcs Volán helyi személyszállítási igazgatója.</p>
Az iskolakezdéssel egyidőben életbe lépett a téli menetrend a Szabolcs Volán helyi járatain, ami a számok nyelvére lefordítva annyit jelent: szeptembertől 15 autóbusszal több vesz részt a közlekedésben, mintegy 250-nel több járat közlekedik munkanapokon a nyári hónapokhoz képest. A vakáció alatt közel 30 százalékkal csökken a helyi járatok utasforgalma, amire rendszerint járatszám ritkítással „válaszol” a százmilliós nagyságrendű forráshiánnyal küzdő tömegközlekedési vállalat.
Danku Andor helyi személyszállítási igazgató azt mondja, a cég szerencsére még nem tart ott, hogy az utazási főszezonban is járatszámcsökkentésre kényszerüljön, de idővel nem marad más választás, csak ez, vagy a viteldíjak emelése. – Évről évre mintegy öt százalékkal csökken az utasforgalom az előző esztendő hasonló időszakához viszonyítva. Hogy mely járatokon mekkora mértékben, arra a holnapi utasszámlálási adatok összesítése után, novemberben kapunk majd pontos választ. Tévhit, hogy Nyíregyháza tömegközlekedése drága. Más nagyvárosokkal, megyeszékhelyekkel összevetve alacsony, megfizethető árakon értékesítjük a menetjegyeket és bérleteket. Székesfehérváron kívül egyedül ebben a városban nem nőttek idén a viteldíjak! Úgy vélem, a jelenlegi gazdasági helyzetben ésszerűtlen lépés lenne egy jelentős mértékű emelés, mivel tovább csökkenne az amúgy is fogyatkozó utasszám. Amit nyernénk a vámon, elveszítenénk a réven.
A költségtakarékosság útján
Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs megoldás. Ahogy az állam a jó gazda gondosságával helytáll a helyközi közlekedésben, elvárható lenne ugyanez a nyíregyházi önkormányzattól is a helyi tömegközlekedésben. A 2012-ig érvényben lévő közszolgálati szerződés egyértelműen tartalmazza a felek kötelezettségét: a Szabolcs Volán Zrt. részéről a vállalt menetrend biztosítását, évi 4 millió járatkilométer teljesítését, Nyíregyháza Megyei Jogú Város részéről pedig ennek finanszírozását. A költségvetésünk három részből tevődik össze: az utasok által fizetett díjakból, a kedvezményes bérletekhez adott árkiegészítésből, és a működéshez szükséges (állami és önkormányzati) támogatásból. Mi teljesítjük a ránk eső kötelezettséget, a számlát ugyanakkor évek óta képtelen rendezni a városvezetés. 2005 óta folyamatos forráshiánnyal küzd a Szabolcs Volán, 2008-ban és tavaly a hiányzó összeg meghaladta a 200 millió forintot.
A finanszírozást az önkormányzat eddig vagyonátadással oldotta meg, ingatlanokat kaptunk, de készpénz híján nehézkesen megy a járműpark karbantartása és megújítása. Jelenleg 21 olyan autóbuszunk van (12 sima és 9 csuklós), ami elmúlt 20 éves, és több, mint egymillió kilométert futottak már. Ezek üzemeltetése, szervizelése sokba kerül, néhány éven belül elkerülhetetlen a cseréjük, hacsak nem akarunk olyan helyzetbe kerülni, mint a fővárosi BKV, ahol mindennapos problémákat szül az elöregedett járműpark.
Az utasforgalom növekedésének kulcsa a megyeszékhely gazdasági föllendülése lenne: ha ugyanis több a munkahely, nagyobb a jövedelem, a lakosság gyakrabban jár ügyintézni, vásárolni, szórakozni – szóval gyakrabban utazik. Az utazási szokásokat és tendenciát figyelembe véve a járműbeszerzési politikánk a kisebb férőhelyű, modern, költségtakarékos, középkategóriás autóbuszok beszerzése, egy új modellt épp a napokban kezdtünk tesztelni, fél éven át járja majd Nyíregyháza utcáit – mondta el Danku Andor helyi személyszállítási igazgató.
Számlálják és szondáztatják az utasokat szerdán
Utasszámlálást tart szeptember 22-én, szerdán Nyíregyháza helyi járatú autóbuszain a Szabolcs Volán Zrt. A munkát – a korábbi évekhez hasonlóan – a Bánki Donát középiskola mintegy 600 tanulója fogja végezni, akik az ajtók közelében ülve valamennyi járaton megszámolják, hogy az egyes megállókban mennyien szállnak fel, illetve le. Az adatok összesítése után a cégvezetés hiteles képet kaphat arról, hogyan változott az utasforgalom a tavalyhoz képest a vonalakon. Az információ nemcsak a menetrendtervezés szempontjából hasznos, azt is megmutatja, hogy az egyes járatokon mekkora férőhelyű autóbusz közlekedjen.
A diákok „szondáztatják” is az utasok egy részét (kb. 6000 főt) szerdán 6–18 óra között. A nagy forgalmú autóbuszmegállókban várakozókat arról faggatják majd az elégedettségi vizsgálatot végző kérdező biztosok, hogy milyennek ítélik meg a közösségi közlekedés színvonalát és mennyire elégedettek a szolgáltatás minőségével. A válaszadók észrevételei, javaslatait szintén felhasználja majd a Szabolcs Volán a közlekedés szervezés során. A felmérésre alapozva a Közlekedéstudományi Intézet a kutatási jelentésben javaslatokat fogalmaz majd meg a helyi közlekedés fejlesztési irányára vonatkozóan.
Buszjegy árak összehasonlítása
Szabolcs Volán Zrt. – Nyíregyháza
- Elővételben váltott: 200 Ft/db
- Kedvezményes menetjegy: 170 Ft/db
- Autóbuszvezetőnél váltott belterületi: 250 Ft/db
- Autóbuszvezetőnél váltott külterületi: 280 Ft/db
Hajdú Volán Zrt. – Debrecen
- Menetjegy: 200 Ft/db
- Pécsi Közlekedési Zrt. – Pécs
- Elővételben: 220 Ft/db
- Autóbuszvezetőnél váltott: 300 Ft/db
- Éjszakai menetjegy: 300 Ft/db
- Elektronikus jegy 30 percre: 220 Ft/db
- Elektronikus jegy 120 percre: 500 Ft/db
Miskolc Városi Közlekedési Zrt – Miskolc
- Elővételben: 250 Ft/db
- Autóbuszvezetőnél váltott: 350 Ft/db
- Palicz István -